تبیان، دستیار زندگی
اگر جزو آن دسته از مردانی هستید که فکر می کنید چون تحصیلات دانشگاهی دارید یا چند برنامه روانشناسی خانواده را نگاه کرده اید و یکی دو کتاب در مورد زندگی زناشویی موفق خوانده اید پس همسرتان را مانند کف دست تان می شناسید، بهتر است کمی دندان روی جگر مبارک بگذار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیلی زندگی تان را دریابید

راهکارهایی برای اینکه در همسرداری نمره بیست بگیرید

اگر فکر می کنید چون تحصیلات دانشگاهی دارید یا  یکی دو کتاب در مورد زندگی زناشویی موفق خوانده اید پس همسرتان را مانند کف دست تان می شناسید، بهتر است با خواندن این مطلب قضاوت کنید که چقدر شناخت شما از همسرتان صحیح بوده است.

فراوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
عشق ، قلب ، دستای همسران

خانم ها نیازهایی دارند كه گاهی خودشان هم از آن بی خبرند یا آنقدر مخفی اش می كنند و به در می گویند كه دیوار بشنود كه اوضاع وخیم می شود. همین اوضاع وخیم كه به خاطر بی توجهی به بعضی از نیازهای خانم ها به وجود می آید، می تواند علت خیلی از نارضایتی های آنها از زندگی مشترك و همسرشان باشد. ما در اینجا چند نیاز اصلی همسرتان را به یادتان می آوریم.

صحبت کردن با دیوار لذتی ندارد!

حتما بارها شنیده و خوانده اید كه همسر شما به عنوان یك زن نیاز دارد، صحبت كند و حرف بزند. شاید بگویید كه همه انسان ها چنین نیازی دارند اما خانم ها از نظر روحی بیشتر از مردان نیاز به صحبت كردن دارند و از این طریق به طرز باور نكردنی تخلیه می شوند. آنها دوست دارند در مورد اتفاقات روز، كارهایی كه انجام داده اند حتی اگر به نظر شما چندان مهم نباشد، مانند رفتن به آرایشگاه و اتفاقاتی كه آنجا افتاده، با شما حرف بزنند، در مورد آرزوها و خواسته هایشان صحبت كنند و این برای آنها یك نیاز اساسی است. اما شما هم به عنوان یك شوهر نمونه، گاهی خسته اید، گاهی بی حوصله اید و ممكن است اصلا موضوعاتی كه همسرتان برای حرف زدن انتخاب می كند برای شما جالب نباشد. پس چگونه می توانید یك شنونده شش دانگ و فعال باشید؟ به جای گوش دادن منفعلانه كه به همسرتان حس بی توجهی را منتقل می كند، فعالانه گوش دهید و گاهی در حرف های او مشاركت كرده و سری تكان دهید و عكس العمل هیجانی داشته باشید. باور كنید صحبت كردن با یك دیوار ثابت هیچ لذتی ندارد.

كمكم كن، نذار تنها بمونم

چگونه می توانید حس معشوق بودن را به او منتقل كنید؟ لازم نیست شاخ غول را بشكنید یا به كره ماه بروید، کافی است فقط «دوستت دارم» را در حرفهایتان زیاد به کار ببرید

هر قدر هم كه طرفداران حقوق زن بگویند كه كارهای خانه وظیفه خانم ها نیست یا بخواهیم بگوییم: زن شرعا هیچ وظیفه ای در قبال پخت وپز و كارهای اینچنینی ندارد، باز هم عرف و پیشینه فرهنگی مان و همچنین آموزه های دینی مان می گوید كه كارهای خانه جزو هنر های یك كدبانوست هر چند یك فوق تخصص قلب باشد. اما حتی اگر همسرتان خانه دار باشد باز هم انجام این كارها گاهی واقعا خسته كننده می شود. گرم نگه داشتن آشپزخانه شما در هر حال حتی بیماری، تمیز و مرتب بودن خانه آن هم تحت هر شرایطی حتی داشتن 2 كودك بازیگوش، شست وشوی لباس ها و مرتب بودن همه اعضای خانواده و ده ها كار دیگر كه هر روز صبح شروع می شود و شب به اتمام می رسد. این اتفاق تمامی ندارد و در روز بعد دوباره تكرار خواهد شد، گاهی كسل كننده هم می شود. اما شما به عنوان یك شوهر اگر كارهای شخصی تان را هم به نحو احسن انجام دهید، كمك بزرگی كرده اید؛ مثلا لباس تان را روی زمین نیندازید، بعد از مسواك زدن خمیر دندان را سر جایش بگذارید و روزنامه های تان را بعد از خواندن از روی مبل ها جمع آوری كنید. هر كار كوچك شما كمك بزرگی به او خواهد بود. در كنار تمام این كارها گاهی وقتی او نشسته است تا خستگی در كند، دو استكان چای بریزید و خسته نباشیدی بگویید، آن وقت همسرتان با انرژی بیشتر و قلب آرام تری در كنارتان خواهد بود.

تاریخ های طلایی زندگی

باور كنید این حرف هایی كه در این مطلب گفته می شود، به معنی پرتوقعی خانم ها نیست. همسر شما به عنوان یك زن خواسته هایی دارد كه برآورده كردنشان فقط به معنی توجه شماست نه چیز دیگر؛ مانند اینكه او تاریخ های مهم زندگی شخصی خودش، شما و زندگی مشترك تان برایش مهم است. او دوست دارد كه شما به خاطر داشته باشید، چه زمانی با هم پیمان زناشویی بستید.

لذت می برد از اینكه فراموش نكنید متولد چندمین روز چندمین ماه سال است. اینها برای او یعنی دوستش دارید و رابطه و زندگی مشترك تان برای تان مهم است. اما شما با این همه گرفتاری و مشكلات چگونه می توانید چنین خواسته ای را برآورده كنید؟ خرید یك هدیه ساده هم می تواند شاد كننده باشد. به نخستین گلفروشی نزدیك خانه تان بروید و امروز با یك شاخه گل، تنها یك شاخه گل محمدی قرمز به خانه بروید، آن وقت هیجان و سپاسگزاری را در چشمان همسرتان می بینید.

نیازهای سانسورشده یك زن

ارتباط زناشویی یكی از عوامل مهم رضایت از ازدواج است و زنانی كه در رابطه جنسی خود موفق هستند، در برابر بسیاری از مشكلات مقاوم تر بوده و آرامش بیشتری دارند اما عرف خانواده ها به این شكل خانم ها را تربیت كرده كه درباره این نیاز به همسران شان چیزی نمی گویند و در مورد این مسائل كمتر صحبت می كنند. آنها ممكن است سال ها با یك مشكل جدی در این حیطه روبه رو باشند اما از روی خجالت و حیا حرفی نزنند یا چیزی بخواهند كه گفتنش برایشان سخت باشد. شما برای حل این مسئله چه تدبیری دارید؟ بهتر است به جای آنكه فكر كنید خیلی كامل و در بهترین شرایط هستید، از همسرتان سؤال كنید، خواسته هایش را جویا شوید و شرایطی را به وجود بیاورید كه او برای در میان گذاشتن نیازهای جنسی خود از شما خجالت نكشد.

لیلی همیشه لیلی می ماند

به جای گوش دادن منفعلانه كه به همسرتان حس بی توجهی را منتقل می كند، فعالانه گوش دهید و گاهی در حرف های او مشاركت كرده و سری تكان دهید و عكس العمل هیجانی داشته باشید. باور كنید صحبت كردن با یك دیوار ثابت هیچ لذتی ندارد

خانم ها در هر سن و سالی كه باشند و از هر طبقه ای، یك نیاز اصلی دارند، بهتر است بگویم از اول خلقت تا به امروز این نیاز همچنان به قوت خود باقی است. همسر شما هم از این قاعده مستثنی نیست. او نیاز دارد تا در مقام معشوق قرار بگیرد. زنی كه این نیاز روحی او برآورده شود، می تواند مردش را بزرگ كند و عمیقا دوست داشته باشد. اما شما چگونه می توانید حس معشوق بودن را به او منتقل كنید؟ لازم نیست شاخ غول را بشكنید یا به كره ماه بروید، فقط «دوستت دارم» را در حرفهایتان زیاد به کار ببرید. پیامبر اسلام(ص) فرموده اند: «اگر مرد به زن خود بگوید «تو را دوست دارم» هرگز این كلام از دل و ذهن زن خارج نمی شود و همواره در خاطر او باقی می ماند»(1)

تكیه گاهی برای تمام فصول

زنان حتی اگر كارخانه های بزرگ را هم اداره كنند و بخواهند ثابت كنند در توانایی بدنی هم مثل مردان هستند و حتی خودشان پنچری ماشین را بگیرند و شیرآلات خانه را تعمیر كنند، بازهم در عمق وجودشان دوست دارند مورد حمایت همسرشان قرار بگیرند. آنها مردی را كه همچون یك تكیه گاه محكم و قابل اعتماد است بیشتر دوست دارند. سعی كنید اعتماد به نفس تان را بالا نگه دارید. مردی كه اعتمادبه نفسش كم باشد این حس را به همسرش منتقل می كند و ناخودآگاه همسر او فكر می كند تكیه گاه و حامی ندارد.

آیا مرا می بینی؟

همسر شما ساعات زیادی از روز را صرف كارهای منزل می كند، حتی اگر شاغل باشد یا دانشجو، باز هم وظایف خانه داری او به قوت خود باقی است. او شب های زیادی را برای بزرگ كردن فرزندان تان بیدار می ماند و از خیلی موقعیت های شغلی و اجتماعی به خاطر خانواده می گذرد؛ مخصوصا در فرهنگ ما كه زن بودن و مادر بودن با فداكاری های لذتبخش بی حد و حصری عجین شده است. او همه این كارها را با جان و دل و بی منت انجام می دهد به شرط آنكه شما او و تلاش هایش را ببینید. اما چگونه می توانید یك شوهر بینا باشید؟ كافی است از معجزه این كلمه استفاده كنید: متشكرم! وقتی كارهای حتی به ظاهر كوچكی برای شما انجام می دهد، از او تشكر كنید.
پی نوشت:
1)وسایل الشیعه- حر عاملی- ص10 جلد 14


منبع: همشهری/ ندا داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.