تبیان، دستیار زندگی
شش ماه پس از كشت و تكثیر فیبروبلاست و تزریق آن برای درمان چین و چروك، تا كنون دوازده بیمار این عمل را موفقیت آمیز انجام داده اند و پس از بررسی در كمیته اخلاق پزشكی و پژوهش های بالینی، مراحل اجرا و نتایج آن مورد تایید قرار گ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش جدید درمان چین و چروك صورت


شش ماه پس از كشت و تكثیر فیبروبلاست و تزریق آن برای درمان چین و چروك، تا كنون دوازده بیمار این عمل را موفقیت آمیز انجام داده اند و پس از بررسی در كمیته اخلاق پزشكی و پژوهش های بالینی، مراحل اجرا و نتایج آن مورد تایید قرار گرفته و امكان انجام آن در مورد بیماران فراهم شده است.

برای انجام این عمل ابتدا تكه كوچكی (حدود 3 میلی متر مربع) از پوست پشت گوش بیمار برداشته شده و برای جدا كردن فیبروبلاست بافت و كشت و تكثیر آنها به پژوهشكده رویان فرستاده می شود. پس از حدود سه هفته سلول ها با حجمی معادل 20 میلیون عدد در میلی متر آماده تزریق می باشند.

اخبار جدید حاكی از موفقیت اخیر محققان "مركز تحقیقات پوست و سالك پژوهشكده ی رویان" در ابداع روش جدید درمان چین و چروك صورت است. دكتر محمد علی نیلفروش زاده (متخصص پوست و مو و فلوشیپ جراحی پوست،‌ لیزر و پیوند مو از انگلستان و كانادا) رئیس این مركز است كه به عنوان MEDICAL FACULTY در كنگره بین المللی سالانه ESHRS اروپا در سال 2003 لندن و سال 2003 برلین انتخاب شده و متد جدید جراحی پیوند مو را تحت عنوان" نیلفروش متد " در سال 2005 كنگره سالانه استرالیا مطرح كرده است.

پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر محمد علی نیلفروش زاده می باشد.


* با توجه به این كه شما با همكاری پژوهشكده رویان موفق به تزریق سلول های فیبروبلاست جهت رفع چین و چروك صورت شده اید، سابقه ی انجام این كار در دنیا و نیز عملكرد سلول های فیبروبلاست را تشریح كنید.

سلول های فیبروبلاست یكی از سلول های مهم بافت پوستی بوده و عمل اصلی آن ساخت رشته های كلاژنمی باشد. این رشته های پروتئینی ساختمان اصلی ظاهر و نیز قوام و كشسانی پوست را تشكیل می دهند.

با گذشت زمان از میزان تولید رشته های پروتئینی کلاژن كاسته می شود و ظاهر جوان چهره از بین می رود.

ایران یكی از كشورهای پیشرو در این زمینه است و ما توانسته ایم با همكاری پژوهشكده رویان این عمل را برای اولین بار در ایران انجام دهیم.


* این روش دارای چه مراحلی است و چگونه انجام می شود؟

برای انجام این عمل ابتدا تكه كوچكی (حدود 3 میلی متر مربع) از پوست پشت گوش بیمار برداشته شده و برای جدا كردن فیبروبلاست بافت و كشت و تكثیر آنها به پژوهشكده رویان فرستاده می شود. پس از حدود سه هفته سلول ها با حجمی معادل 20 میلیون عدد در میلی متر آماده تزریق می باشند.


* هم اكنون از چه روش هایی جهت پُر سازی بافت و رفع چین و چروك پوست استفاده می شود و مزایا یا معایب احتمالی هر كدام از این روش ها كدامند؟

جست و جو برای یافتن یك روش درمانی مناسب جهت از بین بردن چین و چروك و جوشگاه های ناشی از جوش و نقایص پوستی همواره یكی از مباحث مورد علاقه ی پژوهشگران و پزشكان متخصص پوست و جراحان زیبایی بوده است. در این زمینه استفاده از مواد پُركننده (FILLER AGENTS) به عنوان یك روش درمانی از گذشته یدور پیشنهاد شده و تا كنون مواد مختلفی برای پُر كردن چروك های صورت و نیز جوشگاه های فرو رفته و باقیمانده از جوش و محل زخم ها مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. چنانكه در قرن گذشته پارافین به عنوان یك پُر كننده برای انجام این كار پیشنهاد شد كه خیلی زود ناكارآمدی و عدم پذیرش این ماده از طرف بدن اثبات گردید. به طور كلی مواد پُر كننده را می توان به 3 دسته تقسیم كرد:

1- مواد صناعی

2- مواد با منشا حیوانی

3- مواد با منشا انسانی

از مواد صناعی می توان به شكلی از سیلیكون مایع پالایش شده اشاره كرد كه در سال 1960 معرفی شد و تا 30 سال پس در آن تاریخ مورد استفاده قرار گرفت. اما مشكلات متعدد از جمله بروز واكنش های حساسیتی باعث توقف استفاده از آن شد.

یك ماده صناعی دیگراسید پلی لاكتیك (POLY-L-LACTIC ACID) یا PLA است كه یك پلیمر صناعی استریل و زیست سازگار می باشد. تزریق این ماده در درم عمقی باعث می شود فرآیند سنتز كلاژن توسط میكروذرات این پلیمر تحریك شود.

از مواد پُر كننده ی چین و چروک با منشا انسانی می توان چربی، كلاژن خود فرد و در آخر تزریق فیبروبلاست كشت داده خویش سازگار(اتولوگ) را نام برد.

تزریق چربی مستلزم انجام جراحی و استخراج بافت چربی از محل هایی مانند شكم است و دوام آن نیز چند ماه بیشتر نیست.

كلاژن خویش سازگار نیز از پوست خود بیمار گرفته می شود. در این روش از پوستی كه در جراحی های زیبایی برداشته می شود، كلاژن استخراج می گردد و برای به دست آوردن 1 میلی لیتر محلول حاوی كلاژن 5 درصد، حدود 2 اینچ مربع از پوست مورد نیاز است.

یك ماده پراستفاده دیگراسید هیالورونیك است كه یك ماده طبیعی بوده و توانایی ترمیم چروك ها و نقایص متوسط تا شدید را دارد. اسید هیالورونیك در همه بافت های انسان و حیوان یافت شده و زیست سازگار است.این اسید نقش مهمی در حجم دادن به پوست، شكل دادن به چشم ها و كشسانی مفاصل بازی می كند. با افزایش سن در انسان سلول ها به تدریج توانایی ساخت این ماده را از دست می دهند.

در مورد معایب این راهكار درمانی می توان به انتظار نسبتا طولانی برای بروز آثار درمانی اشاره كرد، زیرا ظهور نتایج منوط به گذشت زمان و انجام كلاژن سازی در بافت است. البته در كشورهای دیگر گران بودن این روش یكی از معایب آن به حساب می آید.


* غیر از سلول های فیبروبلاست، آیا طرح های دیگری در زمینه سلول های درمانی در دست اجرا دارید؟

بله. كشت و تكثیر سلول های ملانوسیت یا سلول های رنگدانه پوست جهت بیماران مبتلا به لك و پیس یا ویتیلیگو و كشت و تكثیر سلول های كراتینوسیت برای كاشت در محل جوشگاه های باقیمانده از سوختگی از طرح های دیگری است كه در "مركز تحقیقات بیماری های پوست و سالک" در دست اجراست و نتایج آن در آینده اعلام خواهد شد.


* مطالب مرتبط در این سایت:

سلول های بنیادی چه هستند؟

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(1)

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(2)

پیری پوست و روش های پیشگیری یا تعدیل آن

«پیر پوستی» چرا؟

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

بعضی از مواد غذایی مانع از پیری زودرس می‌شوند

پوستى بدون چروك با ده ماده غذایى

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1)

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.