تبیان، دستیار زندگی
میگو طرفداران زیادی دارد چون اگر درست طبخ شود بسیار خوشمزه بوده و یک غذای مغذی است. اما عده ی زیادی نیز به دلیل بوی خاصی که غذاهای دریایی و به خصوص میگو دارد از مصرف آن چشم پوشی می کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3 دلیل خوب برای خوردن میگو

میگو طرفداران زیادی دارد چون اگر درست طبخ شود بسیار خوشمزه بوده و یک غذای مغذی است. اما عده ی زیادی نیز به دلیل بوی خاصی که غذاهای دریایی و به خصوص میگو دارد از مصرف آن چشم پوشی می کنند.

فاطمه حلوایی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
میگو

حدود 2000 گونه ی مختلف میگو در سرتاسر جهان وجود دارد. میگو طرفداران زیادی دارد چون اگر درست طبخ شود بسیار خوشمزه بوده و یک غذای مغذی است. اما عده ی زیادی نیز به دلیل بوی خاصی که غذاهای دریایی و به خصوص میگو دارد از مصرف آن چشم پوشی می کنند. اما بهتر است بدانید که میگو جزو آن دست خوراک هایی است که نباید از آن غافل بود. در این مطلب 3 خاصیت فوق العاده ی میگو و 7 دستور ساده برای طبخ آن را عنوان می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

میگو حاوی رنگدانه ای (آستاکسانتین) متعلق به خانواده ی کاراتنوئیدها است که تأمین کننده ی رنگ صورتی - قرمز میگو محسوب می شود. این رنگدانه به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی با پیری سلولی مقابله می کند

میگو سرشار از پروتئین

میگو سرشار از پروتئین است. این گنجینه ی کوچک دریایی یک پیش غذای فوق العاده است که به خوبی شما را سیر و از زیاده روی در مصرف غذای اصلی پیشگیری می کند. میگو همچنین منبع خوب مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

میگو علیه پیری

میگو حاوی رنگدانه ای (آستاکسانتین) متعلق به خانواده ی کاراتنوئیدها است که تأمین کننده ی رنگ صورتی - قرمز میگو محسوب می شود. این رنگدانه به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی با پیری سلولی مقابله می کند. آستاکسانتین همچنین با سرطان و بیماری های قلبی عروقی و دیگر بیماری های مزمن مقابله می کند. میگو حاوی مس، سلنیوم و ید نیز هست که برای بهبود عملکرد ارگان های بدن لازم بوده و نقش زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

میگو برای مقابله با بیماری های قلبی عروقی

در این سخت پوست مغذی آنزیم Q10 وجود دارد که به تنظیم فشار خون کمک زیادی می کند. این خاصیت با جذب مقدار اندکی اسیدهای چرب امگا 3 چند برابر شده و به عملکرد دستگاه قلب و عروق کمک زیادی می کند. بهتر است از افزودن نمک زیاد به میگو بپرهیزید و به جای کنسرو از انواع تازه ی آن استفاده کنید.

میگو با پوره ی آووکادو

میگو با پوره ی آووکادو
برای تهیه ی این خوراک مغذی و خوشمزه به 2 عدد آووکادو نیاز دارید. آووکادوی پوست گرفته، نصف خیار خرد شده، 2 عدد سوسیس کوچک، آب نصف لیموترش و کمی فلفل را داخل دستگاه غذاساز بریزید و پوره کنید. میگوهای پاک کرده را مزه دار کنید و به صورت شکل، پوره را داخل چنین قاشق ها یا پیاله های کوچک ریخته و یک عدد میگو روی آن بگذارید و سرو کنید.

بروشت میگو
بروشت یعنی همان کباب چوبی. برای تهیه ی این بروشت خوشمزه میگوهایتان را با آب لیموترش، زنجبیل تازه ی رنده شده، سیر له شده، روغن زیتون، نمک و فلفل طعم دار کنید. مواد را به مدت 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید. سپس میگو ها را به سیخ های بروشت بزنید و کمی جعفری خرد شده روی آن بپاشید و داخل ماهیتابه سرخ و یا کباب کنید. می توانید این میگو را با برنج میل کنید.

ریزوتوی میگو

ریزوتوی میگو
ریزوتو نوعی خوراک برنج ایتالیایی است. غذایی شبیه به کته استانبولی خودمان. در ایران این غذا را به شکل های مختلفی طبخ می کنند. می توانید طرز تهیه ی آن را از اینترنت جستجو کنید. اما خلاصه اش این است که برنج کته شده را با نخود فرنگی، قارچ، سیر ریز شده، پیاز ریز شده، سبزی های معطر و به خصوص ترخان و پنیر پرمزان آماده می کنند. می توان از مرغ نیز در طبخ این غذا استفاده کرد. بعد از تهیه ی ریزوتو 200 گرم میگوی پخته شده را به آن اضافه کرده و با پوست لیموی سبز رنده شده تزیین کنید.

میگو با سبزیجات
برای تهیه ی این خوراک رنگارنگ 2 حبه سیر را با کمی روغن زیتون داخل ماهی تابه تفت بدهید. 650 گرم میگوی خام به آن اضافه کرده و نمک و فلفل و گشنیز خرد شده بزنید. 300 گرم پاستای تالیاتله (پاستاهای نواری شکل تخم مرغی) را پخته و به همراه 150 گرم نخود فرنگی تازه ی پخته شده آماده کنید. پاستاها را با نخود فرنگی و میگو مخلوط کرده و سرو کنید.

سوپ میگو
اگر برای روزهای سرد سال میل به سوپی متفاوت دارید این دستور به دردتان می خورد. داخل ظرف مناسب یک و نیم لیتر آب گوشت ریخته و به آن هویج خرد شده، یک تکه زنجبیل تازه، 1 حبه سیر له شده و گشنیز خرد شده اضافه کنید. اجازه دهید مواد به مدت 25 دقیقه جوشیده و بپزند. در نهایت 250 گرم میگوی خام به آن اضافه کنید و 10 دقیقه بپزید. زمان سرو کمی لیموترش، گشنیز یا جعفری و چاشنی های دلخواهتان را اضافه کرده و میل کنید.

وِرین میگو

وِرین میگو
قبل از هر چیزی بگوییم که ورین (Verrine) نوعی دسر فرانسوی است که به صورت لایه لایه میوه ها و سبزیجات و یا هر ماده ی غذایی را داخل لیوان شیشه ای می ریزند و سرو می کنند. این خوراک برای طرفداران سبزیجات و میگوی خام فوق العاده است. چون ساده، سریع و خنک بوده و مزه ی خوبی دارد. برای تهیه ی آن 120 گرم پنیر سفید را با پیازچه ی خرد شده مخلوط کنید. ترکیب را ته لیوان بریزید و در لایه ی بعدی خیار خرد شده و سپس تربچه ی خرد شده را به لیوان اضافه کنید. لایه آخر را به میگوی طعم دار شده از قبل اختصاص دهید و تا زمان سرو شدن در یخچال نگهداری کنید تا خنک بماند.

پاستا با میگو
این غذای ساده را در عرض ده دقیقه می توانید آماده کنید. بسیار ساده و خوشمزه است. کافی است اسپاگتی را آب کش کنید. داخل ماهی تابه را با کره چرب کنید و 450 گرم میگوی پاک شده را داخل آن بریزید. یک نوک قاشق زعفران اضافه و یک قاشق خامه ی تازه و یک حبه سیر له شده به آن اضافه کنید. وقتی میگو آماده شد با اسپاگتی مخلوط کرده و بدون معطلی نوش جان کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.