تبیان، دستیار زندگی
همه ساله با فرارسیدن اربعین دوستداران اهل بیت از سراسر جهان برای زیارت امام حسین (ع) عازم عتبات عالیات عراق می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوک به عاشقان پیاده روی اربعین امسال

همه ساله با فرارسیدن اربعین دوستداران اهل بیت از سراسر جهان برای زیارت امام حسین (ع) عازم عتبات عالیات عراق می شوند. استقبال محبان اهل بیت (علیه السلام)در سال های اخیر به گونه ای بوده است كه كنگره عظیم راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگ ترین گردهمایی بشری در منابع جهانی معرفی شده است و امسال اما وضع فرق کرده است...

فراوری: ه. هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
پیاده روی اربعین

یک ماه تا اربعین حسینی(ع) زمان باقی مانده است هنوز آمار ثبت نام متقاضیان سفر به عتبات در ایام اربعین در سامانه سماح از 500 هزار نفر تجاوز نکرده است.

سال گذشته حدود 2 میلیون زائر ایرانی برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین در عراق شرکت کردند و طبق برآورد مسئولان سازمان حج و زیارت ایران، امسال نیز قرار است حدود 2 میلیون زائر ایرانی در این کنگره عظیم شیعیان شرکت کنند.

تاکنون گیت های خروجی مرز ایران و گیت های ورودی مرز عراق افزایش پیدا کرده است. جمع آوری کمک های مردمی برای برپایی موکب های ایرانی در مسیر راهپیمایی، تهیه وسائل نقلیه برای انتقال زائران، ایجاد پارکینگ های بزرگ در 10 کیلومتری مرزها، ساخت زائرسراها و مکان استراحت زائران در نزدیکی مرز ایران، تمهیدات انتظامی و امنیتی و اقدامات بهداشتی برای تسهیل زیارت زائران ایرانی انجام شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفته صدور ویزای اربعین، صرفاً براساس ثبت نام در سامانه «سماح» است و زائران به هیچ عنوان با تفكر سال قبل كه در مرز حاضر و با یك كارت شناسایی می توانستند وارد عراق شوند، برنامه ای برای حضور در مراسم اربعین كربلا نداشته باشند

تاکنون تمام کمیته های ستاد اربعین فعال شده اند و حتی بیمه ثبت نام کنندگان در سماح هم انجام شده است.

اما تمام مسئولان مربوطه  می گو یند که خروج از مرز ایران در ایام اربعین بدون ویزا مقدور نیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این امر تمام عزم خود را جزم کرده است.

از سویی تنها کاری که در زمینه سفر به عتبات در ایام اربعین برای مردم انجام نشده است که البته مهمترین کار هم است، همین صدور ویزاست.

مردمی که سال گذشته بدون پرداخت پول ویزا و اخذ آن به شوق زیارت سیدالشهدا به کشور عراق و سرزمین کربلا سفر کردند، گویا امسال هم منتظرند تا ویزا رایگان شود و احتمالا دوباره با کارت ملی و شناسنامه به عتبات سفر کنند اما رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفته صدور ویزای اربعین، صرفاً براساس ثبت نام در سامانه «سماح» است و زائران به هیچ عنوان با تفكر سال قبل كه در مرز حاضر و با یك كارت شناسایی می توانستند وارد عراق شوند، برنامه ای برای حضور در مراسم اربعین كربلا نداشته باشند.
آنطور كه از شواهد و قرائن مشخص است، امسال بحث صدور ویزای زائران در ایام اربعین بسیار جدی شده و چنین استنباط می شود كه با توجه به اینكه سال گذشته دشمن به شدت از حضور حماسی شیعیان و به خصوص ایرانیان غافلگیر شد، احتمال دارد امسال بخواهند برای این برنامه عظیم فكری كرده باشند تا ضمن سوءاستفاده از آن ضربه ای به مسلمانان بزنند.

عبور از مرز بدون ویزا، ممنوع!
«مشتاقان زیادی از هم اكنون خود را برای رفتن به كربلا از طریق مرزهای زمینی كشور آماده كرده اند، اما برای رفتن به این سفر جدا از مسائل مذهبی و اعتقادی زائران باید به قوانین ورود به یك كشور دیگر نیز توجه كنند.» اینها صحبت های رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات است كه مسئولیت كمیته مشاركت های مردمی ستاد اربعین را نیز بر عهده دارد.
حسین پلارك با بیان اینكه امسال دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق مصمم به اجرای قانون یعنی داشتن ویزا و گذرنامه برای زائران در ایام اربعین هستند و حتماً زائران ایرانی باید به این موارد توجه ویژه داشته باشند، گفت: «بر این اساس و طبق مصوبه ستاد اربعین سامانه سماح برای ثبت نامه از علاقه مندان به شركت در راهپیمایی اربعین فعال شده است و براساس تعداد ثبت نام های صورت گرفته در این سامانه برای زائران ویزا صادر می شود.»
به گفته وی وجود چنین سامانه ای موجب تهیه آمار دقیق از تعداد زائران و كمیت سفر آنها شده و می توان از اطلاعات به دست آمده برای برگزاری موفق تر كنگره عظیم راهپیمایی اربعین و ارائه خدمات به زائران استفاده كرد.  رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات حضور ۲ میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال را پیش بینی كرد و گفت: «عبور از مرز در اربعین بدون ویزا ممكن نیست.»
هم اکنون صدور ویزا طبق معمول در سفارت عراق ادامه دارد و کسانیکه دلواپس ویزای خود برای اربعین و یا کسانیکه متقاضی سفر هوایی به عراق هستند برای برخوردنکردن با زمان گرانی بلیت هواپیما خود به سفارت عراق مراجعه می کنند و ویزای خود را دریافت می کنند.

اما راه بعدی، ثبت نام در سامانه سماح و به انتظار نشستن برای اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر شروع صدور ویزاها است. البته یکی از مزایای ثبت نام در سماح بیمه شدن افراد ثبت نام شده است.

ظاهرا دلیل تاخیر در صدور ویزا همکاری نکردن دولت عراق است. هنوز دولت عراق قیمت ویزای اربعین و مجوز صدور آن را به سازمان حج و زیارت اعلام نکرده است. از آنجایی که سازمان حج و زیارت یک نهاد حکومتی است نمی تواند خودسرانه و بدون همکاری و هماهنگی دولت عراق با مراجعه شخصی به سفارت عراق ویزای اربعین را بگیرد. بنابراین تمام متقاضیان سامانه سماح باید صبر کنند تا نتیجه رایزنی مقامات ایرانی با دولت عراق در زمینه صدور ویزای اربعین مشخص شود.

تمام كمیته ها در آماده باش

میزبانی عراقی ها در ایام اربعین از زائران شیعه كشورهای جهان بسیار بی نظیر است اما با توجه به اشتیاق بسیاری از مردم برای خدمت رسانی به زائران و همچنین پاسخگو نبودن امكانات كشور عراق برای این تعداد زائر، كمیته مشاركت های مردمی مصمم است با جذب مشاركت دستگاه های مختلف، هیئت ها، مساجد و همچنین افراد خدمات بهتری را به زائران در ایام اربعین ارائه كند

بر اساس گزارش های رسیده از هفت الی هشت ماه پیش ستاد اربعین كار خود را با تشكیل كمیته های دهگانه آغاز كرده كه از جمله كمیته های آن می توان به اسكان، تغذیه، فرهنگی، امنیت، مشاركت های مردمی، اطلاع رسانی، كنسولی و امور بین الملل، حمل و نقل و زیرساخت ها، بهداشت و درمان و همچنین ستاد اربعین در عراق اشاره كرد.
در همین راستا مسئولیت كمیته اسكان، تغذیه، اعزام و فرهنگی با سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری، كمیته امنیت با وزارت كشور، كمیته مشاركت های مردمی با ستاد بازسازی عتبات عالیات، كمیته اطلاع رسانی با صداوسیما، كمیته كنسولی و امور بین المللی با وزارت خارجه، كمیته حمل و نقل و زیرساخت ها با وزارت راه، كمیته بهداشت و درمان با وزارت بهداشت و هلال احمر و همچنین مسئولیت ستاد اربعین در عراق برعهده سفیر جمهوری اسلامی ایران در آن كشور و ستادبازسازی عتبات عالیات است.
در این میان نقش مردم و مشاركت های آنان نیز دیده شده كه در همین رابطه رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان مسئولیت های كمیته های مشاركت های مردمی ستاد اربعین گفت: «مردم در بحث مشاركت در كنگره عظیم راهپیمایی اربعین به دو وجه می توانند مشاركت داشته باشند؛ وجه نخست حضورشان در این راهپیمایی است كه برای این كار همه باید در سامانه سماح ثبت نام كنند و وجه دوم خدمت رسانی به راهپیمایان است.»
پلارك افزود: «البته میزبانی عراقی ها در ایام اربعین از زائران شیعه كشورهای جهان بسیار بی نظیر است اما با توجه به اشتیاق بسیاری از مردم برای خدمت رسانی به زائران و همچنین پاسخگو نبودن امكانات كشور عراق برای این تعداد زائر، كمیته مشاركت های مردمی مصمم است با جذب مشاركت دستگاه های مختلف، هیئت ها، مساجد و همچنین افراد خدمات بهتری را به زائران در ایام اربعین ارائه كند.»
 
مشكلات رفع شده اند
از جمله مشكلات زائران در اربعین گذشته، موضوع ورود و خروج آنها از مرزها بود. به همین خاطر امسال با این پیش بینی كه 75 درصد تردد زائران از مرز مهران و 25 درصد از مرزهای شلمچه و چذابه انجام شود، قرار شده تعداد گیت های مرزی هم در ورودی و هم در خروجی حداقل نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یابد.
در مورد نحوه تردد زائران در داخل خاك عراق هم رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: «با همكاری مسئولان عراقی تدابیری اندیشیده شده تا حمل و نقل زائران در خاك این كشور با استفاده از خودروهای مردم عراق و با نرخ مصوب این دولت صورت گیرد. البته جابه جایی زائران توسط 3 هزار دستگاه اتوبوس و تریلی لبه دار كه به كشور عراق اعزام می كنیم، رایگان خواهد بود.»
همچنین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بخش قابل توجهی از صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم مطهر علوی برای اسكان موقت زائران آماده شده است. البته به این خدمات باید اضافه كنیم دو بیمارستان صحرایی 400 تختخوابی در كربلا و دو درمانگاه صحرایی كوچك در مرز شلمچه و مهران كه ایجاد می شوند تا به زائران خدمت رسانی كنند.


منابع : تابناک / صاحب خبر