تبیان، دستیار زندگی
از وظایف مهم و خطیر بخش امور تربیتی و پرورشی در مدارس می توان به توجه مستمر به منویات و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری و اهتمام برای اقامه نماز جماعت و اعتلای فعالیت های قرآنی و تعظیم شعائر دینی و انقلابی در مدرسه می باشد، ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت برخورد با امتحان

مهارت برخورد با امتحان

از وظایف مهم و خطیر بخش امور تربیتی و پرورشی در مدارس می توان به توجه مستمر به منویات و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری و اهتمام برای اقامه نماز جماعت و اعتلای فعالیت های قرآنی و تعظیم شعائر دینی و انقلابی در مدرسه می باشد، بر همین پایه، بخش مرکز یادگیری همراه همیشگی معلمان پرورشی در چند سال اخیر فعالیت هایی در بخش شعرهای مناسبتی، متن مجری های مناسبتی، قرآن و صبحگاه در مدرسه مقالاتی را ارائه داده است، با توجه به استقبال این عزیزان در مدرسه، بر آن شدیم که با ارائه مسائل و شبهات دانش آموزان در سنین مختلف، آن ها را برای ورود به جامعه بزرگ تر از خانواده و مدرسه آماده نماییم. بسیاری از مسائل طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش آموزان و خانواده های آن ها را با سبک زندگی اسلامی آشنا می نماید.


در این بخش به یکی از بزرگترین دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان خواهیم پرداخت و تلاش بر آن داریم که دانش آموزان پس از آشنایی با این مبحث در آینده ای نه چندان دور در زندگی خود با درک درست از آموزه های دینی بتوانند زندگی شایسته ای را انتخاب کنند.


در این طرح راهکارهایی عملی به مربیان و والدین پیشنهاد می شود تا با معرفی این راهکارها به نوجوانان به آمادگی آنهاجهت شرکت در امتحان کمک کنند.


مفهوم امتحان: امتحان در معنای علمی وتربیتی عبارت است از اندازه گیری و سنجش تغییرات حاصل در رفتار دانش آموزان و دانشجویان، با توجه به هدفهای مورد نظر درسی و به م4نظور هدایت یادگیری آنها.


ضرورت و اهمیت آشنایی با چگونگی امتحان دادن: امتحان در مدارس و دانشگاهها با اهداف متعدد از جمله تصمیم گیری جهت شروع تدریس، شناساندن اهداف آموزشی بر شاگردان و دانشجویان، بهبود و اصلاح شیوه های تدریس، یافتن نارسایی های آموزشی، ایجاد انگیزه جهت مطالعه و ... انجام می پذیرد.


عدم آشنایی با امتحان دادن موجب می شود تا افراد نتوانند آنگونه که باید میزان یادگیری های خویش را آشکار کنند، در نتیجه تحلیل کنندگان نتایج امتحان در بررسی نتایج دچار اشتباه می گردند ، از همه مهمتر خود امتحان دهندگان دچار مشکل می شوند؛ زیرا با آنکه درس را خوانده اند ووقت صرف نموده اند و خود را برای امتحان آماده کرده اند، اما چون با اصول و تکنیکهای امتحان آشنایی ندارند، نمی توانند موفقیت کسب کنند و یا نمره ی دلخواه خویش را به دست آورند. بنابراین به منظور اینکه هر فردی متناسب با میزان آمادگی خودش پاداش دریافت کند و از امتحان ترس  نداشته باشد، لازم است مهارت رویارویی با امتحان را به دست آورد.

تکنیک های برخورد با امتحان

- شب قبل از امتحان به موقع بخوابید وبه قدر کافی آرامش و استراحت داشته باشید وصبح کمی زودتر از خواب بیدار شوید،  یک دوش ملایم بگیرید و صبحانه ی کامل و مغذی میل نمایید.
- در روز امتحان کمی زودتر از روزهای قبل از منزل به سوی محل امتحان حرکت کنید تا به اندازه ی کافی وقت جهت رسیدن به محل امتحان داشته باشید و نگران دیر رسیدن به جلسه ی امتحان نباشید. با این کار آرامش فکر و خیال شما به هم نمی ریزد و احساس ترس و نگرانی در شما به وجود نمی آید.
- معمولا در شروع هر جلسه امتحان توضیحاتی از ناحیه مسوولان سالن یا امتحان گیرندگان ارایه میگردد، به این توضیحات با دقت وتوجه گوش دهید. گاهی از اوقات عدم توجه به این تذکرات و توضیحات و رعایت نکردن آنها در جلسه ی امتحان توسط دانش آموزان و دانشجویان باعث به وجود آمدن اختلال در امتحان دادن آنها می گردد.
- وقتی که سوالات امتحان در جلسه توزیع گردید ،سعیکنید به نتیجه امتحان و اینکه نمره قابل قبولی خواهید گرفت یا نه، فکر نکنید بلکه به جای آن به سوالات امتحان ونحوه ی پاسخ دادن به آنها معطوف شوید.
- از آنجایی که امتحان دهندگان دارای تفاوتهای فردی می باشند و بر اساس آن بعضی سریع می نویسند و بعضی کند می نویسند، برخی تند و برخی کند می نویسند؛ لذا وقت وزمان تحویل دادن ورقه افراد با یکدیگر متفاوت است؛ شما نباید از اینکه دیگران زودتر از شما پاسخ داده و جلسه امتحان را ترک می کنند ناراحت شده ویا دچار استرس شوید. شما باید به جای کنترل خروج دوستانتان ازجلسه ی امتحان ، زمان امتحان که معمولا در بالای صفحه سوالات قید می گردد را کنترل کرده و خودتان را با آن هماهنگ کنید ودر مدت زمان در نظر گرفته شده به سوالات پاسخ دهید. برای این منظور بعد از دریافت سوالات امتحانی خیلی سریع نگاهی به برگه امتحانی بیندازید و سوالات را بخوانید، آنگاه تصمیم بگیرید که چگونه باید به سوالات پاسخ دهید ؛ باسرعت یا معمولی.
- سعی کنید قبل از امتحان از چگونگی امتحان آگاهی به دست آورید. آگاهی از نوع امتحان، نوع مطالعه و آماده شدن برای پاسخ دادن به سوالات آن را راحت مینماید. سوالات ممکن است تشریحی، چندگزینه ای، صحیح و غلط و... باشد. اگر مجبور نباشید که پاسخ سوالات را به ترتیب بدهید در آن صورت پاسخ سوالات تشریحی را بنویسید سپس به چند گزینه ای ها پاسخ دهید.
- بعد از اینکه به کلیه ی سوالات پاسخ دادید و از فشار امتحان کاسته شد،اگر وقت و زمان در اختیار دارید یک بار دیگر پاسخ های خود را بررسی کنید، در این بررسی به موارد زیر دقت نمایید:
کنترل کنید ببینید که آیا به همه ی سوالات پاسخ داده اید یانه.
محاسبات را کنترل کنید تا اشتباهی در آنها وجود نداشته باشد.
پاسخ سوالات را مجددا بخوانید تا اگر نکته ای فراموش شده است، آنها را کامل کنید.
در تنظیم ورقه پاسخ نامه دقت بعمل آورید و ورقه را به طور خوانا و خوش خط بنویسید و بعد از پایان یافتن با کمی فاصله ، زیر پاسخ سوال مورد نظر خط بکشید. این عمل ضمن آنکه تصحیح ورقه را آسان می کند، بر تصحیح کننده نیز اثر مثبت می گذارد و از سوی دیگر کمک می کند تا شما مشخص کنید چه سوالی بی پاسخ مانده است.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تهیه: فاطمه شیرزاده

تنظیم: مرجان سلیمانیان