تبیان، دستیار زندگی
انتشار عکس فردی در یکی از واگن های متروی تهران که هر روز در گوشه و کنار شهر، ده ها و صدها نمونه از صحنه های مشابه چنین صحنه ای را شاهد هستید دستمایه این شده است که متاسفانه به جای واقع بینی بزرگنمایی کنیم!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حواشی گسترده انتشار عکس جنجالی در مترو

انتشار عکس فردی در یکی از واگن های متروی تهران که هر روز در گوشه و کنار شهر، ده ها و صدها نمونه از صحنه های مشابه چنین صحنه ای را شاهد هستید دستمایه این شده است که متاسفانه به جای واقع بینی بزرگنمایی کنیم!

فرآوری: ه-هدایتی -بخش اجتماعی تبیان
حواشی گسترده انتشار عکس جنجالی در مترو

از اتوبان های شهر که عبور می کنم، درختان سرسبز توجه مرا به خود جلب می کند، پاییز به نیمه رسیده است و من مشغول تماشای شکوفه های درختان خیابان می شوم. درست وقتی که از دیدن طبیعت پاییزی لذت می برم، ناخودآگاه دیدن صحنه ای تلخ شادابی ام را تبدیل به اندوه می کند.در لا به لای درختان تعدادی از افراد بدون هیچ ترسی و در ملاعام در حال مصرف مواد مخدر هستند. با اینکه نگاه من به آن ها گذرا است ولی مشخص است تعدادی از آن ها در حال تزریق مواد هستند.
با خود فکر می کنم که آن ها به قدری از زندگی خود سیر شده اند که ترسی از کسی ندارند! ترس از دستگیر شدن یا فرستادنشان به کمپ ترک اعتیاد! آنقدر به آرامششان اطمینان دارند که حتی از نگاه های مردم به خودشان نمی ترسند! پاتوقشان شده اتوبان های شهر و البته  به تازگی مترو!
 انتشارعکسی از فردی در حال استعمال مواد مخدر در یکی از واگن های متروی تهران و انعکاس گسترده آن، در حالی ابعاد و حواشی گسترده ای پیدا کرده که به نظر می رسد، اصل موضوع که وقوع یک جرم مشهود در یک فضای عمومی است، مورد غفلت قرار گرفته است.

۳۰ درصد کودک آزاری، ۳۵ درصد سرقت ها و ۲۵ درصد قتل ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند، ۶۷ درصد علت ابتلا به ایدز استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان است، لذا انتظار از ستاد مبارزه با مواد مخدر و در راس آن وزیر کشور آن است که به بدنه کم تحرک این ستاد حرکتی داده و محکمتر پا در این عرصه بگذارد

استعمال مواد مخدر در حالی از نقاط به ظاهر پنهان، از وسط رفیوژ میانی بزرگراه ها گرفته تا لا به لای درختان در بوستان های شهر، به محل های آشکاری که کاملاً در معرض دید شهروندان قرار دارند، از وسط میدان های شهر تا حاشیه پیاده راه های شهری، گسترش یافته که رفته رفته قبح این جرم مشهود در جامعه در حال از بین است و گویی کل شهر تهران به پاتوق بزرگ معتادان متجاهر تبدیل شده است.در حالی که مصرف مواد مخدر از یک جرم زیر پوستی به یک جرم آشکار که پیکره شهر را فرا گرفته تبدیل شده، انتشار عکس فردی در حال مصرف مواد مخدر در یکی از واگن های متروی تهران که هر روز در گوشه و کنار شهر، ده ها و صدها نمونه از صحنه های مشابه چنین صحنه ای را شاهد هستید، دستمایه این شده که یک مسافر معتاد زیر ذره بین قرار گیرد، در حالی که واقعیت این است که مترو نه به عنوان یک سیستم امنیتی بلکه به عنوان یک سامانه خدماتی، روزانه پذیرای سه میلیون مسافر است و متأسفانه در این موضوع، بزرگ نمآیی جایگزین واقع بینی شده است.
حقانی: اعتیاد در تهران چهره علنی پیدا کرده است
رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این كه افزایش آسیب های اجتماعی و تغییر در رفتارهای شهروندی، محیط زیست انسانی شهر تهران را در معرض تهدید قرار داده، گفت: متأسفانه اعتیاد در تهران چهره علنی پیدا كرده و معتادان در بسیاری از نقاط تهران به ویژه جنوب شهر به راحتی در فضاهای عمومی زندگی می كنند، در پارك ها می خوابند و به نسبت به استعمال مواد مخدر كه بخشی از زندگی آنها را تشكیل می دهد، اقدام می نمایند.
محمد حقانی با بیان این كه بسیاری از معتادان در سطح شهر، افرادی اند كه از دیگر نقاط به تهران آمده اند و در این كلانشهر درگیر مواد مخدر شده اند، در باره انتشار عكس مصرف مواد مخدر در مترو، تأكید كرد: مترو نیز مانند سایر فضاهای عمومی شهر، متأثر از افزایش آسیب های اجتماعی است و علت آن، این است كه در سطح كلان، متولیان مربوطه برای كاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از این آسیب ها، برنامه ای ندارند و دست روی دست گذاشته اند.
قناعتی: شهرداری تهران مسئول برخورد با اعتیاد نیست
عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اعلام این كه مسئولیت برخورد با اعتیاد و آسیب های اجتماعی متوجه شهرداری تهران نیست، اظهار كرد: در این زمینه نیروی انتظامی باید به موضوع امنیت مترو رسیدگی كند و پلیس در این زمینه، باید وارد عمل شود تا افراد نتوانند در فضاهای عمومی مرتكب جرایمی مثل مصرف مواد مخدر شوند.ابوالفضل قناعتی با تأكید بر این كه مسافران مترو كه از گیت های هوشمند مجهز به سنسورهای تشخیص مواد مخدر عبور نمی كنند تا برای مسئولان مترو قابل شناسایی باشند، تصریح كرد: در زمینه مدیریت دقیق فضاهای عمومی، باید در سطح كلان برنامه ریزی کنیم و برنامه داشته باشیم.

انتشار عکس فردی در حال مصرف مواد مخدر در یکی از واگن های متروی تهران که هر روز در گوشه و کنار شهر، ده ها و صدها نمونه از صحنه های مشابه چنین صحنه ای را شاهد هستید، دستمایه این شده که یک مسافر معتاد زیر ذره بین قرار گیرد، در حالی که واقعیت این است که مترو نه به عنوان یک سیستم امنیتی بلکه به عنوان یک سامانه خدماتی، روزانه پذیرای سه میلیون مسافر است و متأسفانه در این موضوع، بزرگ نمآیی جایگزین واقع بینی شده است.

همچنین رییس كمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این كه آسیب های اجتماعی در تهران كه مترو هم جزیی از آن است، رو به افزایش است، اعلام كرد: با توجه به حساسیت در نحوه برخورد با آسیب های اجتماعی، دست اندركاران مربوطه برای ساماندهی وضع موجود و پیگیری این آسیب، چه در سطح شهر و چه در داخل مترو، باید هر چه زودتر اقدام كنند و وارد عمل شوند.اقبال شاكری با بیان این كه استعمال مواد مخدر، نه تنها در مترو كه در سطح شهر را باید به عنوان یك اتفاق مهم تلقی كنیم و به نحوی با آن برخورد نماییم تا این گونه اتفاقات به رفتار تبدیل نشود، افزود: باید برخوردمان به نحوی باشد كه كسی به ذهنش خطور نكند در مترو یا در هر فضای عمومی دیگر، می تواند چنین كاری را انجام دهد و این گونه شهروندان را مورد بی احترامی قرار داده و حقوق آنها را تضییع كنند.
وی با تأكید بر این كه مترو، یك شبكه حمل و نقلی صرف نیست، بلكه شبكه ای اجتماعی است كه یكی از مهم ترین و شلوغ ترین فضاهای شهری را در خود جای داده، خاطرنشان كرد: متروی تهران، پرستیژ پایتخت و مظهر پیشرفت كشور است و موضوع آسیب های اجتماعی و برخورد با این گونه آسیب ها در مترو، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
چه کسی مقصر است؟ 
در این راستا مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار برخورد قاطع و شایسته در امر مبارزه با مواد مخدر برای نجات کشور و جوانان از این منجلاب شد و گفته: هر چند به مسئله قاچاق مواد مخدر و اعتیاد باید ریشه ای برخورد شود و مشکلاتی مانند فاصله های طبقاتی، بیکاری، بی سوادی، نداشتن بنیه های محکم معنوی، فقدان آموزش در زمینه زیان های مصرف مواد مخدر و غیره باعث ترویج و تشدید قاچاق و اعتیاد می شود اما نباید دست روی دست گذاشت و شاهد پرپر شدن بسیاری از جوانان ایران اسلامی بود. 
طبق مستندات موجود سالانه در کشور ۴ هزار نفر قربانی مواد مخدر می شوند، ۲۰ درصد از جرایم خرد توسط معتادان صورت می پذیرد، عامل ۵۰ درصد طلاق ها و ۶۵ درصد همسر آزاری ها اعتیاد است، یک میلیون و ۳۲۵ هزار ایرانی به مواد مخدر اعتیاد دارند، روزانه ۱۱ معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند و ۴۵ درصد زندانیان به طور مستقیم با مواد مخدر در ارتباط هستند. 
۳۰ درصد کودک آزاری، ۳۵ درصد سرقت ها و ۲۵ درصد قتل ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند، ۶۷ درصد علت ابتلا به ایدز استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان است، لذا انتظار از ستاد مبارزه با مواد مخدر و در راس آن وزیر کشور آن است که به بدنه کم تحرک این ستاد حرکتی داده و محکمتر پا در این عرصه بگذارد چرا که جرایم و مسایل پیش گفته نیاز به عزمی راسخ برای دفع و مقابله دارد و نباید کار در این عرصه به دلیل گستردگی منجلاب به طور کامل رها شود...


منابع : مردم سالاری / فردا نیوز