تبیان، دستیار زندگی
قهوه ی سبز همان قهوه ی بو نداده است که از مدت ها پیش در کانون توجه مصرف کننده ها و محققان قرار گرفته است و بسیاری از افراد بعد از چای سبز به این قهوه به چشم مکمل لاغری معجزه گر نگاه می کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهوه ی سبز: از رویای لاغری تا واقعیت

قهوه ی سبز همان قهوه ی بو نداده است که از مدت ها پیش در کانون توجه مصرف کننده ها و محققان قرار گرفته است و بسیاری از افراد بعد از چای سبز به این قهوه به چشم مکمل لاغری معجزه گر نگاه می کنند.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
قهوه سبز

طرفداران قهوه ی سبز خواص خارق العاده ای به آن نسبت می دهند؛ گفته می شود که این نوع قهوه در لاغری معجزه و از دیابت و بیماری های کبدی پیشگیری می کند. واقعیت این است که قهوه ی سبز به طور جزئی به لاغری کمک می کند و خواص بالایی دارد اما به دلیل میزان بالای کافئین آن نباید در مصرف آن دچار افراط شد. در ادامه ی مطلب نگاه دقیق تری به خواص این نوع قهوه خواهیم داشت.

قهوه ی سبز چیست؟

قهوه ی سبز همان قهوه ی بو نداده و کال است. زمانی که قهوه را از میوه ی درخت قهوه جدا می کنند دانه های آن سبز است. این دانه ها تا حدودی شبیه به آلبالو هستند. اما در حین بو دادن رنگ آن ها عوض شده و تبدیل به قهوه ی معمولی می شوند که ما استفاده می کنیم. این کار را برای معطر شدن قهوه انجام می دهند. بعد از حرارت بالا تا 230 درجه ی سانتیگراد، قهوه به رنگ قهوه ای تیره در می آید و کافی است این دانه ها را آسیاب کرده و دم کنید. همین عمل بو دادن قهوه باعث ایجاد تغییراتی در ترکیب دانه ها می شود. به این ترتیب که میزان کافئین و بخصوص پولیفنول ها، اسید کلروژنیک، کافئیک و کینیک آن کم می شود. این ترکیبات در قهوه ی سبز در مقایسه با قهوه ی بوداده 2 تا 4 برابر بیشتر است. یعنی خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهابی آن بیشتر است. به نظر می رسد که پولیفنول ها اثرات مثبتی روی سلامت انسان داد.

آیا قهوه ی سبز باعث لاغری می شود؟

از مدت ها پیش مشخص شده است که مصرف کافئین باعث سوزاندن چربی های ذخیره شده می شود؛ البته به شرطی که کمی بعد از مصرف آن تحرک بدنی مناسب داشته باشید. این ماده همچنین به تحریک جزئی متابولیسم بدن نیز کمک می کند؛ یعنی اینکه به بدن کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزاند. البته این میزان چندان بالا نیست. نتایج پژوهش های اخیر نیز نشان می دهد که اسید کلروژنیک تأثیری کمابیش مشابه دارد. امروزه کارخانجات داروسازی اسوتول (نام تجاری اسیدکلروژنیک) را که یک عصاره ی بدون کافئین سبز است در ترکیب مکمل های لاغری گنجانده اند.

این نوع قهوه باعث افزایش ضربان قلب می شود و به طور جزئی فشار خون را افزایش می دهد. البته حساسیت افراد در مقابل این ماده متفاوت است و سرعت دفع آن از بدن نیز در افراد مختلف با سرعت متفاوت انجام می شود

در سال های اخیر بررسی های متعددی در خصوص تأثیر قهوه ی سبز (بدون کافئین یا با کافئین) روی افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط انجام شده است. اینکه می توان این نوع قهوه را معجزه ی لاغری دانست جای کمی تأمل دارد. نتایج یک بررسی اخیر نشان می دهد که قهوه ی سبز روی عده ی اندکی از شرکت کننده ها تأثیر جزئی داشته است. پژوهشی که در سال 2012 به نفع اثرات معجزه آسای قهوه ی سبز در مجله ی Diabetes, Met Synd Obes به چاپ رسیده بود در سال 2014 در نسخه ی اینترنتی آن حذف شده است؛ چون محققان با بررسی های بیشتر مهر تأیید در خصوص معجزه گر بودن قهوه ی سبز در لاغری نزده اند اما تأیید می کنند که این نوع قهوه تأثیری جزئی در امر لاغری دارد.
نکته ی جالب توجه این است که این روزها کم نیست تعداد افرادی که دلشان می خواهد بدون کوچکترین زحمتی و صرفاً با خوردن یک ماده ی غذایی یا مصرف یک قرص یا نوشیدنی به اندام دلخواه خود برسند. واقعیت این است که رسیدن به تناسب اندام نیز مانند هر هدف دیگری نیاز به زحمت و اراده ی قوی دارد. بنابراین اگر می خواهید لاغر شوید و به تناسب اندام برسید اراده کنید و در ابتدا عادت های بد غذایی تان را اصلاح کنید. اگر به تنهایی قادر به این کار نیستید از یک متخصص کمک بگیرید. سپس ورزش مناسبی در پیش بگیرید و جدیت آن را پیگیری کنید. در کنار این اصول اساسی می توانید به فکر مصرف چای سبز یا قهوه ی سبز نیز باشید تا کمکی به رسیدن به هدف اصلی تان باشد.

آیا قهوه ی سبز برای مقابله با خستگی مفید است؟

قهوه ی سبز سرشار از کافئین است به همین دلیل یک ماده ی محرک محسوب می شود. کافئین باعث هشیاری می شود و به ارتقای تمرکز کمک می کند. اما مصرف زیاد آن باعث آسیب به کیفیت خواب و ایجاد اضطراب می شود. این نوع قهوه باعث افزایش ضربان قلب می شود و به طور جزئی فشار خون را افزایش می دهد. البته حساسیت افراد در مقابل این ماده متفاوت است و سرعت دفع آن از بدن نیز در افراد مختلف با سرعت متفاوت انجام می شود. در هر حال مصرف قهوه ی سبز باید به روزانه 400 میلی گرم (حدود 2 فنجان 150 میلی لیتری) محدود شود. این میزان مصرف برای خانم های باردار یا شیرده و همچنین افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند باید محدودتر شود. یعنی حدود 200 میلی گرم در روز. فراموش نکنید که کافئین در چای، کاکائو، نوشابه ها و کولاها و همچنین نوشیدنی های انرژی زا نیز وجود دارد. بنابراین مصرف زیاد قهوه سبز زمانی که با مصرف این مواد غذایی نیز همراه باشد باعث بیخوابی می شود. توجه داشته باشید که برای مقابله با خستگی در گام اول باید خوب خوابید.

آیا قهوه ی سبز برای کبد مفید است؟

افزایش اضافه وزن و چاقی مفرط در جهان با افزایش بیماری کبد چرب همراه است. زیاده روی در مصرف مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و قند به افزایش چربی در کبد منجر شده و در طول سال ها به سیروز کبد منجر می شود. کبد چرب همچنین بستری برای کاهش حساسیت سلول ها به انسولین فراهم می سازد و به این ترتیب بدن نمی تواند قند خون را تنظیم کند و در نتیجه زمینه ی ابتلا به دیابت نوع 2 فراهم می شود. به نظر می رسد که قهوه تأثیر پیشگیرانه ای از کبد چرب و التهاب کبدی دارد؛ البته هنوز مکانیسم این تأثیر مشخص نشده است. نتایج بررسی های آزمایشگاهی که روی موش ها انجام شده است نشان می دهد که اسید کلروژنیک از کبد ما در برابر مضرات رژیم های غذایی نامناسب محافظت می کند. از دیگر ترکیبات قهوه (هم قهوه ی بوداده و هم قهوه ی سبز) عبارت است از کافستول و کاوئول که به نظر می رسد باعث تحریک آنزیم های سم زدای کبد و محافظت هر چه بیشتر از آن می شود.

قهوه سبز

آیا قهوه ی سبز از دیابت پیشگیری می کند؟

در طول ده سال گذشته، مطالعات زیادی روی تأثیر قهوه در پیشگیری از دیابت نوع 2 انجام شده است. اما در برخی موارد محققان به این نتیجه رسیده اند که این تأثیر صرفاً با مصرف میزان بالای قهوه یعنی 6 تا 7 فنجان در روز میسر می شود. البته مصرف این میزان قهوه ی سبز در روز توصیه نمی شود. تأثیر قهوه در کنترل قند خون به پولیفنول های آن و به ویژه اسید کلروژنتیک آن مربوط می شود. به این ترتیب که این ترکیبات روی هورمون های ترشح شده از لوله ی گوارش تأثیر گذاشته و جذب گلوکز (قند) را کاهش می دهند. توجه داشته باشید در حال حاضر بهترین شیوه ی پیشگیری از دیابت که تمام متخصصان بر سر آن اتفاق نظر دارند شامل داشتن فعالیت بدنی منظم و تغذیه ی سالم است.

قهوه ی سبز چگونه مصرف می شود؟

قهوه ی سبز به صورت دانه های قهوه ی معمولی به فروش می رسد که می توانید خریداری کرده و استفاده کنید. بهتر است این دانه ها را به مدت یک شب در آب سرد خیس کنید. باید بدانید که طعم این نوع قهوه هیچ ربطی به طعم قهوه ی معمولی ندارد. متخصصان توصیه می کنند که میزان مصرف قهوه ی سبز را به روزانه دو فنجان محدود کنید و در کنار آن از دیگری مواد غذایی یا نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده نکنید. انواع مکمل های این قهوه به صورت کپسول و قرص حاوی عصاره ی قهوه ی سبز نیز به فروش می رسد. این نوع مکمل ها را با مکمل های لاغری دیگر مصرف نکنید. بهتر است قبل از شروع مصرف هر نوع مکملی اول نظر یک پزشک متخصص را جویا شوید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.