تبیان، دستیار زندگی
رحمت واسعه بیان خصایص رحمت واسعه خدا، حضرت سیدالشهدا علیه السلام از بیان گوهربار حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت (قدس سره) است، او که سراسرعمرش در طی طریق به سوی خداوند اعلی گذشت و لحظه ای از ذکر یار و اهل بیت علیه السلام غافل نبود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"رحمت واسعه" در بیان آیت الله بهجت

"رحمت واسعه " بیان خصایص رحمت واسعه خدا، حضرت سیدالشهدا علیه السلام از بیان گوهربار حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت (قدس سره) است، او که سراسرعمرش در طی طریق به سوی خداوند اعلی گذشت و لحظه ای از ذکر یار و اهل بیت علیه السلام غافل نبود.

الهه احمدی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
رحمت واسعه

رحمت واسعه/ ناشر : موسسه فرهنگی هنری البهجت، مرکزتنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدس سره) / قیمت 16500 تومان/ چاپ اول :تابستان 1394
معارف و حقایق حضرت اباعبدالله حسین علیه السلام دریای بیکرانی است که هر اندازه هم به آن پرداخته شود بازهم نا گفته ای باقی می ماند. تا به امروز آثار مکتوب زیادی به شخصیت والای ایشان و قیام عاشورا پرداختند که هر کدام از نگاه و زاویه ای این موضوع را بررسی کردند.
"رحمت وا سعه"، بیان خصایص رحمت واسعه خدا ، حضرت سیدالشهدا علیه السلام، در اشارات فقیه عارف حضرت آیت العظمی محمدتقی بهجت (قدس سره) است که به تازگی به چاپ دوم هم رسیده.

راهنمایی برای رسیدن به قرب الی الله

سند و مدرک معتبر از ملزومات کتاب هایی است که در رابطه با اهل بیت علیه السلام منتشر می شود و نکته قابل تأمل دیگر اینکه زبان و قلم چه کسی در این نوشتار دخیل بوده؟
کسی که می خواهد در مورد سالار شهیدان دو عالم علیه السلام صحبت کند، باید خود را به او نزدیک کرده باشد تا بتواند سره را از ناسره تمییز داده و راه را به درستی نشان دهد.
در علم و تقوا ، اخلاص و تهذیبِ نفس حضرت آیت الله العظمی بهجت رضوان الله کسی نمی تواند تردیدی داشته باشد، لذا از این جهت کتاب رحمت واسعه که مجموعه ای از سخنان گرانقدر ایشان درمورد حضرت اباعبدالله علیه السلام است، می تواند راه گشا و راهنمای کسانی باشد که از طریق حسین بن علی علیه السلام می خواهند به قرب الی الله برسند.

رحمت واسعه که نویسندگان آن یا بهتر است بگوییم گردآورندگان آن، جمعی از شاگردان حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدس سره) هستند، متشکل از سه بخش کلی است:

بخش اول

بخش اول روایتی بسیار کوتاه از سیره و روش آن عالم ربانی در نوع زندگی، شیوه عملی و عرض ارادت ایشان به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله علیه السلام است.
در واقع بینش و سیرت حسینی حضرت آیت الله بهجت رضوان الله را  بیان می کند، بی شک دانستن و خواندن جوانب گوناگون زندگی ایشان، که در علم و عمل کمتر همانندی دارد و قطعاً بواسطه مجاهدت ها و اتصال به انوار نورانی اهل بیت علیه السلام به چنین جایگاهی رسیده اند، می تواند برای خوانندگان جالب و درس آموزی عملی باشد...
" سال هایی که مجلس را در منزل برگزار می کرد، بسیاری از کارها را خودش انجام می داد و هنگام روضه، کنار در می نشست و به کسانی که وارد می شدند، احترام می گذاشت و جلوی پای کسانی که وارد مجلس می شدند، می ایستاد. چون به مجلس امام حسین علیه السلام مشرف می شدند، عزیز بودند. برجزئیات کارها نیز نظارت می کرد، حتی بر چای دادن و خوش آمدگویی به عزاداران. این پیگیری و توجه و تواضع را از استادان بزرگ خود آموخته بود. می فرمود: استاد بزرگ ما، مرحوم غروی کمپانی که از لحاظ علمی در سطح بالایی بود، در مجالس روضه ی اباعبدالله علیه السلام پای سماور می نشست و چای می داد..."

بخش دوم

در علم و تقوا ، اخلاص و تهذیبِ نفس حضرت آیت الله العظمی بهجت رضوان الله کسی نمی تواند تردیدی داشته باشد، لذا از این جهت کتاب رحمت واسعه که مجموعه ای از سخنان گرانقدر ایشان درمورد حضرت اباعبدالله علیه السلام است، می تواند راه گشا و راهنمای کسانی باشد که از طریق حسین بن علی علیه السلام می خواهند به قرب الی الله برسند

این بخش با استناد به بیانات مکتوب و شفاهی ایشان نسبت به حضرت سیدالشهداء علیه السلام که از کلاس های درس خارج ایشان ضبط گردیده ، تنظیم شده است.
در این بخش به همت گرد آورندگان سعی شده با توجه به اینکه مخاطبان این کلاس ها، علما و طلاب حوزه ها بودند، اصطلاحات علمی و تخصصی حوزوی در این فرمایشات، بدون هیچ گونه تحریف و یا تغییر سخنان ایشان فقط با استفاده از توضیحات تکمیلی و علایم نگارشی برای مطالعه عموم مخاطبین قابل درک باشد.
از زیباترین مطالب این بخش روایتی است که از مهمان بودن زوار امام حسین علیه السلام روز می گوید: " روایت شده است که امام حسین علیه السلام زمین هایی که قبرشان در آن است را به شصت هزار درهم از اهالی نینوا و غاضریه خرید و آن را به آن ها بخشید و شرط کرد که زوار را به قبرش راهنمایی کنند و هرکس را که به زیارتش آمد، سه روز مهمان نمایند."

بخش سوم

بخش سوم به استفتائات و سئوالاتی که در رابطه با حضرت سیدالشهداء علیه السلام حضوری از ایشان پرسیده شده ، می پردازد.
"پرسش: نظرشما در رابطه با سند زیارت عاشورا چیست؟ آیا صالح بن عُقبَه بن قیس و علقمه را موثق می دانید؟
پاسخ: لفظ زیارت عاشورا چیزی نیست که به سند محتاج باشد، از احادیث قدسیه است؛ خود روایت این حدیث ، خودش موجب توثیق راوی اش است. زیارت عاشورا تقریباً ضروری مذهب است؛ اما جامع بین همه روایاتش."

با خواندن کتاب "رحمت واسعه "احساس می کنی که گویی در مقابل آقای بهجت (قدس سره) دو زانو نشسته ای و ایشان برای تو منبر خصوصی رفته اند. در ایام اربعین حسینی خواندن این کتاب ارزشمند را به شما پیشنهاد می کنیم.