تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه هشتم آذر 1394 هجری خورشیدی، هفدهم صفر 1437 هجری قمری، بیست و نهم نوامبر 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد تاریخی

امروز یکشنبه هشتم آذر 1394 هجری خورشیدی، هفدهم صفر 1437 هجری قمری، بیست و نهم نوامبر 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

8 آذر 1373

آیت الله شیخ محمدعلی اراکی مجتهد، فقیه معاصر و صاحب آثاری چون رساله فی الاجتهاد و التقلید، مناسک حج، رساله استفتائات و حاشیه بر عروةالوثقی درگذشت.

8 آذر 1360

نیروهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات گسترده طریق القدس را با رمز «یا حسین(ع)» آغاز کردند، این عملیات با هدف آزاد سازی بستان، قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب، انهدام نیروهای دشمن و رسیدن به مرزهای بین المللی به مرحله اجرا درآمد.

8 آذر 1359

ارتش عراق به دنبال تخریب بخشی از سد کرخه از منطقه شمال غربی اهواز، عقب نشینی کرد.

8 آذر 1357

پالایشگاه تهران به دنبال اعتصاب ها و اعتراض های کارکنان آن، به اشغال ماموران حکومت پهلوی درآمد.

8 آذر 1356

هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از درگذشت منوچهر اقبال به ریاست شرکت ملی نفت ایران منصوب شد.

8 آذر 1350

یادداشت تفاهم مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه(ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) با میانجی گری ویلیام لوس نماینده انگلیس میان دولت ایران و شیخ شارجه از امارات متحده عربی به امضا رسید.

8 آذر 1343

آیت الله سیدمحسن طباطبایی حکیم از مراجع تقلید شیعیان عراق در نامه ای به امام خمینی(ره) حمایت خود را از مبارزه های ایشان اعلام کرد.

8 آذر 1339

جعفر شریف امامی نخست وزیر وقت در صدر هیاتی راهی افغانستان شد، او به مدت پنج روز در کابل با سران این کشور گفت و گو کرد و قراردادی را در زمینه ی فروش فرآورده های نفتی به امضا رساند.

8 آذر 1335

عبدالحسین واحدی فرد دوم جمعیت فدائیان اسلام به وسیله رژیم پهلوی به شهادت رسید. وی به همراه دیگر یارانش گام های موثری برای تغییر مسیر تاریخ در جهت منافع ملت مسلمان ایران برداشته بود.

8 آذر 1322

محمدرضا پهلوی به همراه علی سهیلی نخست وزیر با فرانکلین روزولت رییس جمهوری آمریکا در محل اقامتگاه وی در تهران دیدار و گفت و گو کرد، روزولت برای شرکت در کنفرانس تهران به ایران آمده بود.

8 آذر 1322

محمدرضا پهلوی در جریان دیدار و گفت و گو با چرچیل نخست وزیر انگلیس در سفارت این کشور در تهران، از وی خواست تا پدرش را از جزیره ی موریس به نقطه دیگری که آب و هوای بهتری داشته باشد، منتقل کند. چرچیل برای شرکت در کنفرانس تهران به ایران آمده بود.

8 آذر 1301

احمدشاه از سفر اروپا بازگشت و وارد بندر بوشهر شد.

8 آذر 1290

دولت روسیه با تعیین یک فرصت 48 ساعته خواستار اخراج مورگان شوستر کارشناس مالی اهل آمریکا شد، وی جهت اصلاح مسایل مالی به استخدام دولت ایران درآمده بود.

8 آذر 1285

مظفرالدین شاه قاجار در بستر بیماری و با وخیم شدن وضعیت جسمانی، محمدعلی میرزا ولیعهد را از تبریز به تهران احضار کرد.

تنظیم: هومن بهلولی