تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه دوم آذر 1394 هجری خورشیدی، یازدهم صفر 1437 هجری قمری، بیست و سوم نوامبر 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز دوشنبه دوم آذر 1394 هجری خورشیدی، یازدهم صفر 1437 هجری قمری، بیست و سوم نوامبر 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

2 آذر 1378

محمدحسن لطفی تبریزی نویسنده، مترجم معاصر و صاحب آثار زندگی افلاطون، فرهنگ رنسانس و خاطرات سقراط در 80 سالگی درگذشت.

2 آذر 1366

کنگره ی جهانی بررسی قداست و امنیت حرم امن الهی با حضور بیش از 200 تن از علما و متفکران اسلامی از 36 کشور جهان و تعدادی از شخصیت های علمی و سیاسی در تهران برگزار شد، در این کنگره، موضوعاتی از قبیل قداست و امنیت حرم از دیدگاه قرآن و فقه اسلامی و قوانین و عرف بین المللی؛ رابطه متقابل حج و حرمت حرم، انقلاب اسلامی و حج در سال های گذشته و وظیفه امت اسلامی در حفظ و تقدس حرمت حرم، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

2 آذر 1358

وزیران امورخارجه ی عضو شورای اروپا در بیانیه ای، اقدام دانشجویان ایرانی در تصرف سفارت آمریکا در تهران را محکوم کردند و خواستار آزادی گروگان های آمریکایی شدند.

2 آذر 1357

عوامل حکومت پهلوی به طرف تظاهرکنندگانی که در حرم امام رضا(ع) پناه گرفته بودند، تیراندازی کردند که بر اثر آن تعدادی از مردم شهید و زخمی شدند.

2 آذر 1342

به مناسبت ترور «جان. اف. کندی» رییس جمهوری آمریکا پرچم های ایران در سراسر کشور به حالت نیمه افراشته درآمد و مجلس شورای ملی تعطیل شد.

2 آذر 1306

دولت ایران به دولت انگلیس و جامعه ی ملل در خصوص پیمان جده و نام بردن از بحرین به عنوان یک حکومت مورد حمایت(تحت الحمایه) انگلیس اعتراض کرد و آن را خلاف یکپارچگی سرزمینی(تمامیت ارضی) ایران دانست.

2 آذر 1302

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با علی قلی خان مشاور الممالک و وزیر مختار ایران در روسیه، به اعطای امتیاز نفت شمال به کمپانی استاندارد اویل و نیز از دادن امتیاز کشتیرانی دریاچه ارومیه به انگلیس ابراز نگرانی کرد.

2 آذر 1298

وثوق الدوله صدراعظم برای گفت و گو با مقام های جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و دیدار با مقام های سیاسی و نظامی انگلیسی مقیم باکو، سید ضیاالدین طباطبایی را به عنوان نماینده ی ویژه ی دولت ایران به این شهر فرستاد.

2 آذر 1295

مارشال بوریس نماینده ی امپراطور روس وارد تهران شد و با احمدشاه دیدار کرد.

2 آذر 1284

حضرات آیات سید عبداللّه بهبهانی و سیدمحمد طباطبایی برای دستیابی به مشروطه با هم پیمان بستند که این پیمان به «سیدین سندین» مشهور شد.

تنظیم: هومن بهلولی