تبیان، دستیار زندگی
برنامه هایی برای ترغیب به کتاب خواندن: کمیپن «من کتاب می خوانم» و «طراحی المان های شهری با موضوع کتاب».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب دلخواهتان را برای رادیو بخوانید

برنامه هایی برای ترغیب به کتاب خواندن: کمپین «من کتاب می خوانم» و «طراحی المان های شهری با موضوع کتاب».

فرآوری: علی احمدی - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب

هفته کتابخوانی در حالی  به پایان رسید که در طول این یک هفته سازمان ها و نهادهای مختلف برنامه های متنوعی را برای ترویج کتابخوانی و ترغیب به خواندن اجرا کردند. اتفاق خوبی که افتاده اینکه با توجه به اهمیت موضوع کتابخوانی و پایین بودن سرانه مطالعه در ایران در برخی نهادها این برنامه ها همچنان ادامه دارد.

رادیو ایران، کمپین «من کتاب می خوانم» را راه اندازی کرد

بهنام احمدپور- مدیر رادیو ایران - درباره علت و اهداف راه اندازی کمپین «من کتاب می خوانم» گفت: با توجه به پایین بودن میزان کتابخوانی در ایران نسبت به نُرم جهانی، گروه فرهنگ رادیو ایران تصمیم گرفت تا یک کمپین کتابخوانی راه بیاندازد.
احمدپور ادامه داد: ما به نوعی از این موضوع دلخور هستیم که چرا در آمارهای جهانی، میزان کتابخوانی در کشور ما پایین تر از نُرم جهانی است و متاسفانه اغلب ما دلخوری خودمان را در این زمینه به کلمات خلاصه می کنیم و کمتر اقدام عملی انجام می دهیم.
مدیر رادیو ایران با بیان اینکه یکی از پارامترهای ارزیابی توسعه یافتگی کشورها میزان مطالعه آن کشور است، ادامه داد: شایسته کشور و مردم ما با این سابقه طولانی در ادبیات، کتابخوانی و فرهنگ نیست که تنها چند دقیقه مطالعه در طول روز داشته باشیم؛ البته در سال های اخیر بحث رسانه های متعددی که وارد زندگی افراد شده، عرصه را بر کتاب خوانی تنگ کرده است.
احمدپور درباره ساختار کمپین «من کتاب می خوانم» توضیح داد: در حال حاضر به این شیوه عمل می کنیم که هر کسی بخشی (از یک پاراگراف تا یک صفحه) از کتابی را که دوست دارد یا آخرین کتابی که خوانده است را برای شنوندگان رادیو ایران می خواند و فایل صوتی را برای ما ارسال می کند تا پخش کنیم؛ البته علاقه مندان می توانند از طریق نامه و سایت رادیو ایران نیز متن مورد نظرشان را ارسال کنند.
او با اشاره به میزان بالای استقبال مخاطبان از کمپین «من کتاب می خوانم» افزود: در این مدتی که فعالیت مان را آغاز کرده ایم، علاوه بر افرادی که در حوزه فرهنگ و اندیشه کار می کنند، گروه های صنفی و شغلی که کمتر احساس می شود با فرهنگ کتابخوانی سر وکار داشته باشند نیز به طور مداوم با رادیو ایران تماس می گیرند و در این کمپین مشارکت می کنند.

احمد پور درباره ساختار کمپین «من کتاب می خوانم» توضیح داد: در حال حاضر به این شیوه عمل می کنیم که هر کسی بخشی (از یک پاراگراف تا یک صفحه) از کتابی را که دوست دارد یا آخرین کتابی که خوانده است را برای شنوندگان رادیو ایران می خواند و فایل صوتی را برای ما ارسال می کند تا پخش کنیم؛ البته علاقه مندان می توانند از طریق نامه و سایت رادیو ایران نیز متن مورد نظرشان را ارسال کنند

احمدپور در پایان سخنانش از تمام کسانی که به فرهنگ کشورشان علاقه مند هستند دعوت کرد تا در کمپین «من کتاب می خوانم» شرکت کنند و گفت: فارغ از رادیو ایران این موضوع یک بحث ملی است. همه باید کمک کنیم تا فرهنگ کتابخوانی در جامعه شکل بگیرد و رتبه ایران در کتاب خوانی را نسبت به نرم جهانی افزایش دهیم.
کمپین «من کتاب می خوانم» که از چهارشنبه، 20 آبان آغاز شده است تا 25 آذر (روز پژوهش) ادامه خواهد داشت. شنوندگان و مخاطبان رادیو ایران می توانند یک صفحه از کتاب مورد علاقه خود را بخوانند و فایل صوتی خود را به نشانی سایت رادیو ایران www.radioiran.ir و کانال تلگرام:@radioiranir ارسال کنند. فایل های صوتی هر شب در برنامه «کافه هنر»ساعت 8 از آنتن رادیو ایران پخش می شود و شنوندگان می توانند صدای خود را بشنوند.

طرح کتاب یعنی زندگی

در سازمان زیبا سازی شهرداری هم طرحی با عنوان «طرح کتاب یعنی زندگی» عنوان شد که به گفته رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سه بخش فعالیت هایی برای تبلیغ و ترویج کتابخوانی انجام شده.
عیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به تبلیغات این سازمان در محیط شهر تهران در هفته کتاب گفت: یکی از وظایف سازمان زیبا سازی در حوزه معاونت فرهنگی تبلیغات شهری در حوزه فرهنگ است ما این تبلیغات را یک قسمت به صورت سالانه با پیام های تبلیغ رفتار شهروندی تبلیغ می کنیم و یک قسمت دیگر مناسبتی. خوبی تبلیغات مناسبتی این است که فعالیت های همسویی در رسانه ها و سازمانهای دیگر انجام می شود که در نهایت نتایج بهتری را به بار خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما امسال با هماهنگی وزارت ارشاد و در راستای برنامه های شهرداری به طرح «کتاب یعنی زندگی» رسیدیم. این طرح شامل سه بخش است، یک بخش مجموعه بیانات و جملات رهبر معظم انقلاب و سایر بزرگان در خصوص کتاب و کتابخوانی بود. بخش دیگر معرفی کتاب های برگزیده جشنواره های مختلف و کتاب های برتر ایران و جهان و بخش سوم نمایش تصاویری از کتابخانه های بزرگ جمهوری اسلامی ایران نظیر کتابخانه ملی، مجلس، ملک و آستان قدس است. که هر سه این بخش ها در تبلیغات شهری نمایش داده شد.
رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: ما کتاب های برگزیده جشنواره مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره های رشد، جشنواره کتابهای دینی و کودک و نوجوان را انتخاب کرده و براساس آنها یک سری تبلیغات بدون آرم و عنوان انتشارات تنها با نام کتاب نویسنده و جمله ای از آن کتاب تهیه شد، تا بر روی بنرهایی که در محیط های شهری نصب می شوند و یا بر روی سازه های تبلیغات سطح شهر نمایش داده شوند. هدفمان این بود که مردم را نسبت به موضوع کتاب حساس کنیم. قطعاً این اقدام نمی تواند تمامی خلأ موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی را برطرف کند بلکه ما به دنبال این بودیم که سهمی از این موضوع داشته باشیم.
علیزاده تصریح کرد: همچنین تیزرهای چند ثانیه ای با هماهنگی معاونت فرهنگی مترو تولید شد که در متروها پخش شوند علاوه بر آن از فضاهای تبلیغاتی مترو نیز برای این موضوع استفاده کردیم و کتاب های دین، دفاع مقدس، کودک، ادبیات و سلامت را به نمایش گذاشتیم.

طراحی المان های شهری با موضوع کتاب

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به این پیشنهاد تسنیم که چرا سازمان زیباسازی شهر تهران چرا از تجربه کشورهای دیگر همانند روسیه، آلمان و غیره برای طراحی المان های کتاب و کتابخوانی در سطح شهر که به نوعی جذابیت برای بحث کتابخوانی ایجاد می کنند و یا طراحی بوستانی با موضوع کتاب اقدام نمی کند، گفت: ما در خصوص المان های کتاب و کتابخوانی بیش از این کارهایی داشته ایم، برای نمونه سردر کتابخانه ملی با موضوع کتاب طراحی شد. در مورد پارک ها هم باید سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران اقدام کند.
وی افزود: اما اینکه ما میدانی به نام میدان کتاب داشته باشیم و یا المان هایی با موضوع کتاب و کتابخوانی طراحی کنیم. پیشنهاد بسیار خوبی است که می توان آن را طرح و به فراخوان گذاشت. ما می توانیم متناسب با شرایط کشورمان فراخوانی دهیم و پس از داوری آثار طراحی شده برگزیده ها را انتخاب، سازه ها را ساخته و نصب کنیم.
علیزاده افزود: این موضوع در شورای هنری سازمان زیباسازی طرح خواهد شد و در صورت موافقت پس از هفته کتاب فراخوان آن را منتشر خواهیم کرد.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که پرداختن به موضوع کتاب و کتاب خوانی همت عمومی می طلبد اگر قیمت کتاب مناسب نباشد، کارهای گرافیکی خوبی انجام نشود، انتشار آثار دم دستی باشد و غیره نمی توان انتظار داشت سایر فعالیت های فرهنگی جوابگو باشد.


منابع: تسنیم/ ایسنا