تبیان، دستیار زندگی

مذاکره ای که خدا و اهل بیت می پسندند!

احیای امر اهل بیت علیهم السلام کار من نیست، کار مدیران و مسئولان کشور و کسانی که امور فرهنگی جامعه را به دست دارند، است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

مذاکره

تا به حال در سخنرانی ها، مقالات، کتاب ها و از کلام بزرگان زیاد شنیده و خوانده ایم که اهل بیت علیهم السلام از ما خواسته‌اند که امر آنان را احیا کنیم که در این صورت رحمت خداوند شامل ما خواهد شد... اما در این میان یا در این مورد فکر نکرده ایم و یا اینکه این احیای امر اهل بیت علیهم السلام را شامل خودمان نمی دیدیم و می گفتیم: احیای امر اهل بیت علیهم السلام کار من نیست، کار مدیران و مسئولان کشور و کسانی که امور فرهنگی جامعه را به دست دارند ، است....
در این مقاله در صدد هستیم ببینیم واقعا احیای امر اهل بیت علیهم السلام کاری است خارج از توان و وظیفه ی ما مردم و تنها بزرگان و عالمان دین باید انجام دهند یا هر کدام ما در این قضیه نقشی داریم... در ادامه با ما همراه باشید....

 از امام صادق (علیه السلام) شنیدم به اصحاب خویش می فرماید: از خدا پروا کنید و نسبت به یکدیگر نیکوکار و خوش رفتار باشید و برای خدا یکدیگر را دوست بدارید و با یکدیگر ارتباط و تماس داشته باشید و نسبت به هم مهر و محبت بورزید و به دیدار یکدیگر بروید و ملاقات داشته باشید و در امر ما با یکدیگر مذاکره کنید و آن را تذکر دهید و آن را زنده نگه دارید

در روایات امام صادق علیه السلام مكرر داریم که می فرمایند: «رحم الله من احیاء امرنا» دشمنان اسلام سعی كردند این مكتب را نابود كنند، شما هم متقابلاً برای احیاء آن و زنده نگه داشتن آن اقدام كنید.
این احیای امر که آنقدر مورد توجه اهل بیت علیهم السلام واقع شده چه چیزی است؟
در روایتی از امام رضا علیه السلام نیز است که می فرمایند: رحمت خدا بر كسی باد كه أمر ما را زنده نماید، سؤال شد: چگونه امر شما احیا می شود؟ حضرت پاسخ داد: علوم ما را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد. «بحارالانوار، ج 2، ص 30، ح 13»
احیای امر یعنی برپا داشتن و زنده کردن و جاری کردن امر خداوند که همان دین حقیقی است و تمامی اعمال که موجب جاری شدن این امر و برپایی آن و انتقال آن به دیگران می شود از مصادیق احیای امر الهی است.
امام صادق علیه السلام در روایتی فرمودند: خداوند عبادت نشده به چیزی که برتر از ادا کردن حق مؤمن باشد. (اصول کافی ج2 ص170 ح4)
بنابراین احیای امر اهل بیت علیهم السلام با ارتباط داشتن با دیگران میسر می شود و در این نیست که من گوشه ای بنشینم و فقط نماز و دعا بخوانم؛
احیای امر اهل بیت علیهم السلام ؛ همان ندای هل من معین فاطمه الزهرا سلام الله علیها بین در و دیوار همان صدای هل من ناصر ینصرونی سید الشهدا است در روز عاشورا و امتدادش دعوت و فریاد امام صادق و امام باقر علیهم السلام است كه آیا كسی هست كه این مكتب اهل بیت را نجات بدهد و زنده كند؟
آن هل من ناصر امتدادش امروز من و شما را هم شامل می شود و تمام شدنی نیست... دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام بسته به اشكال مختلف سعی می كنند مكتب اهل بیت علیهم السلام را نابود کنند، شعله ی عشق به این خاندان را خاموش کنند تا بدین وسیله بتوانند امر آنان را به فراموشی بسپارند.
مراد از امر اهل بیت (علیهم السلام)، اجرا کردن فرهنگ و سنت و سیره اهل بیت (علیهم السلام در زندگی است. (وسائل الشیعه، احادیث 33297 و 33426)

چنانچه در روایتی امام صادق (علیه السلام) می فرمایند که این احیا تنها به سخن گفتن شدنی نیست بلکه باید علم با عمل آمیخته شود تا احیای فرهنگ و مذهب اهل بیت (علیهم السلام) انجام گیرد: چنانچه می فرمایند: به دوستداران و اهل ولایت ما سلام برسان و به آنان سفارش تقوای الهی و عمل صالح  را داشته باش. اینکه افراد سالم به عیادت بیماران بروند و ثروتمند به عیادت فقیر رفته و کمک و یاری کند و زندگان بر جنازه مردگانشان حاضر شوند و در خانه های یکدیگر به ملاقات هم بروند و علم دین را با هم در میان گذارند؛ چرا که این ها همان زنده نگه داشتن امر  ما است.
خداوند بنده ای که امر ما را حیا کند رحمت کند و ای خثیمه! آنان را آگاه کن که جز از ایشان عمل صالح نخواستیم؛ زیرا ولایت ما جز به ورع به دست نمی آید و بدترین مردم در عذاب قیامتی کسی است که عدلی را توصیف کرده ولی خود برخلاف آن عمل کند. (وسائل الشیعه، حدیث 15501)
همه ی حرف ها سر این موضوع است که اگر امر اهل بیت علیهم السلام که همان امر خدا و دین واقعی است در جامعه و میان مردم احیا و زنده شود، زیبایی های دین نشان داده خواهند شد و وقتی مردم زیبایی های دین را فهمیدند، از آن تبعیت می کنند؛ چنانچه امام رضا (علیه السلام) در روایتی می فرمایند: رحمت خدا  بر بنده ای که امر ما را زنده کند... دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی های سخنان ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند. (معانی الاخبار، ص 180، ح 1)
بنابر این این گونه نیست که من و شما بگوییم: احیای امراهل بیت  علیهم السلام برای ما نیست و مخصوص عالمان و مسئولان است ... همه ی ما در مقابل زنده نگه داشتن این امر وظیفه داریم و از طرفی هم این کار یک کار سخت و یک مسیر مبهمی نیست ... همینکه درست زندگی کنیم، به زیارت یکدیگر برویم ، میهمانی و مجالسی ترتیب دهیم که در آن حرف و کلام اهل بیت علیهم السلام گفته شود، همینکه زندگیه دنیایی خود را با ادبیات و دستورات دین و خدا و اهل بیت پسند همراه کنیم، کار احیا انجام می شود...

احیای امر یعنی برپا داشتن و زنده کردن و جاری کردن امر خداوند که همان دین حقیقی است و تمامی اعمال که موجب جاری شدن این امر و برپایی آن و انتقال آن به دیگران می شود از مصادیق احیای امر الهی است.

احیای امر گاهی ساخت ضریح برای اهل بیت علیهم السلام است، گاه برپاکردن خیمه ی عزای اهل بیت علیهم السلام است، لباس مشکی پوشیدن در شهادت ایشان و لباس شادی در ولادت ایشان احیای امر است ... نام اهل بیت علیهم السلام را بزرگ داشتن و نام فرزندانمان را به نام ایشان مزین کردن، نوشتن کتب و احادیث ایشان احیای امر است ...زیارت کربلا رفتن احیای امر است، وقتی کسی به این خاندان بی‌ادبی می‌کند، مقابله کردن با این رفتار احیا کردن امر اهل بیت علیهم السلام  است ...متأثر بودن بر امری که بر این خاندان افتاده است احیای امر است تا جایی که بیان شده تباکی کردن نیز گاهی احیای امر می شود.
بنابراین هركسی به هر شكلی می تواند مكتب اهل بیت علیهم السلام را زنده كند؛ چنانچه خودشان فرموده اند: همین كه شما دور هم بنشینید حدیثی از ما بخوانید، معارف ما را بیان كنید، این احیاء امر ماست. (وسائل الشیعه، حدیث 15532)
حسن بن محبوب از شعیب العقر قوفی نقل می کند که وی گفت: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم به اصحاب خویش می فرماید: از خدا پروا کنید و نسبت به یکدیگر نیکوکار و خوش رفتار باشید و برای خدا یکدیگر را دوست بدارید و با یکدیگر ارتباط و تماس داشته باشید و نسبت به هم مهر و محبت بورزید و به دیدار یکدیگر بروید و ملاقات داشته باشید و در امر ما با یکدیگر مذاکره کنید و آن را تذکر دهید و آن را زنده نگه دارید. (کافی، ج 2، ص 175؛ بحارالانوار، ج 71، ص 352؛ وسائل الشیعه، حدیث 16118)
احیای امر به این است که احوال اهل بیت علیهم السلام را بدانیم، احوال امامان علیهم السلام را بدانیم، برایمان در زندگی دغدغه باشد که این بزرگواران را بشناسیم، تنها شناخت و محبت نسبت به این خاندان را در روضه خواندن خلاصه نکنیم... شناخت امامان  علیهم السلام را در حد اسم این عزیزان و تاریخ تولد و شهادت ندانیم ...

از آنچه بیان شد معلوم می شود که احیای امر اهل بیت (علیهم السلام) به معنای زنده نگه داشتن قولی و فعلی و گفتمان اهل بیت (علیهم السلام) و ترویج و تبلیغ و تعلیم معارف اهل بیت (علیهم السلام) در میان شیعیان و دیگران است. 


    

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.