تبیان، دستیار زندگی
لیستی نگاه نكنم پس از "بچه‌های آسمان"، خود فیلمها از من دفاع كردند . مجید مجیدی گفت: در تلاش هستم، نگاهم به مسائل اجتماعی، نگاه ژورنالیسم و تاریخ مصرف‌دار نباشد. بنابراین در تلاش هستم، وقتی بعد از چند سال به فیلمهای‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجید مجیدی: سعی كردم ژورنالیستی نگاه نكنم

پس از "بچه‌های آسمان"، خود فیلمها از من دفاع كردند .

مجید مجیدی گفت: در تلاش هستم، نگاهم به مسائل اجتماعی، نگاه ژورنالیسم و تاریخ مصرف‌دار نباشد. بنابراین در تلاش هستم، وقتی بعد از چند سال به فیلمهای‌ام رجوع می‌شود، موضوع‌اش همچنان قابل طرح باشد.

این كارگردان سینمای ایران كه در آخرین روز از برنامه‌ی مرور آثارش در سینما تك حضور پیدا كرده بود گفت: مخاطبین و تاثیر گذاری بر آنها برای من مهم است.

كارگردان "بچه‌های آسمان"، تاثیر جوایز و حضورهای بین‌المللی را نیز كتمان نكرد.

مجید مجیدی در این جلسه در پاسخ به سوالی درباره‌ی عنوان فیلم‌سازان دولتی گفت:‌ به هر حال در فضای فرهنگی كه همیشه پر ازسوء تفاهم است، هر چیز و هر كسی را با یك چوبی می‌رانند.

وی تاكید كرد: ما نسلی بودیم كه با انقلاب شروع كردیم و سینما برای ما هدف مقدسی بود و در آن دوران، سینما مهم‌ترین عرصه‌ی بود كه می‌توانستیم با آن گفت‌وگو كنیم و مسائل مهم جهانی را مطرح كنیم. مجیدی گفت: من با تئاتر شروع كردم ـ در عین حال كه معتقدم، تئاتر جایگاه رفیع خودش را دارد ـ اما سینما خیلی ظرفیتهای بالاتری دارد، به خصوص اینكه آن زمان فرصتی تاریخی فراهم شده بود كه حرفهای ناگفته را مطرح كنیم، همان دوران احساس كردم، ضرورت پرداختن به سینما جدی است. بنابراین با برخی از سینماگران دور هم جمع شدیم و به شكل كارگاهی سینما را دنبال كردیم.

وی از همكاری‌اش با مخملباف، ملاقلی‌پور، هنرمند تحت عنوان حوزه اندیشه هنر اسلامی در آن سالها یاد كرد و افزود: شاید یكی از دلایل كه این ذهنیت را به عنوان فیلم‌ساز دولتی برای ما بوجود آورد، البته نه در بین مردم بلكه در اذهان خاصی كه می‌خواستند، این نگاه را از بیرون، تعمیم دهند به همین دلایل است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مجیدی در ادامه‌ی پاسخ به عنوان فیلم‌ساز دولتی گفت: این عنوانها در حالی مطرح می‌شود كه برخی از فیلمهای من با مشكلاتی روبرو شد. مثلا فیلم "بدوك" باعث شد، چهار سال فیلم نسازم و مقامات وزارت ارشاد در آن دوره بر آن فیلم اصلاحاتی وارد كردند.

وی افزود: خدا بیامرزد "شهید آوینی را، او كسی بود كه حق بزرگی برگردن من دارد، حمایت افرادی چون او، كه آن زمان مطرح كرد رسالت هنرمند، بازگوكننده دردها وآلام مردم است، باعث شد ما پیگیری كنیم و شرایطی فراهم شد.

مجیدی گفت: "پدر" یك تا دو سال پشت درب‌های بسته بود، به هر حال فیلمی نداشتم، كه دچار مشكل نشده باشد.

وی معتقد است: وقتی "بچه‌های آسمان" ساخته شد، فضایی را به وجود آورد كه خود فیلمها از من دفاع كردند و تاریخ، ماندگاری اثر، این موضوع را نشان می‌دهد. خود فیلم پشتوانه‌ای شد كه مسیر همواره شود.

همچنین در بخشی از این جلسه مجیدی خطاب به جوانان گفت: عجله نكنید.سعی كنید گام به گام حركت كنید تا قطعا در مسیری درستی بی‌افتید، آن مسیر شما را هدایت خواهد كرد.

هاشم‌زاده فیلم‌نامه‌نویس برخی فیلمهای مجیدی نیز كه در این جلسه حضور داشت، گفت: سینمای مجیدی، یك سینمای خیلی ساده است، این سینمای ساده به دلیل سادگی، عمیق است و عمق در سادگی‌ها است.

به گزارش ایسنا، مجیدی همچنین درباره قهرمان پسر در فیلم‌هایش گفت: قهرمانان ظاهرا پسر بودند، در "بچه‌های آسمان" نقطه عطف "زهرا"یی است كه كنار علی و در "باران"، شخصیت دختری "باران كه "لطیف" را به آن عشق حقیقی می‌رساند.

مجیدی همچنین تاكید كرد: وجه تصویر درسینما برای من مهم است واز هر چه دیالوگ كه رو به آشكاری می‌برد، تلاش می‌كنم دور باشم.

بنا بر این گزارش، در این جلسه رضا درستكار نیز به عنوان منتقد درباره‌ی سینمای مجیدی نظراتش را مطرح كرد و جلسه با پرسش و پاسخ علاقه‌مندان ادامه پیدا كرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)


لینک:

شهردار تهران و مجید مجیدی

«بچه‌های آسمان» در کتابهای درسی ژاپن

"المپیك پكن" و مجید مجیدی

نامه مجید مجیدی به دبیر جشنواره نات دانمارک