تبیان، دستیار زندگی
می خواهم با همسرم صمیمی باشم، درحالی که خاطرات تلخ زیادی ازهم داریم بازهم دوست وعاشق هم باشیم؟ بعضی وقتها به خودم می گویم یک راهی باید وجود داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهادهای مولانا برای صمیمیت با همسر

راهکارهایی برای زندگی بهتر

می خواهم با همسرم صمیمی باشم، درحالی که خاطرات تلخ زیادی ازهم داریم بازهم دوست وعاشق هم باشیم؟ بعضی وقتها به خودم می گویم یک راهی باید وجود داشته باشد.

لیلاحاجی سیدتقیاتقوی -بخش خانواده ایرانی تبیان
زن و شوهر ،زن و مرد

صمیمیت تجربه نیست. یک نگرش است که کیفیت رابطه دو انسان، در گذر زمان  و خصوصا در لحظه های جادویی عشق ورزی را توجیه و تعریف می کند. به عبارت دیگر کسی که یک رابطه عاشقانه واقعی را درک کرده بینش درستی هم در باره صمیمیت دارد.
صمیمیت احساسی  بین دو قلب است. خیلی جلوتر از زمانی که رابطه فیزیکی مطرح باشد، دو نفر همدیگر را به هر نحوی نوازش می کنند، روح هم را تحت تأثیر قرار می دهند، حتی نزدیک تر از حدی که جسم شان می تواند به آن برسد.
از آنجا که تفکر غالب بر وجود نزدیکی و صمیمیت بین زوجین، درابتدای ایجاد رابطه و نزدیکی دلالت دارد؛ تصور می شود بعد از آنکه مدت زمانی، از زندگی مشترک طی شد وجود روابط یکنواخت و سرد و گاهی همراه با تحمل و استرس عادی به نظر می رسد.
با این مقدمه سوال اساسی این است که با توجه به عدم آگاهی زوجین ازمهارتهای ارتباطی، فروکش کردن شور و اشتیاق به هم رسیدن، بی انگیزگی یکی یا هردوی آنها در ایجاد تغییر در روابط شان آیا بازهم می توان در روابط ایجاد صمیمیت کرد؟
برای آن که بیشتر به توفیق تان در ایجاد صمیمیت امیدوار باشید، در آغاز به طور کاملا خلاصه یکی از موضوعات مطرح شده در جلسات مشاوره به شکل خلاصه ذکر می شود:
«سوفیا،صاحب یک دختر  پنج ساله و همسری هنرمند بود و حدود هشت سال از شروع زندگی مشترکش می گذشت، مساله او به طور عمده، شامل داستانهایی از رنجشها و دلخوریهای عمیق در طول این سالها بودکه تحت عناوینی نظیر حس حقارت، تنهایی، بی توجهی و درک نشدن  توصیف می شد. شرایطی که زندگی او را به سمت تلخی، تنش و فکر جدایی سوق میداد، شاید بتوان گفت دلیل این ناراحتی ممکن است، به دلایل عمقی و واقعی از بین رفتن صمیمیت و کم جان شدن عشق بین آنها مربوط باشد.»
این فاصله عاطفی، بیماری خیلی از زوجین است. موارد زیر راهکاری است که می تواند تغییرات مثبتی درخودتان و روابط تان ایجاد کند.

صمیمیت احساسی  بین دو قلب است. خیلی جلوتر از زمانی که رابطه فیزیکی مطرح باشد، دو نفر همدیگر را به هر نحوی نوازش می کنند، روح هم را تحت تأثیر قرار می دهند، حتی نزدیک تر از حدی که جسم شان می تواند به آن برسد

می شود بعد از کدورت ها، صمیمیت را به خانه راه داد و در راستای تحقق این مهم  با یاری گرفتن از غزلیات مولانا و استخراج راهکارهای کاربردی از آنها و مطابقت دادن آنها با نظریات روانشناختی کنونی، به ارائه راه حل های پیشنهادی می پردازیم.
موضوعی که در آغاز پایه به حساب میاید، این است که هرکدام از زوجین یا هر دو آنها به تغییرکردن شرایط علاقه مند باشند و انگیزه قابل توجهی برای ایجاد صمیمیت در روابط با همسرشان داشته باشند.
قاعده دوم این است که اگر فقط یکی اززوجین در به کارگیری فنون پیشنهادی فعال باشد، باز هم در ایجاد صمیمیت توفیق خواهد داشت، هرچندکه با مشارکت هردوی آنها، سریعتربه نتیجه خواهند رسید.
موضوع شگفت انگیز روش پیشنهادی پیش رو، درصورت اجرای دقیق آن این است که تغییرات جامع وعمقی درکلیه روابط فرد و در شخص صورت می گیرد. موادلازم: یک دفترچه یادداشت کوچک و قلم با و یک  لیوان آب بردارید.

گام اول:شناسایی عملکرد ذهن خودم

همه ما خاطرات تلخ و ناراحت کننده در زندگی داریم، درصورت انباشته شدن خاطرات منفی، از همان ابتدای کودکی ذهن بخش مجزایی درخود تشکیل می دهدکه تا پایان زندگی ما، سایر خاطرات منفی و غمگین هم، به آن فضا اضافه می شود. اما بعد از مدت زمانی هویت واقعی گرفته، و برای ما شکل زنده  پیدا می کند به این معنی که از اندیشیدن به آن باز هم دچار غم و اندوه می شویم و این کیفیت در ذهن ما «فضای درد» نامیده می شود.

گام دوم،تعیین هدف

برای آنکه بتوانیم، مراحل ایجاد صمیمیت و عشق را با آگاهی طی کنیم، لازم است در ابتدا هدف ما از آن روشن باشد، باپاسخ به دوسوال اساسی، این گام را به آسانی بردارید:
1-دوست دارم روابطم باهمسرم چگونه باشد؟
2-دوست دارم درزندگی مشترکم چطور فردی باشم؟(کوتاهترین تعریف هم کا فیست)
بیشتر آب را با لبخند بنوشید. و یک پنجم آن را نگه دارید، به زودی به آن نیاز پیدا می کنیم.

گام سوم: مشخص کردن ماهیت فضای درد

همه ما خاطرات تلخ و ناراحت کننده در زندگی داریم، درصورت انباشته شدن خاطرات منفی، از همان ابتدای کودکی ذهن بخش مجزایی درخود تشکیل می دهد که تا پایان زندگی ما، سایر خاطرات منفی و غمگین هم، به آن فضا اضافه می شود

قایقی را در نظر بگیرید که سوراخ شده و آب به داخلش نفوذ کرده، و مسئولیت تعمیرش باشماست، برای شروع ترمیم آیا ابتدا آب داخل آنرا تخلیه نمی کنید؟
حالا تصمیم داریم به ترمیم ذهنمان بپردازیم به نظرتان، برای تخلیه موارد اضافی موجود در ذهن مان چه طور عمل کنیم؟
در این مورد چند پیشنهاد دارم: در این مرحله ابتدا باید ماهیت فضای درد در زندگی مشترک تان را شناسایی کنید. احتمالا این فضا شامل خاطراتی از وقایع گذشته، در رابطه با همسرمان، بستگان او یا بستگان خودمان است. لطفا این خاطرات را مشخص کرده و فهرست وار یادداشت کنید. حالا که موارد و ماهیت فضای درد مشخص شد؛گام چهارم را برمیداریم این گام بسیار مهم وکارساز است، نتایج حاصل از انجام آن شبیه معجزه است.
یک پنجم لیوان آب  داشته باشید.

گام چهارم:انداختن درد-تخلیه ذهن

برای ایجاد صمیمیت، حس عشق و علاقه به همسرمان، درابتدا باید فضای درد را تخلیه کرد، بدین گونه که در ابتدا خاطرات تلخ با همسر را مورد هدف قرار می دهیم. روش کار این است که خاطرات منفی را می نویسیم و یا آنکه آنها را در گفتگو با مقداری آب از ذهن تخلیه  می کنیم.

گفتگو با آب روش کاربردی و بسیارمفید و کارگشاست، بدین گونه که یک پنجم یک لیوان را از آب پرکرده، و آنچه که در مرحله سوم مشخص شد را به آن گفته و آب را بیرون می ریزیم، برای خالی کردن آب یا دور ریختن آن، فضای باز در الویت است. و اگرنه ریختن آب درظرفشویی هم، راه خوبی است. به هرحال، مقدار آب که اندک هم هست باید دور ریز شود.

البته می توانیم با بیان آنها به مشاور و روانشناس و یا مراقبه کردن نیز از تاثیر آن ها بکاهیم. به طور کلی مجموعه این فرآیند که در چهارگام صورت می گیرد، برای رهایی از درد اجرا می شود.این گامها را بردارید و از ایجاد فضا در ذهن  و قلب تان لذت ببرید؛ در بخش بعدی سایر روشهای کارآمد به تفصیل تشریح خواهد شد.


پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر
سایت دکتردارابی
عقده ها ، تشخیص و درمان ٓ نوشته : هانس دیكمن ٓ ترجمه : مهدی قرچه داغی ٓ نشرپوینده ٓ چاپ اول ٓ تابستان 1383 .
مثنوی معنوی دفتردوم. 
مثنوی معنوی،دفتردوم،بیت 594،تفسیرکریم زمانی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.