تبیان، دستیار زندگی

6 عارضه‌ی غیرمنتظره دیابت

همه‌ی ما وقتی با واژه "دیابت" روبرو می‌شویم، این نکته در ذهنمان تداعی می‌شود که علت این بیماری فقدان انسولین کافی و افزایش ناگهانی قند خون می‌باشد. این دلیل درستی است، اما عوارض بیشتری در پی ظهور بیماری دیابت گریبانگیر افراد مبتلا می‌شود که یکی از آن‌ها افزایش بیش از حد قند خون می‌باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دیابت، مرض قند، قند خون، عارضه دیابت،

بسیاری از افراد دیابت را به یک "موریانه" تشبیه کرده اند که آهسته و در سکوت، بدن را نابود می‌کند. بیماری دیابت همچنین باعث افزایش فشار خون و کلسترول خون، چاقی، سندرم متابولیک، بیماری عروق کرونر قلبی، نارسایی کلیه و آسیب های عصبی می‌شود که می‌تواند به از دست دادن اندام، آب مروارید و از دست دادن بینایی و همچنین کاهش توانایی بدن برای مبارزه با عفونت و التهاب منجر شده و همچنین مشکلاتی در دوران بارداری ایجاد نماید.

علاوه بر این‌ها یک تیم تحقیقاتی طی یک آزمایش وسیع نشان داده است که دیابت می‌تواند سبب ایجاد اختلال در سیستم عصبی و مغز برخی افراد مبتلا نیز گردد.

این بررسی نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع دوم در سازماندهی و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی وظایف‌شان دچار مشکل هستند و تا حدودی عملکرد ذهنی شان دچار آسیب می‌شود که این مشکل با افزایش سن نیز تشدید می گردد.

با این وجود خودتان سعی کنید با فعالیت‌هایی مانند حداقل 30 دقیقه ورزش در روز، رژیم غذایی مناسب، خواندن کتاب و انجام بازی های ذهنی و مثبت اندیشی جلوی این مشکل را بگیرید.

در این مقاله سعی داریم 6 عارضه‌ی غیر منتظره دیگر از دیابت را معرفی کنیم.

75 درصد از مردان مبتلا به دیابت دچار کاهش هورمون تستوسترون می‌شوند که خود مشکلات جنسی مانند اختلالات نعوظ را به دنبال دارد

بیماری لثه

افراد مبتلا به دیابت آن هم دیابت نوع دو، ممکن است با مشکلات مربوط به لثه مانند عفوت لثه ها مواجه شوند که سبب درناک شدن عمل جویدن و غذا خوردن می‌شود.

این مشکل به دلیل افزایش سطح قند خون در بدن و تغییر کلاژن (نوعی پروتئین) در بافت ها ایجاد شود که گاها منجر به از دست دادن دندان خواهد شد.

نه تنها دیابت سبب ایجاد مشکلاتی در لثه ی افراد می‌شود، بلکه بررسی‌ها نشان داده که بیماری‌های لثه می‌تواند باعث ابتلای افراد به دیابت نوع دوم شود! برای جلوگیری از این مشکل استفاده از نخ دندان، دهانشویه و مسواک زدن دقیق روزانه را جدی بگیرید.

مشکلات جنسی

75 درصد از مردان مبتلا به دیابت دچار کاهش هورمون تستوسترون می‌شوند که خود مشکلات جنسی مانند اختلالات نعوظ را به دنبال دارد. این مشکل به خصوص در مردان چاق شایع‌تر است.

مردانی که از این مشکل رنج می‌برند، در صورتیکه سن بالای 40 سال دارند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا میزان تستوسترون در بدن شان بررسی شود. اگر میزان آن متعادل باشد، حتما مشکلاتی نظیر تغییر در سیستم عروق خونی و یا مشکلات عصبی مسبب آن هستند.

زنان مبتلا به دیابت نیز ممکن است دچار کاهش میل جنسی شوند که این اتفاق می‌تواند پس از بارداری و زایمان تشدید شود.

کاهش شنوایی

با افزایش سن برخی افراد دچار کاهش شنوایی می‌شوند، اما از دست دادن و یا کاهش شنوایی در جمعیت دیابتی دو برابر حد معمول می‌باشد. این مشکل در افراد دچار پیش دیابت هم می‌تواند ایجاد شود.

کاهش و یا از دست رفتن شنوایی به دلیل آسیب عروق خونی کوچک در گوش رخ می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این عارضه، نسبت به کنترل قندخون خود حساس و دقیق باشید.

عفونت‌های پوستی

داشتن دیابت مشکلات پوستی زیادی از جمله عفونت‌های باکتریایی مانند کورک، عفونت‌های قارچی و خارش ایجاد می‌کند.

عفونت‌های قارچی، به ویژه عفونت مخمر، بسیار رایج هستند و حتی ممکن است اولین نشانه از دیابت در کسی که هنوز تشخیص داده نشده است محسوب شود.

در برخی موارد نیز می توان این عفونت‌های قارچی را به چاقی مربوط کرد، زیرا منافذ مرطوبی در بین لایه‌های چربی در بدن وجود دارد که مکان خوبی برای استقرار انواع میکروب‌ها از جمله کاندیدا آلبیکانز محسوب می‌شود و چون به دلیل دیابت، سیستم ایمنی تضعیف می‌شود، این میکروب‌ها به خوبی انتشار یافته و ایجاد عفونت می‌کنند.

عفونت ادراری

متأسفانه برخی از داروهای دیابت نظیر Canagliflozin، Dapagliflozin و Empagliflozin باعث افزیش دفع گلوکز از طریق ادرار می‌شوند که باعث دامن زدن به رشد و تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها در مجاری ادراری خواهد شد.

این نوع عفونت ادراری در زنان شایع است و برای درمان آن استفاده از کرم‌های واژینال و شیاف تجویز می‌شود.

آپنه‌ی خواب

این مشکل نوعی اختلال خواب ایجاد می‌کند که در آن ماهیچه های گلو، با انقباض و انبساط شدید و متناوب سبب بسته شدن راه‌های هوایی می‌شود. این مشکل متأسفانه 50 درصد از افراد دیابتی را درگیر می‌سازد و در افراد چاق بارزتر است.

متاسفانه آپنه مانند بیماری‌های لثه، کنترل دیابت را سخت‌تر می‌کند. خوشبختانه راه‌هایی برای درمان این مشکل وجود دارد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.