تبیان، دستیار زندگی
همه ی انسان های دنیا به دنبال زیبایی اند، خانم ها، آقایان، جوان ها، مذهبی ها، مسن ترها و همه همه ، حال یکی به دنبال زیبایی ظاهری است و دیگری به دنبال زیبایی که نابود نمی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوع کلاس بالای زیبایی

همه ی انسان های دنیا به دنبال زیبایی، خانم ها، آقایان، جوان ها، مذهبی ها، مسن ترها و همه همه ، حال یکی به دنبال زیبایی ظاهری است و دیگری به دنبال زیبایی که نابود نمی شود و تا سال ها پس از مرگش، همه از او به نیکی یاد می کنند.

فرآوری: عشقی-بخش زیبایی تبیان
زیبایی

شاید زیبایی های معنوی، نوع کلاس بالای زیبایی است، یعنی آدم هایی که فهم و شعور و درک بالاتری نسبت به بقیه مردم دارند، به دنبال این نوع از زیبایی اند، نمی خواهد ساعت ها در صف آرایشگاه معطل بود، هزینه زیاد و درد و ریسک عمل های جراحی زیبایی هم ندارد، تنها چیزی که نیاز دارد، اول خواستن و سپس تلاش برای رسیدن به آن است.
اما شاید خیلی ها بپرسند، زیبایی های معنوی اصلا چیست؟ و چه کنیم که مزین به این نوع زیبایی شویم؟ در پاسخ، چند نوع زیبایی باطنی را بررسی می کنیم.

صبر و استقامت

تحمل و بردباری در راه هدفهای والای زندگی و در برابر ناگواری ها و ناملایمات ، هیچ گونه نمود نقاشی و ترسیمی و مناظر طبیعی ندارد؛ ولی از زیبایی ای برخوردار است كه هر گونه زیبایی را معنا و محتوا می بخشد

قرآن در آیه 5 سوره معارج می فرماید: شكیبایی نما، شكیبایی زیبا. علامه جعفری بیان می كند: چه بزرگ و زیباست آن روح كه در برابر حوادث و انگیزه های بی اساس و غیرمنطقی خود را نمی بازد و تلخی صبر و بردباری قیافه او را كه مانند پرده ای روی روحش كشیده است، در هم و برهم نكند و تبسم با عظمت او را مبدل به گرفتگی عبوسانه ننماید. تبسم در هنگام شكیبایی و گشادگی روانی در مقابل عوامل و انگیزه های كوبنده ، همان زیبایی معقول است كه هیچ تماشاگری را هر اندازه هم كه تماشایش طولانی بوده باشد، سیر نمی كند. تحمل و بردباری در راه هدفهای والای زندگی و در برابر ناگواری ها و ناملایمات ، هیچ گونه نمود نقاشی و ترسیمی و مناظر طبیعی ندارد؛ ولی از زیبایی ای برخوردار است كه هر گونه زیبایی را معنا و محتوا می بخشد. (1)
زیبایی های معنوی و معقول به دلیل سنخیت و نزدیكی با روح انسان، از عالی ترین درجات پر جاذبه زیبایی مورد تاكید و تشویق دین است و در قرآن به آن توجه خاصی بمراتب بیشتر از زیبایی مادی شده است.

زیبایی عقل

عقل یكی دیگر از مصادیق زیبایی معنوی است كه صاحب آن از جمال و زیبایی معقول برخوردار است.
امام حسن عسكری (علیه السلام) فرمودند: زیبایی صورت زیبایی ظاهری و زیبایی عقل، زیبایی باطنی انسان است. (2) هیچ جمالی زیباتر از عقل نیست.
فهم و بینش كامل از موهبت های زیبای الهی است كه موجب سعادت و خیر و وصول به حقیقت و جذب زیبایی ها می شود. عقل اولین نعمتی است كه خداوند خلق كرد. خداوند عقل را خلق كرد و آن اولین مخلوق است و در همین حدیث ، امام برای عقل 75لشكر (خصلت) شمارش كرده كه هر كدام به تنهایی یك زیبایی معنوی است.

زیبایی

زیبایی علم

در نگاه زیباشناسی ، دین یكی از مظاهر و نمود زیبایی علم است. امیر علم و کلام حضرت علی علیه السلام می فرماید: دانش ، زیور و زیبایی انسان است.(3) شاهكاری های شگفت انگیز رفتاری و صنعتی و هنرآفرینی ها از بركت وجود علم است. علم،حیاتبخش است. علم ، لباس زیبایی است كه بر اندام انسان كشیده می شود و اعمال او را زیبا می گرداند و انتخابی زیباگرانه دارد. علم نگاه انسان را به زندگی بالا می کند، آنقدر بالا که سختی های روزگار، برایت بازی کودکانه خواهد بود.

نیت زیبا

اندیشه و نیت زیبا در اعمال و رفتار نسبت به خدا هستی ، یكی دیگر از زیبایی های معنوی است. نیت زیبا حاكی از دید مثبت و زیباگرایانه به جهان اطراف انسان است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: نیت خوب،زیبایی سیرت هاست.(4)

زیبایی عفو و اغماض

از قدیم گفته اند: ببخش تا خدا گناهان تو را ببخشد، بیاییم مثل باران، همه کدورت ها را از دل بشوییم و با طراوت باشیم

ذوق و شهود و احساس زیبایی جویی آدمی نمی تواند صحنه زیبای چشم پوشی از انتقام را ترسیم كند. آیا زیباتر از صحنه عفو و گذشت سراغ دارید؟ خداوند می فرماید: با عفو و بخشش كه زیباست، از لغزش های مردم در گذر،(5)از قدیم گفته اند: ببخش تا خدا گناهان تو را ببخشد، بیاییم مثل باران، همه کدورت ها را از دل بشوییم و با طراوت باشیم.

پی نوشت:

1)محمد تقی جعفری، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، ص 127

2)مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار،ج1، ص95

3)غرر الحکم، 54

4)غرر و درر، 1/382

5)حجر، 85




منبع:سایت معارف قرآن


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.