تبیان، دستیار زندگی
مشارکت زنان داعش در عملیات تروریستی، موضوع استفاده این گروه از زنان را بیش از پیش بر سر زبانها انداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر آنچه باید درباره زنان داعشی بدانید

مشارکت زنان داعش در عملیات تروریستی، موضوع استفاده این گروه از زنان را بیش از پیش بر سر زبانها انداخته است

فراوری: ه-هدایتی -بخش سیاست تبیان

زنان داعش

به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از "روسیا الیوم"، زنی به نام " حیات بومدین " در حمله مسلحانه به ساختمان مجله شارلی ابدو فرانسه و گروگان گیری در فروشگاه یهودیان حومه پاریس دست داشت، "حسناء آیت بولحسن" نیز یکی از عوامل حملات اخیر پاریس با 130 کشته بود؛ اینها نمونه ای از استفاده گسترده داعش از زنان برای اجرای حملات تروریستی است .
دست داشتن حیات بومدین و حسناء آیت بولحسن در حملات خونین ژانویه و نوامبر 2015 پاریس نشان می دهد که داعش از زنان همچون مردان در اموری مانند جذب نیرو، جمع آوری اطلاعات و تبلیغ افکارش استفاده می کند.
معمولاً سرنوشت اعضای زن گروه های افراطی فاجعه بار است زیرا یا کشته می شوند یا به اسارت گروه های افراطی رقیب می افتند.
انستیتوی مذاکرات راهبردی انگلیس در تازه ترین گزارش خود تعداد اعضای غربی داعش را حدود 3 هزار نفر اعلام کرد و افزود : دختران و زنان 550 نفر از نیروهای غربی داعش را تشکیل می دهند.

"سالی جونز" خواننده معروف راک، پس از آشنایی با افکار تکفیری، به همراه دو فرزند 10 ساله اش، کشور خود را ترک کرد و به عضویت داعش در آمد. در آمار بدست آمده از این زن، او تا مدت ها برای فریب دختران انگلیسی و جذب آنان تلاش می کرد، و آن ها را برای ازدواج جهادی با نیروهای داعش در برابر مبالغ هنگفتی تشویق می کرد.

گزارش های منتشر شده در آلمان نیز نشان می دهد که 700 تبعه این کشور به داعش پیوسته اند که بیش از 100 نفر از آنان زن و دختر هستند.
" نیمی گوریناتان " کارشناس امور زنان و خشونت جنسی در آمریکا اعلام کرد : شناختن علت پیوستن زنان به داعش برای جنگیدن در صفوف نیروهای این گروه کاملاً ضروری است .
گوریناتان که استاد دانشکده سیتی شهر نیویورک است ، افزود : اصولاً هیچ زن و دختری در صفوف نیروهای داعش وجود نداشت و بسیاری از گروه هایِ شبیه داعش نیز نیروی زن نداشتند ولی این گروه های مسلح پس از مدتی به لزوم وجود زنان در میان نیروهای خود پی بردند، بنابراین گردان های زنانه را تشکیل دادند که این گردان ها وظایف متعددی دارند و برخی از زنان نیز در درگیری ها و جنگ ها مشارکت می کنند.
گوریناتان افزود : آمارهای منتشر شده در فرانسه نشان داد که 45 درصد از کسانی که درپی پیوستن به داعش هستند ، زن و دختر می باشند.
گوریناتان گفت : برخی زنان گردان های زنانه را فرماندهی می کنند و برخی نیز به تبلیغ افکار داعش می پردازند .

چه کسی زنان داعش را آموزش می دهد؟
روزنامه دیلی میل چاپ لندن نوشت: به تازگی مشخص شده "بیوه سفید" انگلیسی که در راس زنان تحت تعقیب جهان قرار دارد هم اکنون مشغول آموزش عملیات انتحاری به زنان در داعش است.
این روزنامه اضافه کرد: این زن 30 ساله "سامانثا لوثویت" نام دارد. او قبلا به زنان سومالی هم عملیات های مسلحانه آموزش می داد.
خانم لوثویت پس از مرگ همسرش (لیندسی) با شهروند انگلیسی به نام حبیب صالح غنی ازدواج کرد. غنی نیز از جمله افراد مرتبط با گروه های تروریستی است.
این زن همچنین یکی از متهمان دخالت در حمله تروریستی به مرکز خرید در پایتخت کنیا در سپتامبر 2013 است. این حمله توسط گروه "الشباب" نزدیک به القاعده در سومالی انجام و منجر به 67 کشته شد.
این زن علاوه بر این به نیروهای داعش درباره چگونگی استفاده و بهره برداری از رسانه ها را آموزش می دهد.
این نگرانی وجود دارد که تولید فیلم های وحشتناک از فعالیت های داعش به ویژه فیلم سربریدن افراد نیز از جمله فعالیت های این زن باشد.
زنان داعش چه کسانی هستند؟
شبکه خبری "سی ان ان" با انتشار گزارشی به جزئیات مربوط به عضوگیری گروه داعش از میان زنان اشاره کرده است.

انستیتوی مذاکرات راهبردی انگلیس در تازه ترین گزارش خود تعداد اعضای غربی داعش را حدود 3 هزار نفر اعلام کرد و افزود : دختران و زنان 550 نفر از نیروهای غربی داعش را تشکیل می دهند.

این شبکه خبری با اشاره به سرگذشت "شمس" زنی که از کشوری اروپایی برای پیوستن به داعش سفر کرده می نویسد: "شمس" نام مستعار اوست. او یکی از 550 زن غربی است که خانه و خانواده خود را برای پیوستن به داعش و رفتن به عراق و سوریه ترک کرده است. او به یک مرد عضو داعش ازدواج کرده است و در این باره می گوید:"او به من نگاه کرد. من نقاب زده بودم اما چشم هایم درگیر هم شد. قلبم سریع می تپید، سریع تر از سرعت نور او لبخند زد و پرسید آیا می توانیم با هم امروز ازدواج کنیم من این پرسش را هیچ وقت فراموش نخواهم کرد." شمس این ها ار در وبلاگ خود نوشته است."

سی ان ان در ادامه اشاره می کند که پژوهشگران موسسه گفتمان راهبری در لندن به افزایش بی سابقه عضوگیری داعش در میان زنان اشاره کرده است. ردگیری این مرکز نشان داده که بیش از 100 زن از طریق سیستم های عامل آنلاین از جمله توئیتر و فیس بوک و وبلاگ ها به داعش پیوسته اند."

ارین سالتمن" پژوهشگر این مرکز اشاره می کند که سن دختران و زنان پیوسته به داعش در محدوده 13 تا 40 سال است و طیف وسیعی از افراد با پیشینه های خانوادگی مختلف و پیچیده را شامل می شود."
سی ان ان در ادامه اشاره می کند که اگر یک زن به سرزمین های تحت اشغال داعش سفر کند ده برابر سخت تر از مردان پیوسته به آن گروه می تواند به کشورهای غربی باز گردد و این امر تقریبا برای او غیر ممکن خواهد بود. این شبکه خبری در ادامه اشاره می کند که دلیل آن این است که هیچ زنی در آن مناطق بدون همراهی مرد نمی تواند از خانه بیرون برود و پاسپورت های تمام زنان توسط عوامل داعش ضبط می شوند.

زنان داعش

سرکرده زنان داعشی
"سالی جونز" خواننده معروف راک، پس از آشنایی با افکار تکفیری، به همراه دو فرزند 10 ساله اش، کشور خود را ترک کرد و به عضویت داعش در آمد. در آمار بدست آمده از این زن، او تا مدت ها برای فریب دختران انگلیسی و جذب آنان تلاش می کرد، و آن ها را برای ازدواج جهادی با نیروهای داعش در برابر مبالغ هنگفتی تشویق می کرد.

این زن بعد از روی آوردن به اسلام به گروه تروریستی داعش ملحق شد و نام خود را به "أم حسین" تغییر داد. او بعد از این که به این گروه تروریستی پیوست با انتشار مطالبی از طریق شبکه های اجتماعی در حساب شخصی خود عهد بسته است سر تمام کسانی را که به اسلام روی نمی آورند را قطع کند. به همین دلیل به این زن لقب "بانوی تروریسم داعش" داده شد.
او همچنین در حساب شخصی خود اظهار داشته است که با شخصی از این گروه تروریستی به نام "جنید حسین" که مسئولیت جذب و تعیین افراد در قسمت های مختلف این گروه را در استان سوری "الرقه" بر عهده دارد ازدواج کرده است. لازم به ذکر است که این شخص پنجمین فرد تحت تعقیب از سوی سرویسهای اطلاعاتی آمریکا است.
این خبر که از سوی برخی عناصر گروه تروریستی داعش افشا شده حاکی از آن است که "سالی جونز" ملقب به "بانوی تروریسم" وارد انگلستان شده و برای جذب افراد به گروهای تروریستی در راه ورود به کشور اسکاتلند است. در همین راستا دولت اسکاتلند تمام نیروهای امنیتی و نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم را در تمام فرودگاه ها و مناطق حساس این کشور برای رصد و دستگیری سالی جونز منتشر و آماده کرده است.



منابع : شبکه العام/ خرداد نیوز / جام جم / قدس انلاین