تبیان، دستیار زندگی
تا به حال در جامعه صحبتی از حقوق مردان نبوده وحتی شاید آنان حقوق خودشان رافراموش کرده اند یا اینکه در جامعه کمرنگ شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی جابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حقوق مردان پایمال شده است

تا به حال در جامعه صحبتی از حقوق مردان نبوده وحتی شاید آنان حقوق خودشان رافراموش کرده اند یا اینکه در جامعه کمرنگ شده است.

مهدی جابری - بخش اجتماعی تبیان
حقوق

سلامت یک مرد در ارتباط مستقیم با وضعیت حال و آینده تک تک اعضای خانواده است. مردها باید مراجعه منظم به مراکز بهداشتی و درمانی، حفظ بهداشت روان، ادامه تحصیل و حتی تفریح را به عنوان حقوق اصلی خود بشناسند اما نمی شناسند.
وقتی صحبت از حقوق مردان یا زنان می شود، ناخودآگاه ذهن ها به سمت مسائل خانوادگی، حقوقی یا تفاوت ها و کاستی های ناشی از جنسیت می رود اما بنا نیست در این نوشتار با مطرح کردن حقوق مردان به دنبال قرار دادن آنها در برابر زنان باشیم. منظور از حقوق مردان، تمام آن چیزهایی است که مردها یا خودشان درباره خودشان فراموش کرده اند یا اینکه در جامعه کمرنگ شده است.
مردها در طول روز، ماه، سال و عمر خود نیازهایی دارند که اگر به آنها توجه نکنند یا به آنها توجه نشود از نظر جسمی، روحی و روانی دچار تهدید و خطر می شوند. بنابراین زمانی که از حقوق مردان بحث می کنیم، قصد سوال پرسیدن یا زیر سوال بردن زنان را نداریم بلکه حتی مردان باید به خاطر بی توجهی به حقوق خودشان پاسخگو باشند.

فشار زندگی

اصطلاحاتی مانند بیکاری، تورم، فشار اقتصادی، فشار زندگی و تامین مخارج خانواده بیش از هر فرد برای مردانی که مسئولیت اداره یک خانواده را برعهده دارند قابل درک و لمس است. قطعا یک پسر جوان که در خانه پدری حضور دارد نمی تواند معنای دقیق فشار اقتصادی را متوجه شود یا حتی فردی که مخارج اصلی او توسط پدر تامین می شود فقط می تواند این اصطلاحات را بشنود یا بنویسد اما مردانی که مسئولیت مستقیم برای تامین هزینه ها و مخارج زندگی اعم از تحصیل فرزندان، کلاس های آموزشی فرزندان، اجاره مسکن، اقساط وام، خوراک و پوشاک را دارند، در حقیقت یک روند فرسایشی را پشت سر می گذراند چرا که مدام در اندیشه تامین این مخارج هستند.

بهداشت روانی

از جمله خطرات ناشی از فشارهای اقتصادی می توان به تهدید بهداشت روانی مردان اشاره کرد و اگر این تهدید بیش از حد باشد تبعات سخت و ناگواری برای جامعه و خانواده به همراه خواهد داشت.

بسیاری از مردان برای تامین مخارج خانواده یا برای عقب نماندن از سطح متوسط جامعه مجبور به فعالیت و اشتغال در چند نوبت و شیفت کاری هستند. این افراد کمتر در فضا و محیط خانه حضور دارند و به مرور نه تنها ارتباطات عاطفی آنها با اعضای خانواده دچار اخلال و نقص می شود بلکه این مردان قدم در یک مسیر فرساینده گذاشته اند و خستگی های روزانه موجب بیماری، کندذهنی، اضطراب، بدخوابی یا بی خوابی، تغذیه نامناسب و پیری زودرس آنها خواهد شد

بهداشت روانی به معنای داشتن احساس آرامش و امنیت درونی و به دور بودن از اضطراب، افسردگی و تعارض های مزمن روانی است اما مردان در مواجهه با فشارهای اقتصادی و نرخ تورم بالا اگر نتوانند سلامت عاطفی و بهداشتی خود را حفظ کنند، دچار نگرانی، تشویش، استرس و تضادهای شخصیتی خواهند شد. یعنی مردان به خاطر شرایط محیطی (جامعه، خانواده و محل کار) دچار تغییراتی در تعادل و آرامش روحی خود می شوند و هر چقدر بر شدت این تغییرات زیادتر افزوده شود، تهدید بیشتری برای فرد و جامعه است.
ناکامی و اضطراب از جمله مهمترین عوامل تهدید کننده بهداشت و سلامت روان هستند. چه بسیار مردانی که در تامین هزینه های خانواده ناکام می مانند، چه بسیار مردانی که بیشترین سطح از اضطراب و استرس ناشی از کار را تحمل می کنند و این مسائل آثار خود را در زندگی شخصی و اجتماعی آنها نشان می دهد.
هراس از اخراج و بیکار شدن نیز موجب تهدید سلامت روان مردان می شود. حتما پسران مجرد و جوان زیادی را سراغ دارید که برای مدتی بیکار می شوند اما فشار روحی و روانی وارد شده به آنها اصلا قابل مقایسه با مردانی که مسئولیت یک زندگی را برعهده دارند نیست. بیکار شدن این افراد به معنای ایجاد اخلال در زندگی روزمره تمام اعضای خانواده است و همین هراس، بیشترین اضطراب را ایجاد می کند.

فعالیت در چند شیفت کاری

بسیاری از مردان برای تامین مخارج خانواده یا برای عقب نماندن از سطح متوسط جامعه مجبور به فعالیت و اشتغال در چند نوبت و شیفت کاری هستند. این افراد کمتر در فضا و محیط خانه حضور دارند و به مرور نه تنها ارتباطات عاطفی آنها با اعضای خانواده دچار اخلال و نقص می شود بلکه این مردان قدم در یک مسیر فرساینده گذاشته اند و خستگی های روزانه موجب بیماری، کندذهنی، اضطراب، بدخوابی یا بی خوابی، تغذیه نامناسب و پیری زودرس آنها خواهد شد.
چنانچه همسران درک درستی از این شرایط نداشته باشند یا نتوانند برای اصلاح وضعیت تدبیری اتخاذ کنند، این مساله حتی منجر به ایجاد اختلافات زناشویی می شود که هم مرد و هم زن و هم فرزند خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهداشت و درمان مردها

مردها برخلاف پسران جوان و نوجوان، مراجعه کمتری به مراکز بهداشتی و درمانی دارند و این مراجعات در بهترین حالت مربوط به سرماخوردگی های شدید یا مراجعات اجباری مانند تصادف، جراحت سخت، سقوط از ارتفاع، ایست قلبی یا مرگ است!
بسیاری از مردان در زمینه بهداشت و درمان توجهی به جزئیاتی مانند انجام آزمایش های پزشکی برای سنجش چربی و فشار و قند خون ندارند. بسیاری از مردان در طول روز ویتامین های لازم برای سلامتی خود را  دریافت نمی کنند. همچنین سال های سال تغدیه نامناسب در محل کار موجب فراهم شدن زمینه ای برای ابتلای مردان به بیماری های سخت می شود و مراجعه دیرهنگام مردان به مراکز بهداشتی و درمانی هرچند شناسایی این کمبودها و عوارض را به همراه دارد اما زمان و هزینه بیشتری برای مداوا و درمان می طلبد و گاه جبران سهل انگاری های گذشته غیرممکن به نظر می رسد.

مردان و ادامه تحصیل

در تقویم ملی ما نیز چند سالی است که نخستین پنجشنبه در ماه اسفند به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری شده است. در یک نگاه ساده کاملا مشخص است که انتخاب روز پنجشنبه با چه هدفی بوده؟ آریۤ! بسیاری از مردان شاید فقط در روزهای پنجشنبه بتوانند فرصتی برای خودشان پیدا کنند. البته شاید!

صحبت از تحصیل یا ادامه تحصیل که می شود، مردان خودشان را به راه دیگری می زنند و معتقدند که با توجه به شرایط خانوادگی و اقتصادی اصلا مجالی برای فکر کردن به تحصیل باقی نمی ماند. توجیه مردان این است که "فعلا بهتر است بچه هایم درس بخوانند"، "از صبح تا شب سر کار هستم"، "باید هزینه تحصیل فرزندانم را تامین کنم"، "خسته هستم" و...
تحصیل و ادامه تحصیل هرچند یک ضرورت برای هر انسان در هر زمان و مکان است اما اگر در این باره با بسیاری از مردان صحبت کنید، از منظر طنز و شوخی به این موضوع می نگرند: "توی این شرایط؟! شوخی می کنی حتما!"

مردان؛ خانواده و مدیران

در شرایطی که مردان کمترین سطح از توجه به سلامت روان، بهداشت و درمان و رسیدگی به خود را دارند، بهتر است رسانه ها و نهادهای مختلف با اطلاع رسانی و اقدام در این موارد، نه تنها هشدارهای لازم را به مردان و خانواده های آنها بدهند بلکه زمینه ای فراهم کنند تا مردان از این به بعد مواردی همچون مراجعه منظم به مراکز بهداشتی و درمانی، ادامه تحصیل و حتی تفریحات فردی و گروهی را به عنوان حقوق اصلی خود بشناسند و برای این حقوق احترام قائل باشند.
بهتر است خانواده ها نیز به این حقوق واقف باشند و بدانند که سلامت یک مرد که مسئولیت یک خانواده را برعهده دارد، در ارتباط مستقیم با وضعیت حال و آینده تک تک اعضای خانواده است.
در تقویم ملی ما نیز چند سالی است که نخستین پنجشنبه در ماه اسفند به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری شده است. در یک نگاه ساده کاملا مشخص است که انتخاب روز پنجشنبه با چه هدفی بوده؟ آریۤ! بسیاری از مردان شاید فقط در روزهای پنجشنبه بتوانند فرصتی برای خودشان پیدا کنند. البته شاید!
انتظار می رود نهادهای مختلف و رسانه ها به موارد و مسائلی که به حال و آینده مردان جامعه مربوط است توجه بیشتری داشته باشند. البته توجه به حقوق مردان فقط یک شعار برای "ادا بازی" یا "ژست گرفتن" نیست بلکه یک هشدار رسانه ای جدی است.