تبیان، دستیار زندگی

اندر فواید چرت بین روز

نظر شما درخصوص چرت بعدازظهر چیست؟ چقدر در بین روز می‌خوابید؟ اصلا فرصت چنین کاری را دارید؟ اگر این شانس را دارید که بتوانید در بین روز چرت کوتاهی بزنید که خوشا به حالتان! چرا؟ چون نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که خواب نیمروزی به نیازهای فیزولوژیکی ما جواب می‌دهد و باعث بهبود خلق و خوی و ارتقای سلامت بدن شده و راندمان کاری را بالا می‌برد. در ادامه‌ی مطلب نگاه دقیق‌تری به فواید چرت نیمروزی می‌اندازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

خواب

چرت بعد از ظهر: عادت یا نیاز بدن؟

در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای مدیترانه ای، چرت بعد از ظهر یکی از عادت های روزمره ی مردم است. به این ترتیب که مردم به مدت سه ساعت به خانه برمی گردند، ناهار می خورند و کمی چرت می‌زنند. اما در کشورهایی مانند کانادا، زمان مانند طلا است و هر نوع توقفی اگر به طول بیانجامد قابل پذیرش نیست. با این حال بر طبق آمارهای جهانی حدود 60 درصد افراد بزرگسال هر هفته حداقل یک بار نشسته روی صندلی کار، مترو یا حین تماشای تلویزیون چرت کوتاهی می‌زنند.

چرا باید چرت بزنیم؟

خواص چرت نیمروزی همانند خواب کامل است. محققان، داوطلب ها را در یک اتاق زیرزمینی قرار داده و آنها را از هر نوع ساعت محروم کردند. این افراد نمی توانستند روز و شب را تشخیص دهند و باید به غریزه ی طبیعی خود رجوع می کردند. باید توجه کرد که انسان در دو مرحله می خوابد که طولانی‌تر آن در شب و دوره‌ی کوتاه آن در طول روز رخ می‌دهد. 

نتایج تمام بررسی ها نشان می‌دهند که چرت های کوتاه در بین روز باعث بهبود خلق و خوی، افزایش راندمان کاری و افزایش سلامتی بدن می شود. در حالت کلی، چرت نیمروزی تاثیر مثبتی روی سلامت عمومی بدن دارد.

توجه داشته باشید که یکی از اثرات کم آبی بدن، خواب آلودگی است. بنابراین برای رفع این حالت بهتر است آب بیشتری بنوشید

 

خواب نیمروزی برای کاهش استرس

به عقیده‌ی متخصصان افرادی که در بین روز چرت می‌زنند کمتر از دیگران از اثرات استرس آسیب می‌بینند. نتایج پژوهش‌هایی که در دانشگاه کالیفرنیای ساندیگو انجام شده است نشان می‌دهند هر چه زودتر کم خوابی و بیخوابی شبانه جبران شود، به همان سرعت سیستم ایمنی بدن به حالت نرمال برمی‌گردد.
اگر به هر دلیلی نمی توانید چرت بزنید و خستگی تان را در کنید، به جای اینکه در نوشیدن قهوه یا چای زیاده روی کنید، کمی هوای تازه تنفس کنید. دریافت اکسیژن نیز مانند چرت زدن باعث برگرداندن انرژی به بدن می شود.

افرادی که چرت نیمروزی دارند خلاق‌تر هستند

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چرت های کوتاه بین روز باعث افزایش قدرت تمرکز، مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. به عقیده‌ی محققان افرادی که در بین روز چرت می‌زنند، در حرفه ی خود خلاق‌تر هستند و کمتر غیبت می‌کنند. در آمریکا بررسی هایی روی راننده تاکسی ها انجام شد. به این ترتیب که استراحت 10 تا 20 دقیقه ای در بین روز برای آنها در نظر گرفته شد. محققان مشاهده کردند راننده هایی که در بین روز استراحت داشته اند هشیارتر و سرحال تر هستند و در مواقع ضروری عکس العمل های بهتری نشان می‌دهند.

چرت 20 دقیقه ای برای پرکردن باک انرژی

لازم است که تا حدامکان محدودیتی برای چرت بین روز تعیین کنید تا چرخه ی خواب شبانه بهم نخورد. یک چرت کوتاه بیست دقیقه ای برای اکثر افراد کافی و البته فوق العاده است. همین مدت زمان کوتاه باعث افزایش انرژی و استراحت شده و ساعت بیولوژیکی بدن را نیز به هم نمی زند.

بهترین زمان چرت زدن

بهتر است چرت نیمروزی حدود دوازده ساعت بعد از خواب شبانه باشد، یعنی در حدود ساعت 3 بعد از ظهر. البته این قانون جهانی و قطعی نیست و شما می توانید ساعتی از ظهر را انتخاب کنید به شرطی که به خواب شبانه تان لطمه ای نزند.

عصرها چرت نزنید

برخی افراد عادت دارند که بعد از رسیدن به خانه و عصرها در مقابل تلویزیون چرت بزنند. این کار احتمال اینکه شب نتوانید بخوابید را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است از چرت های عصرگاهی و دیروقت بپرهیزید.

برای چرت محیط مناسبی فراهم کنید

هر جا که هستید تا حد امکان تلاش کنید در را ببندید، کمی دراز بکشید یا در حالت راحتی قرار بگیرید، چراغ ها را خاموش یا کم کنید، اگر در محل کار کت به تن می کنید آن را دربیاورید و خلاصه اینکه شرایط مناسب و راحتی را برای یک چرت 20 دقیقه ای فراهم کنید.

اگر خواب تان نمی برد خودتان را مجبور نکنید

نتایج پژوهشی که در دانشگاه اوهایو انجام شده است نشان می‌دهد که دراز کشیدن در بین روز نیز به اندازه ی خوابیدن مفید است. محققان دو گروه داوطلب را تحت نظر گرفتند. گروهی که چرت زدند و گروهی که صرفا دراز کشیدند. گروه اول 61 درصد زمان دراز کشیده را خواب بودند و گروه دوم به خواب نرفتند. نتایج بررسی ها نشان می‌دهد بهبود خوبی در خلق و خوی و راندمان کاری هر دو گروه حاصل شد. یعنی اینکه دراز کشیدن بدون به خواب رفتن نیز به اندازه ی خوابیدن باعث شارژ شدن بدن می شود. بنابراین حتی اگر موقعیت خوابیدن ندارید و یا به خواب نمی روید می توانید کمی دراز بکشید. قرار گرفتن بدن در حالت افقی احساس خوابیدن طولانی مدت را به بدن می‌دهد. اگر خواب نیم روزی باعث می شود که اختلالی در خواب شبانه ایجاد شود بهتر است از خیر آن بگذرید و یا مدت آن را کوتاه تر کنید.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چرت های کوتاه بین روز باعث افزایش قدرت تمرکز، مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

 

اگر نمی توانید چرت بزنید این کارها را بکنید

اگر شرایط کاری یا زندگی تان به گونه ای است که امکان چرت زدن را ندارید، از روش های دیگری برای شارژ کردن باطری بدن استفاده کنید:

پنجره ها را باز کنید

لطفا پنجره ها را باز کنید تا هوایی به سرو کله تان بزند، بیرون بزنید و کمی راه بروید، دوش آب سرد بگیرید و یا دمای اتاق را کاهش دهید. معمولا گرما و رطوبت محیط باعث خستگی و بی حالی می شود. بنابراین خودتان را در معرض هوای خنک و تازه قرار دهید.

کمی ورزش کنید

فعالیت بدنی سبک باعث کسب انرژی دوباره می شود. بنابراین بهتر است صبح یا به هنگام شروع بعدازظهر کمی ورزش کنید. توجه داشته باشید که ورزش بعد از ساعت 19 امکان بروز بی خوابی را افزایش می‌دهد. در حالت کلی بهتر است از سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب، بدن را آرام و وانهاده کنید.

آب بیشتری بنوشید

توجه داشته باشید که یکی از اثرات کم آبی بدن، خواب آلودگی است. بنابراین برای رفع این حالت بهتر است آب بیشتری بنوشید.

به تغذیه تان اهمیت بدهید

مواد غذایی مغذی و کم چرب را در الویت قرار دهید تا انرژی مدام و مورد نیاز بدن تامین شود. از مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی مانند میوه ها و سبزیجات تازه غافل نشوید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.