تبیان، دستیار زندگی
د؟    تكنولوژی هارد دیسك IDEبر پایه پردازش موازی اطلاعات عمل می كنند و بدین معناست كه اطلاعات به صورت بسته هایی بهگذرگاه اطلاعاتی(Bus) فرستاده می شوند. اطلاعات از دیسك سخت در فاصله های زمانی كاملاً تصادفی می آیند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

SATAو IDE چه هستند؟

تكنولوژی هارد دیسكIDEبر پایه پردازش موازی اطلاعات عمل می كنند و بدین معناست كه اطلاعات به صورت بسته هایی بهگذرگاه اطلاعاتی(Bus) فرستاده می شوند. اطلاعات از دیسك سخت در فاصله های زمانی كاملاً تصادفی می آیند و واردگذرگاه اطلاعاتی شده و در نهایت به سمت مقصد نهایی می رود.IDE  مخففIntegrated Drive Electronics می باشد.

این تكنولوژی از سال 1990 به عنوان استاندارد كامپیوترهای شخصی (PC ) برای هارد دیسك ها بوده است و این زمانی بود كه تكنولوژی مذكور جای درایوهایESDI وMFM را گرفت یعنی زمانی كه هارد دیسك ها به طور متوسط حجمی معادل 200 مگا بایت داشتند!. از آن پس تا كنونIDE تكنولوژی مورد استفاده بوده زیرا هارد دیسك‌ها را با قیمت پایین در اختیار مصرف كننده قرار می داد، جای كمتری می گرفت و سرعت مناسبی داشت.به عبارت دیگرIDE بازار هارد دیسك‌های كامپیوترهای شخصی را در انحصار خود گرفت. آنطور كه به نظر می رسد كارخانه های معتبر حداقل یك تا دو سال دیگر به تولید هارد دیسك‌های با تكنولوژیIDE ادامه دهند.

هارد دیسك‌هایIDE از كابل‌های ریبون پهنی استفاده می كنند كه در داخل كامپیوتر بسیار به چشم می آیند و مرتب كردن این كابلها در داخل كامپیوتر  خود هنری است.

تكنولوژی هارد دیسك‌های ساتا (SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالی ( سریال ) است. یعنی انتقال اطلاعات از هارد دیسك به گذرگاه اطلاعاتی و در جهت عكس به طور منظم و در دورهای زمانی مشخص انجام می گیرد.

هارد دیسك‌های ساتا از كابل‌های ریبون با پهنای كمتر استفاده می كنند كه برای كسانی كه آنرا اسمبل می كنند باعث بسی خوشبختی است. این كابل های نازك دارای كانكتورهای بست داری هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر می كند.

هارد دیسك‌های ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط 150مگابایت بر ثانیه انتقال می دهند. اما مقاله های زیادی روی اینترنت در مورد هارد دیسك‌های با سرعت 3 گیگا بایت در ثانیه خواهید یافت.

اما بیایید این دو را در عمل با یكدیگر مقایسه كنیم و ببینیم چرا صنعت در آینده تكنولوژیSATA را بر‌خواهد گزید.

تا كنون در مقایسه دو هارد دیسك به قیمت هم توجه داشتیم اما حالا بدون در نظر گرفتن قیمت و  تكنولوژی مرسوم كارایی را بررسی می كنیم. آزمایش از این قرار بود، یك كامپیوتر قدیمی را به یك هارد SATA  مجهز كردیم و بعد از آن دو كامپیوتر امروزی ( پنتیوم 4 ) با سرعت متعارف را با هارد دیسك‌هایIDE برای مقایسه انتخاب كردیم. آزمایش ها و نتایج به قرار زیر بودند.


آزمایش 1

آین آزمایش یك انتقال فایل معمولی بود. برای اینكه در هر سه كامپیوتر انتقال اطلاعات كاملاً  مشابه باشد در ویندوزXP شاخه :

c:/windows/system32

انتخاب شد در یك سیستم كه در آن ویندوزXP اجرا می شود این شاخه در حدود 330 مگابایت حجم دارد. و حدود 2000 فایل در آن وجود دارد. یك فولدر جدیر در درایوC (پارتیشنC) از هارد دیسك ایجاد شد سپس درDOS فرمان

copy>c:>windows> system32>*.*

اجرا شد كه همانطور كه می دانید این دستور همه فایلهای داخل شاخهsystem32 را در فولدر جدید كپی می كند و نتایج جالب بدست آمده آز این قرار بود:

كامپیوتر و نوع هارد دیسك

زمان انتقال اطلاعات

سیستم جدید اول همراه با IDE

127ثانیه

سیستم جدید دوم همراه با IDE

151ثانیه

سیستم قدیمی همراه با SATA

44ثانیه


آزمایش 2

دومین آزمایش زمان بوت شدن است كه زمانهایی كه مربوط به سخت افزار است حذف شده است. یعنی از لحظه ای كه تصویر آغازین ویندوز به نمایش در می آید تا لحظه ای كه دسك تاپ كامپیوتر به  حالت عادی در می آید زمان اندازه گرفته شد نتایج به قرار زیر است

كامپیوتر و نوع هارد دیسك

زمان بوت

سیستم جدید اول همراه با IDE

28ثانیه

سیستم جدید دوم همراه با IDE

28ثانیه

سیستم قدیمی همراه باSATA

17ثانی

توجه: در این تستها به كارخانه سازنده دیسك‌ها اشاره نشده است مطمئناً با در نظر گرفتن این فاكتور تغییر خواهد كرد ولی هر دو مدلIDE وSATA از هارد دیسك ساخت یك كارخانه استفاده شده است.

منبع :yadbegir.com


مطالب مرتبط :

1.     نحوه انتخاب یك هارد دیسك

US‍Bها (Universal Serial Bus)چگونه كار می كنند؟!

هارد دیسك