تبیان، دستیار زندگی
شرایطی را که در آن قرار داریم را خودمان انتخاب نکرده ایم اما ماندن در شرایطی که از آن راضی نیستیم دیگر کم کاری خود ماست و این خود ما هستیم که می توانیم حالمان را خوب کنیم و به سمت آنچه ایده آلمان است برسیم. با امیدواری، با انگیزه، با خود باوری و تلاش و کو
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4گنج گمشده جوانان ما

شرایطی را که در آن قرار داریم را خودمان انتخاب نکرده ایم اما ماندن در شرایطی که از آن راضی نیستیم دیگر کم کاری خود ماست و این خود ما هستیم که می توانیم حالمان را خوب کنیم و به سمت آنچه ایده آلمان است برسیم. با امیدواری، با انگیزه، با خود باوری و تلاش و کوشش می توانیم به آنچه استحقاقش را داریم برسیم.

فاطمه محمدی - کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث- بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
گنج

این روزها نه کسی حوصله نصیحت شنیدن دارد نه شعار دادن، اینقدر یک سری حرف ها را در گوش جوانان خوانده ایم که دیگر تحمل یک ثانیه شنیدنشان را ندارند، تا بزرگتری، معلم یا استادی می خواهد کوچکترین توصیه ای به ما بکند جوش می آوریم که باز دوباره شروع شد، با این حرف ها که مشکلات جوانان حل نمی شود.
دیگر اصول اخلاقی و ارزش ها برای بسیاری از جوانان ما رنگ و بویی ندارد، مخصوصا جوانان تحصیلکرده ای که هنوز نتوانسته اند شغلی پیدا کنند یا ازدواج کنند، با روحیه ای خراب و روح هایی پژمرده چشم به آینده ای نامعلوم دارند که در نظرگاه آنان در آینده چیزی به جز پوچی و بی هدفی هویدا نیست.
اتفاقا می خواهیم با شما از همین احوال صحبت کنیم، از روزگارانی که گویا امید، شور زندگی، اخلاقیات و انسانیت مرده است. روزگار ما خودمان اسمش را می گذاریم دهه شصتی ها و با زبان تلخ طنز به مسخره اش می گیریم همه کمبود ها و رویاهای بر بادرفته یمان را برای همدیگر لطیفه می گوییم و تلخ می خندیم.
نمی خواهیم با تکرار مکررات این اوضاع و احوال حال شما را ناخوش تر کنیم و با بایدها و نباید های ساخته ذهنمان برای شما تعیین تکلیف کنیم، هدف حقیر از نگارش این سطور اشاره به چیزهایی است که به یقین حالمان را بهتر خواهد کرد.
می خواهیم در مورد چند گنج گمشده صحبت کنیم که با پیدا کردن آن ها از حال بدمان سفری خوش به حال خوب خواهیم داشت.


4 گنج گمشده که باید پیدایشان کنیم:

1- گنج امید

نا امیدی آفتی است که دامن بسیاری از جوانان پویا و خلاق ما را گرفته است،نا امیدی روح جوانی و شور زندگی را در وجود ما می کشد و در بذر تباهی ها و ترس ها و استرس ها را در وجود ما می کارد.

اکثر ناآرامی ها و ترس ها و ناراحتی های روحی ما ناشی از تنهاییست و ترس از بی پشتیبان بودن و نداشتن حامی ما را آزار می دهد، اینجاست که باید به دنبال گنج دوم بگردیم، " گنج توکل " توکل به معنای تکیه و اعتماد بر خداست به طوری که قلب انسان با یاد او آرام گیرد

نا امیدی می آید به ما می گوید در این اوضاع وخیم اقتصادی در میان این همه نا امنی و بی ثباتی دنیا به دنبال چه میگردی؟ هر کاری که بخواهی بکنی محکوم به شکست است، می گوید دولت به فکر جوانان نیست، گرانی و تورم بیداد می کند، بیکاری و اعتیاد موج می زند، تو دیگر می خواهی به کجا برسی؟ برو مدرکت را دور بینداز و بنشین و بر گذشته ها و آینده ها حسرت بخور.
امام علی علیه السلام فرمود: «... اگر نومیدی بر [دل] چیره شود، تأسّف خوردن آن را از پای درآورد.» (نهج البلاغه، حکمت 108)
اما امیدواری؛ همان گنج گمشده ما می آید و با نور الهی خود سیاهی ها و جوسازی های یأس را می شوید و به ما می گوید تو یک انسانی با مجموعه ای از استعداد ها و توانایی ها، دنیا هر چقدر هم بخواهد سخت باشد تو می توانی روزنه ای نور برای خودت و دیگران باشی ...اگر همه تو را فراموش کنند تو نباید خودت را فراموش کنی، اگر خوب به اطرافت نگاه بیندازی می بینی که خیلی از جوانان همسن و سال تو به چه موفقیت های چشمگیری رسیده اند، پس امید و انگیزه می تواند موتور محرک ما به سمت فردایی روشن و حس و حالی خوش باشد.
پس امیدوار باش به درگاه یگانه بی نیاز که فرمود: «هر آینه زود باشد كه پروردگار تو، این قدر به تو بخشش و عطا كند كه تو راضى و خشنود شوى» (سوره ضحی آیه 5)

2- گنج توکل

اکثر ناآرامی ها و ترس ها و ناراحتی های روحی ما ناشی از تنهاییست و ترس از بی پشتیبان بودن و نداشتن حامی ما را آزار می دهد، اینجاست که باید به دنبال گنج دوم بگردیم، " گنج توکل "توکل به معنای تکیه و اعتماد بر خداست به طوری که قلب انسان با یاد او آرام گیرد.
امام على علیه السلام: «مَنْ تَوكَّلَ عَلَى اللّه ذَلَّتْ لَهُ الصِّعابُ وَ تَسَهَّلَتْ عَلَیْهِ الأَسْبابِ»؛ هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برایش فراهم مى گردد. (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 197 ، ح 3888)
توکل کردن بر خداوند فقط یک لفظ نیست که ورد زبان خیلی از ما هم هست و از واقعیت آن بی اطلاعیم، وقتی برای ما یک گنج خواهد بود که معنا و مفهوم آن را در زندگی خود کاربردی کنیم، یعنی همه چیز را بسپاریم به خداوند قادر مطلق همان کسی که هر چه بخواهد می تواند انجام بدهد و خودمان هم اقدامات لازم را انجام بدهیم در جهت پیشرفت و رسیدن به اهداف اما با تکیه به وکیلی که نگرانی ها را از ما می گیرد و امنیت را به ما هدیه می دهد و نکته مهم در این میان این است که عجول نباشیم به خداوند اعتماد کنیم، خداوند خلف وعده نمی کند حتما حواسش به ما هست. «...فَإِذَا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی اللهِ اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُتَوَکِّلینَ » (سوره آل عمران، آیه 159) ؛ . . . هنگامی که تصمیم گرفتی [قاطع باش و] توکل بر خدا کن زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.

3- گنج خودباوری

امام علی علیه السلام فرمود: «... اگر نومیدی بر [دل] چیره شود، تأسّف خوردن آن را از پای درآورد.» (نهج البلاغه، حکمت 108)

بیاییم و خودمان را باور کنیم همیشه منتظر نباشیم که دیگران کاری برای ما بکنند، می توانیم از قدم های کوچک شروع کنیم، از خوردن ها و خوابیدن هایمان کم کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، برویم و افراد موفق را از نزدیک ببینیم یا در مورد زندگی آنان تحقیق کنیم، ما هم مثل آنان انسانیم و دارای استعداد های خاص خودمان، اگر برای شناخت خودمان وقت بگذاریم و کمی انرژی صرف کنیم حتما نتایج مطلوبی خواهیم گرفت، قرار نیست یک شبه به همه جا برسیم همین که علیه روزمرگی ها و شرایطمان که از آن راضی نیستیم یک انقلاب درونی داشته باشیم و بخواهیم وضع موجود را با همه موانع عوض کنیم این خود یعنی قدم گذاشتن در جاده موفقیت ها و پیروزی ها.
بی برنامه بودن، نداشتن هدف در زندگی، مقایسه های نادرست با دیگران و هدر دادن وقت همه باعث از دست دادن فرصت جوانی و پویایی ما خواهد بود.
امام علی علیه السلام فرمود: «...دوا و داروی درد تو در خود توست  حال آنکه به آن توجه نداری و درد تو نیز ناشی از خود توست هر چند به آن آگاهی نداری. تو خود آن کتاب پرواضح و روشنی که با نشانه های آن، آنچه پنهان و نهفته است آشکار می گردد، آیا گمان کرده ای که تو جِرم و جثه ناچیز و کوچکی هستی، در حالی که عالم بیکران هستی در اندرون تو جاگرفته است!» (دیوان منسوب به امام علی (علیه السلام) ، ترجمه مصطفی زمانی)

4- گنج تلاش و کوشش

ضرب المثلی هست که می گوید «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل» نشستن و دست روی دست گذاشتن برای ما نان نمی شود، باید یک حرکتی انجام داد حتی اگر نتیجه ای حاصل نشود، چرا که باید به خاطر داشته باشیم راه موفقیت از بین سختی و مشکلات می گذرد با اولین شکست نباید یک قدم به عقب بر داریم بلکه باید خود را برای یک گام محکمتر آماده کرد، اگر کسی متوجه جایگاه ما نیست و علی رغم تمام توانایی هایمان نادیده گرفته می شویم بیایم و خودمان برای خودمان فرصت ایجاد کنیم.
نتیجه
شرایطی را که در آن قرار داریم را خودمان انتخاب نکرده ایم اما ماندن در شرایطی که از آن راضی نیستیم دیگر کم کاری خود ماست و این خود ما هستیم که می توانیم حالمان را خوب کنیم و به سمت آنچه ایده آلمان است برسیم. با امیدواری، با انگیزه، با خود باوری و تلاش و کوشش می توانیم به آنچه استحقاقش را داریم برسیم. إن شاء الله


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.