تبیان، دستیار زندگی
پیروزی «محور روسیه-ایران-حزب الله» در سوریه می تواند جایگاه ایران را تقویت کند و مشروعیت بین المللی را برای حزب الله به ارمغان بیاورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منافع ایران از حمله روسیه به سوریه

پیروزی «محور روسیه-ایران-حزب الله» در سوریه می تواند جایگاه ایران را تقویت کند و مشروعیت بین المللی را برای حزب الله به ارمغان بیاورد.

فراوری: ه-هدایتی - بخش سیاست تبیان
ایران و حزب الله

وبگاه المانیتور در مطلبی به تحلیل اقدامات نظامی سه جانبه ایران، روسیه و حزب الله در سوریه پرداخته است. در این یادداشت آمده است: وقایع اخیر که ناشی از آغاز اقدامات نظامی روسیه در سوریه است، می تواند به این منجر شود که حزب الله نقشی پیشرو و تعیین کننده در منطقه داشته باشد. وضعیتی که می تواند به تولد یک «خاورمیانه نوین» منتهی شود، البته متفاوت از آنچه که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا پس از آغاز حملات اسرائیل علیه حزب الله در تابستان سال 2006 از آن سخن گفت.
مهمترین نشانه چنین وضعیتی در این است که به نظر نمی رسد روسیه جای «محور ایران - حزب الله» را در سوریه بگیرد، بلکه بیشتر در حال تکمیل و تقویت آن است. به گفته سرگئی استروکن، تحلیلگر نشریه کامرسانت روسیه، هم اکنون یک محور دیگر تحت عنوان «مثلث نظامی روسیه، ایران و حزب الله» شکل گرفته است.
به گفته استروکن، با وجود «بحث های داغی که در روسیه بر سر اعزام نیروهای زمینی روسی به سوریه در جریان است، حزب الله می تواند کاری را انجام دهد که روسیه خود نمی توانست انجام دهد.»
وی افزود: «عامه مردم روسیه نگران این هستند که ممکن است چیزی مانند افغانستان رخ دهد.»
از روزی که حملات هوایی روسیه آغاز شد، حزب الله به نظر شادمان به نظر می رسد. تنها ساعاتی پس از آغاز حملات روس ها در 30 سپتامبر بود که یک مقام حزب الله به المانیتور گفت که مسکو «شرکای خود را شامل ارتش سوریه و متحدان آن را روی زمین در کنار خود دارد.»
یک مقام دیگر حزب الله نیز اخیرا به المانیتور درباره تأسیس اتاق عملیات های مشترکی در دمشق برای هماهنگی تلاش ها بین روس ها، ارتش سوریه، ایران و حزب الله سخن گفت. این مقام که خواست نامش فاش نشود تأکید کرد که حزب الله - و متحدان آن در سوریه - «حمایتی را از یک ابرقدرت دریافت نکرده و حزب الله (همراه با ارتش سوریه) اطلاعات لازم را برای مسکو به منظور هدایت حملات هوایی تأمین می کنند.»

به واسطه حضور روس ها، بحران سوریه د ر کنار ابعاد منطقه ای و د اخلی، بعد بین المللی هم پید ا می کند و این به نفع جمهوری اسلامی ایران است که اولویت را به مبارزه با تروریسم د ر منطقه می د هد . نقش ایران د ر کنفرانس وین از این لحاظ برجسته تر می شود و روس ها خواهان حضور پررنگ ایران د ر این مذاکرات هستند

یک منبع ایرانی نیز که تماس های نزدیکی با طرف های روسی و چینی نیز دارد در این باره توضیحات بیشتری دارد و گفت که ایران «روسیه را به سوریه آورد». این سناریو توسط برخی گزارش های دیگر تأیید شده است، گزارش هایی مبنی بر اینکه دخالت نظامی روسیه به فرمان رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین طی دیدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران از مسکو که در اواخر جولای برگزار شد، برنامه ریزی شده است.
کیهان برزگر، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه د ر نشستی که به تازگی به صورت مشترک میان این مرکز و انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد ، به بررسی آثار ژئوپلتیک حضور روسیه د ر سوریه، به ویژه تأثیرات آن برای ایران پرد اخت.

راهبرد های ژئوپولتیكی هم پیمان ایران

1- رویکرد جغرافیا محور و منافع ژئوپلتیك است و اینكه روسیه به هر حال، برای حفظ موقعیت خود د ر د ریای مد یترانه که راه ورود به بناد ر روسیه د ر د ریای سیاه و جایگاه بند ر طرطوس د ر سوریه از لحاظ سوخت گیری مجد د ، تعمیر، لجستیك و همچنین حفظ پایگاه هوایی لاذقیه است وارد معاد لات سوریه شد ه است.
 2- افزایش موقعیت جهانی روسیه است که معتقد است روسیه واقعاً به د نبال افزایش قد رت جهانی خود است و می خواهد توازن قد رت را با غرب و به خصوص آمریکا د ر موضوعات د یگری مثل بحران اوکراین حفظ كند .
3-بحث شخصیت خود آقای پوتین است که به یک میراث تاریخی برمی گرد د و اینکه وی به د نبال یك امپراتوری جهانی است. این مباحث، بحث های بد بینانه و تهاجمی نسبت به حضور روسیه د ر سوریه هستند . واقعاً هیچكس د ر د نیا و ایران خواهان د ید ن روسیه د ر این موقعیت نیست.

تاثیر حضور روسیه بر منافع و امنیت ملی ایران چیست؟
الف : فرصت ها

1-تقویت موقعیت اسد  به عنوان متحد درجه اول ایران در سوریه
2-حملات هوایی روسیه موجب تضعیف موقعیت داعش درسوریه و تقویت موقعیت دولت اسد برای مذاکرات آتی است.با توجه به آنکه داعش درحال حاضریکی ازمهمترین تهدید ها علیه امنیت ملی ایران است تضعیف آن به نفع منافع و امنیت ایران است .
3- تضعیف موقعیت عربستان و ترکیه و قطر در سوریه به عنوان رقبای منطقه ای ایران
4- فراهم شدن نقش آفرینی بیشتر برای ایران در مذاکرات بین المللی در باره سوریه
5- حضور روس ها موجب تقویت راه حل سیاسی می شود و این خواست اصلی ایران د ر روند بحران سوریه است.

روسیه با اسرائیل هیچگونه ضدیتی ندارد در حالی که مقاومت در برابر اسرائیل مهم ترین دلیل حضور ایران در جبهه مقدم سوریه است از آنجا که امکان دارد روسیه با غرب وارد معامله شود این احتمال به نوعی تهدید جدی برای آینده ایران در منطقه است

6- به واسطه حضور روس ها، بحران سوریه د ر کنار ابعاد منطقه ای و د اخلی، بعد بین المللی هم پید ا می کند و این به نفع جمهوری اسلامی ایران است که اولویت را به مبارزه با تروریسم د ر منطقه می د هد . نقش ایران د ر کنفرانس وین از این لحاظ برجسته تر می شود و روس ها خواهان حضور پررنگ ایران د ر این مذاکرات هستند .
 7-ارزش مشارکت با ایران د ر نزد غربی ها افزایش می یابد . چون غربی ها نگران نقش منطقه ای روسیه شد ه و به ایران بیشتر نزد یك می شوند . د ر اینجا نقش مستقل ایران جذابیت بیشتری برای غربی ها می یابد .

ب: تهدید ها

1-خطر رویه شدن حرکت نظامی روسیه در سوریه که بدون مجوز سازمان ملل انجام شده است. این اقدام اگر قرار باشد خارج از قوانین بین المللی انجام شود برای هر کشوری قابل تکرار است و این یک تهدید جدی محسوب می شود.
2-شلیک موشکهای میان برد روسیه ازخزرتهدیدی برای امنیت ایران نیزمحسوب میشود زیرا اسمان ایران را برای هواپیماهای مسافربری ایران وسایرکشورها نا امن میسازد
3- نقش موثر ایران درصحنه جنگ سوریه تحت تاثیر رهبری عملیات هوایی روسیه قرار می گیرد . ایران مستقل از سیاست های روسیه صرفا بر اساس تقویت مقاومت اسلامی در برابر تهدید اسرائیل در سوریه است
4-روسیه با اسرائیل هیچگونه ضدیتی ندارد در حالی که مقاومت در برابر اسرائیل مهم ترین دلیل حضور ایران در جبهه مقدم سوریه است از آنجا که امکان دارد روسیه با غرب وارد معامله شود این احتمال به نوعی تهدید جدی برای آینده ایران در منطقه است


منابع : قانون / خبرآنلاین / تسنیم