تبیان، دستیار زندگی
در هفته جاری جمعی از دانشجویان و نخبگان هندوستان از باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت بازدید کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ موزه مروج حماسه ها

در هفته جاری جمعی از دانشجویان و نخبگان هندوستان از باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت بازدید کردند. همچنین برگزاری دوره های کوتاه مدت آشنایی راهنمایان تور با دفاع مقدس در دیدار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس مورد تأکید قرار گرفت.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
باغ‌موزه

درک هندوستانی ها از شهادت

سید ناعمه عابدی یکی از بازدیدکنندگان پس از بازدید گفت: من پس از دیدن باغ موزه دفاع مقدس به خوبی درک کردم که مردم ایران چگونه در دفاع مقدس حماسه آفریدند و کربلا را در اذهان زنده کردند.
وی با اشاره به شش بار زیارت کربلا افزود: حضور در باغ موزه دفاع مقدس باعث شد این بار که به زیارت حضرت اباعبدالله (ع) می روم با شناخت و معرفت بیشتری بارگاه سالار شهیدان را زیارت کنم.
ضمیر جعفری یکی دیگر از بازدیدکنندگان بیان داشت: یکی از مهم ترین کارهای فرهنگی صورت گرفته توسط شهرداری تهران، ایجاد باغ موزه دفاع مقدس برای معرفی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
وی ادامه داد: باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت علاوه بر روایت بخشی از تاریخ ایران به زیبایی مفاهیم شهید و شهادت را برای بازدیدکنندگان به تصویر کشیده است.
سید عابد رضا عابدی دیگر بازدیدکننده هندوستانی با اشاره به واقعه کربلا خاطرنشان کرد: اهمیت شهادت را بعد از حضور در باغ موزه دفاع مقدس درک کردم و متوجه شدم که چگونه مردم ایران با تأثیر از حرکت عظیم امام حسین (ع) حماسه آفرینی کردند.
گفتنی است: این دانشجویان که راهی مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) هستند پس از حضور در ایران با هماهنگی کمپین مردمی سفیران صبح از باغ موزه دفاع مقدس بازدید کردند.

میراث معنوی کشور

در دیدار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت بر توسعه همکاری ها در راستای معرفی، ترویج و انتقال ارزش های 8 سال دفاع مقدس تأکید کردند.
سردار جواد خضرایی در این دیدار گفت: جنبه های اخلاقی و تربیتی دفاع مقدس بسیار مهم است و بایستی در اختیار جامعه قرار بگیرد و باغ موزه دفاع مقدس با تشکیل شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در پی تحقق این مهم است.

حضور در باغ موزه دفاع مقدس باعث شد این بار که به زیارت حضرت اباعبدالله (ع) می روم با شناخت و معرفت بیشتری بارگاه سالار شهیدان را زیارت کنم

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به وظایف و اقدامات باغ موزه دفاع مقدس بیان داشت: موزه دفاع مقدس شهریور سال 91 به بهره برداری رسید و در حال حاضر جامع ترین و بزرگ ترین بانک اطلاعاتی دفاع مقدس در این مکان جمع آوری شده است که بالغ بر 560 ترابایت اطلاعات است.
مشاور شهردار تهران افزود: 13 کارگروه در باغ موزه دفاع مقدس تشکیل شده است که تدقیق اطلاعات و احصای تاریخ شفاهی دفاع مقدس را بر عهده دارند.
وی بابیان اینکه جامع ترین کتابخانه دفاع مقدس در این موزه گردآوری شده است، تصریح کرد: طرح حمایت از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با دفاع مقدس از حدود 3 ماه قبل آغازشده است که در این طرح، علاوه بر حمایت مالی از دانشجویان، اساتید و کارشناسان مجرب در حوزه دفاع مقدس در پشتیبانی و بررسی این طرح ها نقش آفرینی می کنند.
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس ادامه داد: انتشار 31 عنوان کتاب در ارتباط با دفاع مقدس از دیگر اقدامات این مجموعه است، همچنین تبدیل کتاب 5 جلدی تاریخ دفاع مقدس به 45 هزار بیت شعر حماسی که در حال حاضر در مرحله خوشنویسی است، از 2 سال پیش در دستور کار قرارگرفته است.
مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این دیدار با اشاره به اینکه دفاع مقدس، 8 سال از عمر و تاریخ این نظام را در برمی گیرد، یادآور شد: این دوره 8 ساله میراث معنوی ماست که خاصیت و ویژگی منحصربه فردی دارد و باید بدون واسطه و گزینش به همه آحاد جامعه شناسانده شود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: برگزاری دوره های کوتاه مدت آشنایی با دفاع مقدس برای راهنمایان گردشگری ازجمله مواردی است که باید موردتوجه قراری گیرد چراکه ما معتقدیم راهنمایان تور باید نسبت به همه اتفاقات و رویدادهای مهمی که در کشور رخ داده است آگاهی داشته باشند.
وی تصریح کرد: مهم ترین کارکرد باغ موزه دفاع مقدس، معرفی، فرهنگ سازی و انتقال ارزش های 8 سال دفاع مقدس است.
یادآور می شود مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری، حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و علی باقر نعمتی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری پس ازاین دیدار از باغ موزه دفاع مقدس بازدید کردند.


منبع: روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس