تبیان، دستیار زندگی
در این طرح ضمن تبیین مفهوم اضطراب، راهکارهایی عملی به مربیان و والدین پیشنهاد می شود تا با معرفی این...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت مقابله با اضطراب

مدرسه

از وظایف مهم و خطیر بخش امور تربیتی و پرورشی در مدارس می توان به توجه مستمر به منویات و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری و اهتمام برای اقامه نماز جماعت و اعتلای فعالیت های قرآنی و تعظیم شعائر دینی و انقلابی در مدرسه می باشد، بر همین پایه، بخش مرکز یادگیری همراه همیشگی معلمان پرورشی در چند سال اخیر فعالیت هایی در بخش شعرهای مناسبتی، متن مجری های مناسبتی، قرآن و صبحگاه در مدرسه مقالاتی را ارائه داده است، با توجه به استقبال این عزیزان در مدرسه، بر آن شدیم که با ارائه مسائل و شبهات دانش آموزان در سنین مختلف، آن ها را برای ورود به جامعه بزرگ تر از خانواده و مدرسه آماده نماییم. بسیاری از مسائل طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش آموزان و خانواده های آن ها را با سبک زندگی اسلامی آشنا می نماید.


در این بخش به یکی از بزرگترین دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان خواهیم پرداخت و تلاش بر آن داریم که دانش آموزان پس از آشنایی با این مبحث در آینده ای نه چندان دور در زندگی خود با درک درست از آموزه های دینی بتوانند زندگی شایسته ای را انتخاب کنند.


در این طرح ضمن تبیین مفهوم اضطراب، راهکارهایی عملی به مربیان و والدین پیشنهاد می شود تا با معرفی این راهکارها به نوجوانان به کاهش اضطراب درآنها کمک کنند.


مفهوم اضطراب: اضطراب یک حالت عاطفی است که عامل مبهمی از ترس در به وجود آمدن آن نقش ایفا می کند؛ نظیر ترس از شکست در امتحانات، ترس از پیش بینی حوادث نامطلوب، ترس از نرسیدن به هدف .


به عبارت دیگر اضطراب عبارت است از ترس از یک عامل ناشناخته و نامعلوم که موجب پریشان شدن فکر و گاه بروز علایم احساس خطر از جمله تپش قلب و رنگ پریدگی می شود. بنابراین در اظطراب برخلاف ترس طبیعی و واقعی یک عامل ترس آور یا خطرناک و آسیب رسان وجود ندارد بلکه به طور خودکار ذهن آدمی دچار احساس خطر می شود.


اهمیت و ضرورت مقابله با اضطراب: پژوهشگران تایید می کنند که بین اضطراب و فشار روانی با بیماریهای جسمی و روانی رابطه ی مثبتی وجود دارد هرچند یک اضطراب را به طور کامل نمی توان از بین برد و اصولا مقدار حداقل از آن برای فعالیتهای انسان ضرورت دارد اما هرچقدر میزان اضطراب و فشار روانی در انسان افزایش یابد و از حد معینی عبور کند مانع از هرگونه تلاش و فعالیت میگردد و خستگی شدید ذهنی و روحی در انسان به وجود می آورد و بهداشت روانی ما را تهدید می کند.

تکنیک های کاستن از اضطراب

- سعی کنید وقتی در حالت دودلی و سر دوراهی قرار میگیرید که اصطلاحا به آن تعارض گفته می شود با استفاده از مهارت تصمیم گیری، مهارت قاطعیت و مهارت حل مساله هرچه سریعتر یکی از موارد پیشروی خویش را انتخاب نمایید و خود را از سرگردانی ذهنی رها سازید.
- توکل کردن به خدا را بعد از هر تصمیمی در مد نظر خود داشته باشید و پایه های اعتقاد مذهبی خویش را تقویت نمایید.ایمان به مسایل مذهبی و معنوی از موثرترین راههای کاستن اضطراب به شمار می روند.در این رابطه می توانید سوره های کوتاه قرآن را به خاطر داشته باشید و بخوانید.
-  توانایی های شخصی خودتان را هرگز فراموش نکنید. همیشه کارها و فعالیتهای موفقیت آمیزی را که داشته اید بخاطر آورید.  
- سعی کنید کاری که مسوولیت انجام آن را بر عهده می گیرید، به خوبی انجام دهید تا از ناحیه ی دیگران تحت فشار قرار نگیرید؛ مثلا اگر قرار است نان خانه را شما خریداری کنید کاری نکنید که والدین شما بگویند چرا نخریدی؟
- پرداختن به ورزش و فعالیتهای بدنی نیز می تواند به نوبه ی خویش در پایین آمدن اضطراب شما کارساز باشد.


- سعی کنید همیشه برای خود سرگرمی و مشغولیتی داشته باشید. بیکاری از عواملی است که به شکل گیری اضطراب کمک می کند.
- جهت غلبه بر اضطراب باید عاملی که موجب اضطراب شما شده است را به خوبی بشناسید و سپس با بهره گرفتن از مهارت حل مساله راه حل مناسبی برای آن جستجو نمایید. راه مناسب موفقیت شما را در پی خواهد داشت و در نتیجه موجب کاهش اضطراب می گردد.
- در طول روز حداقل یک بار به مدت پنج الی ده دقیقه دست از کار بکشید و آرام بنشینید وحواس خود را به صداهای اطراف متمرکز نمایید. آرام نشستن باعث می گردد ضربان قلب آهسته گردد و از میزان فشار خون کاسته می شود. این عمل ذهن را دگرگون می کند و باعث تسلط شما بر رخدادهای اطراف می گردد و نهایتا اضطراب کاهش می یابد.
- سعی نمایید موضوع و یا چیزی که شما را مضطرب می کند، با دوستان و آشنایان و به خصوص با مشاوران در میان بگذارید، طرح موضوع برای شما آرامش می آورد.
- به موضوعات نشاط انگیز بیندیشید . تفکر در مورد این موضوعاتباعث رضایت شما می گردد.


- قدم زدن را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید ؛ زیرا تحقیقات گویای این است که کسانی که هفته ای چهار مرتبه پیاده روی می کنند کمتر دچار رنج میشوند وبهتر می خوابند وبه هنگام دچار شدن به تنش فشار خون آنها ثابت می ماند، در نتیجه کمتر دچار اضطراب وفشار روانی می گردند.
- اجازه ندهید افکار پوچ وبی معنا مثل مرگ عزیزان، شنیدن خبر ناگوار، زلزله و... به ذهن شما خطور کند.
- همیشه مثبت بیاندیشید تا اتفاقات مثبت برایتان بیفتد.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاطمه شیرزاده
تنظیم: مرجان سلیمانیان