تبیان، دستیار زندگی
هر چند مدتی است که فروشگاه های اینترنتی راه خود را در اقتصاد ایران پیدا کرده اند و برندهای مطرح در ایران با استفاده از سایت های خرید و فروش اینترنتی و سایت های تخفیف برای خود مشتری جذب می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلب مشتری با تصاویر غیر اخلاقی!

هر چند مدتی است که فروشگاه های اینترنتی راه خود را در اقتصاد ایران پیدا کرده اند و برندهای مطرح در ایران با استفاده از سایت های خرید و فروش اینترنتی و سایت های تخفیف برای خود مشتری جذب می کنند اما در این میان نمی توان از جلب مشتری با تصاویر غیر اخلاقی غافل ماند!

فرآوری : ه.هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
تصاویر غیر اخلاقی

هر چند مدتی است که فروشگاه های اینترنتی راه خود را در اقتصاد ایران پیدا کرده اند و برندهای مطرح در ایران با استفاده از سایت های خرید و فروش اینترنتی و سایت های تخفیف برای خود مشتری جذب می کنند و اکثریت هم یک وب سایت برای تبلیغ محصولات خود دارند اما در این میان نمی توان از نقش اپلیکیشن های تلفن همراه مانند تلگرام و اینستاگرام در تجارت و کسب و کارهای کوچک گذشت.

از همان شروع به فراگیر شدن تلگرام و اینستاگرام در ایران، عده ای بودند که با استفاده از نبوغ اقتصادی خود گروه ها و پیج های تجاری در این اپلیکیشن ها به تبلیغ و فروش محصولات خود پرداختند. در این بین اینستاگرام به عنوان اپلیکیشنی که به امکان اشتراک عکس را به مخاطین می داد بسیار بیشتر مورد توجه صنایع کوچک ، تجارت های محدود پوشاک و لباس و مشاغل خانگی قرار گرفت.

مزون های مختلف، فروشگاه های کوچک و گمنام و ٦ به لطف اینستاگرام و البته خلاقیت صاحبانشان، توانسته اند در این شبکه اجتماعی برای خود نام و نشانی دست و پا کنند و از مشتری می خواهند برای دیدن محصولاتشان به پیج اینستاگرامشان مراجعه کند! آن ها با ارائه دادن آلبومی از نمونه کارهای خود به مشتریان یا همان کاربران شبکه های اجتماعی، تبدیل به عاملی برای انتشار تصاویر غیراخلاقی و مخالف شخصیت یک زن مسلمان ایرانی می شوند

حالا نیز کار به جایی رسیده است که به جرات می توان گفت در ایران بسیاری از محصولات مرتبط با مد، لباس، فشن و لوازم آرایشی توانسته اند از اینستاگرام به عنوان ویترین خود استفاده کنند و به نمایش و فروش  محصولات بپردازند. به این ترتیب می توان گفت، هرچند هدف از ایجاد اینستاگرام  فروش کالا نبوده، اما استفاد گوناگون کاربران از آن باعث شده تا به جایگاهی مهم برای معرفی محصولات برندهای خانگی و کوچک برسد و  کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز این روزها برای معرفی خدمات و محصولات خود به این پدید جذاب روی آورده اند.

حالا در پیج های ایرانی اینستاگرام از عینک، شال و کلاه گرفته تا مانتو، ساعت، جواهرات و به فروش می رسند.

مزون های مختلف، فروشگاه های کوچک و گمنام  به لطف اینستاگرام و البته خلاقیت صاحبانشان، توانسته اند در این شبکه اجتماعی برای خود نام و نشانی دست و پا کنند و این موضوع برای آنها تا آنجا حیاتی شده است که در برخی مواقع قبل از معرفی آدرس فیزیکی فروشگاه خود، نام صفحه رسمی شان در اینستاگرام را به مشتری اعلام می کنند و از مشتری می خواهند برای دیدن محصولاتشان به پیج اینستاگرامشان مراجعه کند! آن ها با ارائه دادن آلبومی از نمونه کارهای خود به مشتریان یا همان کاربران شبکه های اجتماعی، تبدیل به عاملی برای انتشار تصاویر غیراخلاقی و مخالف شخصیت یک زن مسلمان ایرانی می شوند.
مدیران این مزون ها با انتشار عکس های مدلینگ، عروس و دادماد، بصورت عکاسی زیر زمینی و یا در استودیو عکاسی، کاربران را برای تبلیغ و جلب مشتری به واحدهای صنفی مزون عروس و آرایشگاه زنانه ارسال کرده و یا این تصاویر و فیلم ها را در سایت ها و شبکه های اجتماعی اینستاگرام منتشر می نمایند.

مزون ها در یکی از شبکه های اجتماعی غیرمجاز و تعیین جایزه برای نفرات اول تا سوم ، کاربران عضو این شبکه ها را به مدل شدن و گرفتن عکس های غیر اخلاقی و بارگذاری آن در پروفایل خود ترغیب می کنند. اما متاسفانه زنان حضور پررنگی در شبکه های اجتماعی مجازی دارند که این امر باعث شده تا شبکه های فساد تلاش زیادی برای استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای شناسایی سوژه ها و به گمراهی کشاندن و سو استفاده از افراد ناآگاه کنند.
در اصل اگر بخواهیم با یک نگاه جامع به این مقوله مهم بیاندیشیم  ، متوجه خواهیم شد که این صفت دو گونه تاثیر دارد. اولین اثر آن بر وجود اشخاص است که حفظ حریم و آرامش خاطر آن ها را در پی خواهد داشت. دومین اثر گذاری این مهم بر جامعه و اطرافیانی است که شخص  با آن ها ارتباط دارد. به بیانی دیگر اگر حیا کم رنگ شود، شاهد رفتارهای خارج از هنجار های دینی و عرفی خواهیم بود.

عوارض منفی اینترنت در متن جامعه
زنان، کودکان و نوجوانان قشر آسیب پذیر جامعه هستند. از آنجایی که امروزه خیلی از فعالیت ها و امکانات ارتباطی، در قالب اینترنت انجام می گیرد، رهایی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و دریایی از اطلاعات مختلف نگران کننده است. چرا که تمییز دادن درست از نادرست گاهی برای آن ها مشکل می شود.

بی توجهی به مشاغلی که جایی برای فعالیت در فضای مجازی ندارند و فعالیت آن ها در این شبکه ها متضاد با شئونات اسلامی و قوانین کشور ما است، مثل مزون ها، آتلیه ها و آرایشگاه ها که قراردادن عکس های غیر اسلامی از طریق آن ها، می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

فرشته، 45 ساله، خانه دار، به نمایش گذاشتن تصاویر بی حجاب از مدل های عروس در شبکه های اجتماعی و اینترنت را نوعی ترغیب بی حجابی تلقی می کند و می گوید: افرادی که مستعد بی حجابی هستند، ناخودآگاه ممکن است مجذوب این زیبایی های ظاهری و در لحظه شوند و قطعا کشش و پیدا کردن به سمت بی حجابی از دین و آیین اسلامی و قوانین کشور ما دور است.

دکتر مجید ابهری، جامعه شناس در این باره می گوید: انتشار تصاویر مبتذل و غیراخلاقی در فضای جازی که امروزه دسترسی آن برای عموم ساده است، به طور حتم آسیب های اجتماعی و بدآموزی های فرهنگی در سطح خانواده و در پس آن جامعه را بوجود می آورد.

قشر حساس و آسیب پذیر جامعه زنان، کودکان و نوجوانان هستند که بیشتر در معرض صدمات ناشی از اقدامات غیراخلاقی فضای مجازی قرار می گیرند. نمونه ای از این آسیب های اجتماعی بلوغ زودرس کودکان است که تأثیر منفی آن طی گذشت زمان به متن جامعه گذاشته می شود.

چه افرادی تمایل به انتشار تصاویر غیراخلاقی از خودشان دارند؟

بی توجهی به مشاغلی که جایی برای فعالیت در فضای مجازی ندارند و فعالیت آن ها در این شبکه ها متضاد با شئونات اسلامی و قوانین کشور ما است، مثل مزون ها، آتلیه ها و آرایشگاه ها که قراردادن عکس های غیر اسلامی از طریق آن ها، می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد

گفته ها حاکی از آن است که بیشتر فشن های ایرانی،دختران و زنانی هستند که برای به دست آوردن شهرت و در انظار قرار دادن ظاهرشان به صورت رایگان اقدام به این عمل ناشایست می کنند.

اما با این حال عده ی زیادی هم وجود دارند که از این راه درآمدزایی می کنند و در واقع مدل بودن شغل آن ها محسوب می شود.

مدیریت بر مزون های اینترنتی با نظارت

تصاویر مدل های بی حجاب که توسط اداره کنندگان مزون های شبکه های اجتماعی در اینترنت منتشر می شود، بعضا غیراخلاقی و مبتذل است. و به نمایش گذاشتن چنین عکس هایی عامل ترویج فساد و بی حجابی است. برخی از این مزون ها در اول صفحه اجتماعی خود می نویسند ورود آقایان ممنوع، ولی آیا واقعا با نوشتن این جمله افراد از ورود امتناع می کنند؟!

فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم

نبود قوانین مقرر برای استفاده درست از فضای مجازی و مشکلاتی از این دست، باعث شده است که استفاده از فضای مجازی و اینترنت با مشکلاتی روبه رو شود. اگر همه این کاستی ها را در نظر نگیریم جای اینکه به دنبال عاملی باشیم برای برطرف کردن همه این مشکلات، خودمان تبدیل به عاملی شویم برای استفاده صحیح از فضای مجازی، لحظه ای خود را جای افرادی بگذاریم که تصاویر محارمشان دست به دست می چرخد و تبدیل به عاملی برای انحرافات جنسی می شود.



منابع : باشگاه خبرنگاران / شفاف