تبیان، دستیار زندگی
رمان «تی لم» نوشته میثم امیری با درون مایه واکاوی حوادث اجتماعی و سیاسی ایران در سال ۱۳۴۸ منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران 1348 در «تی لم»

رمان «تی لم» نوشته میثم امیری با درون مایه واکاوی حوادث اجتماعی و سیاسی ایران در سال ۱۳۴۸ منتشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
رمان تی لم

میثم امیری از انتشار دومین داستان بلند خود با عنوان «تی لم» که سال گذشته به عنوان داستان برگزیده هفتمین جشنواره داستان انقلاب از آن تجلیل شده بود، خبر داد و گفت: این داستان درباره زندگی یک جوان دانشجوی عدالت خواه است و از دوره تولد او در سال ۲۹ تا مرگ او را که در همان دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رخ می دهد را در بر می گیرد.
وی ادامه داد: بیشتر رویدادهای این داستان در سال ۴۸ رخ می دهد و در واقع ۱۶ آذر سال ۴۸ مبدا اتفاقی در این داستان می شود و مابقی آن با برگشت به عقب و شکل گیری شخصیت راوی در دانشگاه تهران روایت می شود.
امیری ادامه داد: این داستان ریشه در واقعیت ندارد و به معنی معمول مستند نیست. من این رمان را پس از یکسال تحقیق در مرود سوژه و بستر اجتماعی و سیاسی رخدادش در سال ۹۲ نوشتم و سال گذشته نیز برگزیده جشنواره داستان انقلاب شد.

بیشتر رویدادهای این داستان در سال ۴۸ رخ می دهد و در واقع ۱۶ آذر سال ۴۸ مبدا اتفاقی در این داستان می شود و مابقی آن با برگشت به عقب و شکل گیری شخصیت راوی در دانشگاه تهران روایت می شود

امیری در پاسخ به سوالی درباره انتخاب مقطع زمانی سال ۴۸ برای روایت این داستان گفت: شاید برای هر نویسنده ای بهتر باشد در داستان نویسی از جایی شروع به نوشتن کند که در آن زیسته است. من هم مازندرانی هستم و اهل سوادکوه و به همین خاطر داستانم را از جایی شروع کردم که در آن زیستم و می شناسمش. من آدم هایی را در رمانم به تصویر می کشم که آنها را دیده ام و به طور طبیعی برایم نوشتن درباره شان راحت تر بوده است.
وی در عین حال تصریح کرد: من دوست دارم درباره امروز خودمان نیز بنویسم ومنتهی در «تی لم» حسم این بود که باید به سراغ ریشه اجتماعی و تاریخی بسیاری از عناصر و باورهای فرهنگی مان بروم. به باور من از دوره ملی شدن صنعت نفت به بعد زندگی ایرانی ها دارای تجربه زیستی متفاوتی شده است. این دوره را باید به نوعی نخستین تجربه عینی ایرانی ها برای کسب استقلال و ایستادن به روی پای خود دانست. من در این رمان سعی داشتم این فضا را بشناسم و روایت کنم البته ادعایی ندارم که در این کار موفق بوده ام اما دوست داشتم بدانم و بگویم که در این دوران بر کشور چه گذشته و آدم ها چطور فکر می کرده و بر چه موضوعاتی تمرکز داشته اند.
رمان تی لم را انتشارات سوره مهر به تازگی روانه بازار کتاب کرده است.


منبع: مهر