تبیان، دستیار زندگی

مضرات پیامک بازی برای سلامتی

استفاده‌ی متعادل و مناسب از هر وسیله‌ای از جمله وسایل الکترونیکی مدرن مانند موبایل نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید نیز هست. ولی استفاده‌ی نابجا و زیاد از جمله ارسال و نوشتن زیاد پیامک عوارضی برای سلامتی انسان در پی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مضرات پیامک بازی، پیامک بازی، موبایل، بیماری، موبایل و سلامتی، بیماری گردن،

گردن درد

آیا در زمان ارسال پیامک گردنتان رو به جلو خم می‌شود؟ آیا در این حالت شانه‌هایتان رو به جلو می‌آید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها "بله" است ، بدانید که در معرض خطر گردن درد هستید. سر یکی از بخش‌های سنگین بدن است و زمانی که شما سرتان را رو به جلو خم می‌کنید فشار بسیار زیادی بر گردن و شانه‌هایتان تحمیل می‌شود.
طبق بررسی‌ها کارکردن طولانی با تلفن همراه به اندازه ی 28 کیلوگرم فشار بر روی ستون فقرات وارد می‌کند در حالیکه وزن طبیعی سر بسیار بسیار کمتر از این عدد است. در واقع ستون فقرات طوری قرارداده شده است که بتواند وزن طبیعی سر را تحمل کند اما با خم شدن سر این فشار بسیار افزایش خواهد یافت و نتیجه‌ی آن چیزی جز درد نیست.
حال اگر در هنگام استفاده از تلفن همراه و یا پیامک زدن با آن استرس نیز به سراغتان بیاید نتیجه گردن درد، درد شانه‌ها و کمر درد به علاوه‌ی کزکز کردن دست‌ها و بازوها خواهد بود. بنابر این همیشه حواستان به وضعیت بدنی‌تان باشد. در هنگام نوشتن پیامک و یا استفاده‌ی زیاد از گوشی‌های تلفن همراه شانه‌هایتان را به عقب بکشید، به جای خم کردم سر گوشی را به چشم‌هایتان نزدیک کنید، دست‌هایتان را بر روی دسته صندلی قرار دهید و چانه تان را بالا نگه دارید تا از بروز درد جلوگیری نمایید.
این نکته نیز حائز اهمیت است که باید استفاده از تلفن همراه را محدود کنید تا فشارهای عصبی را نیز کاهش دهید.


خطر در هنگام رانندگی

اغلب رانندگانی که در هنگام رانندگی شروع به نوشتن پیام‌های تلفنی می‌کنند حتما دچار تصادفات رانندگی گاها غیرقابل جبران می‌شوند. متأسفانه استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی دلیل حجم زیادی از تصادفات محسوب می‌شود، تصادفاتی که گاها بسیار دلخراش بوده‌اند.
برای حل این مشکل از رانندگان خواسته می‌شود که تلفن همراه خود را دور از دسترس قرار دهند تا هنگام رانندگی وسوسه نشوند. همچنین در مواقع ضروری ابتدا اتومبیل را در یک مکان مناسب متوقف کنند و سپس به کارکردن با موبایل بپردازند.

دردهای مزمن

اغلب افرادی که روزانه زمان زیادی را صرف نوشتن پیام از طریق تلفن همراه می‌کنند از دردهای مزمن رنج خواهند برد. درد انگشتان به ویژه انگشت شست، دردهای مچ، آرنج، گردن،اعمال فشار بر ساعد دست و عضلات و رباط‌های دست و گردن از جمله‌ی این دردهای مزمن هستند. گاهی رگ به رگ شدن عضلات مخصوصا در کودکان نیز گزارش شده است. برای جلوگیری از این دردها همان تمرین‌های جلوگیری از گردن درد به اضافه‌ی نگاه کردن گاه به گاه به جایی غیر از صفحه‌ی موبایل، حرکت دادن دست‌ها و مچ دست و کاهش زمان استفاده از موبایل پیشنهاد می‌شود.

بی‌خوابی

مطالعات نشان می‌دهد که تابش نور موبایل در هنگام خواب باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود. تابش نور آبی گوشی‌های هوشمند نیز سبب ارسال پیام بیدار باش به مغز می‌شود وبی‌خوابی را به دنبال می‌آورد. علاوه بر این‌ها استرس و فشاری که با ارسال و دریافت پیام‌ها به فرد وارد می‌شود ایجاد بی‌قراری خواهد کرد. تمام این بی‌خوابی‌ها نیز در نهایت چاقی، افسردگی و بیماری‌های قلبی را به دنبال می‌آورد.
برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است استفاده از تلفن همراه در اتاق خواب را ممنوع کنید و یا حداقل یک ساعت قبل از خواب استفاده از گوشی همراه را کنار بگذارید.

خستگی چشم‌ها

استفاده‌ی طولانی مدت از تلفن‌های همراه مشکلات چشمی مانند تاری دید، خستگی چشم، سردرد و خشکی چشم‌ها را سبب می‌شود. فاصله‌ی نامناسب تلفن با چشم‌ها و نور بسیار ضعیف یا بسیار زیاد صفحه‌ی گوشی‌ها از علل این گونه مشکلات هستند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.