تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات زیادی رابطه بین مصرف برخی غذاها و احتمال ابتلا به افسردگی را ثابت کرده اند؛ از بین آن ها می توان نوشابه های رژیمی، برنج و نان سفید، شکر، فست فودها و غذاهای چرب را نام برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این مواد غذایی افسرده تان می کنند

تحقیقات زیادی رابطه بین مصرف برخی غذاها و احتمال ابتلا به افسردگی را ثابت کرده اند؛ از بین آن ها می توان نوشابه های رژیمی، برنج و نان سفید، شکر، فست فودها و غذاهای چرب را نام برد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
افسردگی

برخی مواد غذایی موجب می شوند که حالتان خوش شود و برخی دیگر موجب کسالت و افسردگی تان می شوند، در این مطلب می خواهیم آن هایی که باعث ایجاد یا تشدید افسردگی می شوند را به شما معرفی کنیم:

برنج و نان سفید

محققان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند که مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده، می تواند باعث تغییر خلق و خوی و ایجاد یا تشدید خستگی و سایر علائم افسردگی در زنان یائسه شود.
مطالعات جدید نشان می دهد که خوردن نان سفید، برنج سفید و دیگر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده احتمال ابتلا به افسردگی را در زنان یائسه افزایش می دهد. علاوه بر آن، یافته های این پژوهش ها مشخص می کند که مصرف فیبر در رژیم غذایی همچون غلات، سبزیجات و میوه های تازه، سبب کاهش میزان افسردگی خواهد شد.
در همین رابطه پژوهشگری به نام «جیمز گنگویچ» و همکارانش در قالب یک تیم تحقیقاتی از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک، به مطالعه و بررسی داده های بیش از ۷۰ هزار زن یائسه پرداختند. این زنان بین سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ میلادی در طرح سلامت این موسسه شرکت کرده بودند.
مصرف کربوهیدرات بسته به نوع مواد غذایی، سطح قند خون را در درجه های مختلف افزایش می دهد. نتایج این بررسی ها نشان می دهد که افزایش قند خون پس از خوردن کربوهیدرات ها  باعث ایجاد واکنش هایی همچون تغییر خلق و خوی و تشدید خستگی و سایر علائم افسردگی در زنان یائسه می شود.

نوشابه های رژیمی

گروهی از متخصصان می گویند هر چند ممکن است این نوشیدنی ها طعم مطبوع و دلچسبی داشته باشند، اما آزمایشات تائید می کند افرادی که از نوشابه های رژیمی و آبمیوه های صنعتی استفاده می کنند، علائم افسردگی در آن ها بیشتر مشاهده می شود.
به گزارش سایت اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، متخصصان می گویند: البته این بررسی نشان نمی دهد که نوشابه های رژیمی باعث بروز افسردگی می شود، اما مشخص می کند که افسردگی معمولاً در اشخاصی که از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، مشاهده می شود.

هر چه نسبت اسیدهای چرب امگا 6 در مقایسه با امگا 3 در خون افراد بیشتر باشد، بروز علائم افسردگی و التهابات بیشتر است

این متخصصان روی بیش از 263 هزار و 900 فرد بالغ آمریکایی 50 تا 71 ساله بررسی کردند. این داوطلبان به پرسشنامه هایی درباره مقدار مصرف این نوشابه ها بین سال های 1995 تا 1996 پاسخ دادند. حدود 10 سال بعد از همین شرکت کنندگان درخواست شد تا اگر از سال 2000 به بعد برای مشکل افسردگی به روانپزشک مراجعه کرده اند، این مطلب را نیز به اطلاع متخصصان در این مطالعه برسانند.
دکتر «هونگلی چن» از انستیتو ملی سلامت آمریکا که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته، اظهار داشت: مشاهدات ما نشان داد افرادی که روزانه بین چهار قوطی یا بیشتر از هر نوع نوشیدنی صنعتی استفاده می کردند، احتمال تشخیص علائم افسردگی در آن ها 30 درصد بیشتر بود. همچنین خطر افسردگی به ویژه در افرادی که از نوشابه های رژیمی مصرف کرده بودند به 31 درصد می رسید.
در تحقیق دیگری در این زمینه محققان دانشگاه نورث وسترن اوهایو با بررسی اثر آسپارتام که یک شیرین کننده مصنوعی است، در افراد با سابقه افسردگی متوجه شدند که مصرف این شیرین کننده ها با شدید شدن علائم افسردگی ارتباط دارد به طوری که خیلی از بیماران حتی افکار خودکشی داشتند. آسپارتام که یک شیرین کننده ی مصنوعی است و در بیشتر محصولات رژیمی مانند نوشابه های رژیمی کاربرد دارد موجب کاهش سروتونین (هورمون شاد بودن) در مغز می شود.

تغذیه و افسردگی

قند و شکر

رژیم غذایی سرشار از قند همچنین می تواند التهاب را در سراسر بدن و از جمله مغز بالا ببرد و محققان دریافتند که التهاب مغز در بیماران مبتلا به افسردگی 30 درصد بالاتر است. در مقابل مطالعات نشان داده اند که در بیماران با التهاب خفیف مغز که دارو برای درمان بیماری های خود ایمنی یا التهابی دریافت می کنند، علائم افسردگی کاهش می یابد.
به گفته محققان از آنجا که شکر ریشه در التهاب مزمن دارد، خوردن غذاهای فاقد شکر در کاهش التهاب و بهبود خلق و خو مؤثر است.

چربی ها و مخصوصا چربی های ترانس

به گفته پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه اوهایو هر چه نسبت اسیدهای چرب امگا 6 در مقایسه با امگا 3 در خون افراد بیشتر باشد، بروز علائم افسردگی و التهابات بیشتر است.
این ترکیبات عامل افزایش سن و پیری است و با بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، آرتروز و بیماری های مزمن دیگر در ارتباط اند و از آنجایی که ثابت شده که التهاب و درد نیز موجب تشدید وضعیت روحی نامطلوب و افسردگی می شود، می توان نتیجه گرفت که مصرف بالای چربی نیز موجبات افسردگی و تشدید آن را فراهم می آورد.

آزمایشات تائید می کند افرادی که از نوشابه های رژیمی و آبمیوه های صنعتی استفاده می کنند، علائم افسردگی در آن ها بیشتر مشاهده می شود

در حال حاضر به دلیل افزایش روزافزون مصرف غذاهای پرچرب و غذاهای آماده و سریع که مملو از چربی نوع امگا 6 هستند، مصرف این نوع چربی بین 15 تا 17 برابر بیشتر از امگا 3 شده است. محققان ارتباط مصرف اسید چرب با افسردگی و التهاب را در 43 مرد و زن بررسی کردند. 6 نفر از افرادی که افسردگی شدید داشتند، میزان اسیدهای چرب  در خون آن ها 18 برابر بود. به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند که افراد با پرهیز از غذاهای آماده و گوشت های قرمز و مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه از بروز و تشدید التهاب و افسردگی جلوگیری کنند.
در مورد چربی های ترانس هم باید گفت همان طور که مصرف روغن زیتون می تواند خطر برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و افسردگی را کاهش دهد، مصرف چربی های ترانس می تواند منجر به گرفتگی عروق شده و افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد و این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

غذاهای فرآوری شده

پژوهشگران انگلیسی اعلام کرده اند کسانی که از مواد غذایی پردازش شده استفاده می کنند، با افزایش خطر ابتلا به افسردگی مواجه هستند و همچنین سطوح بالای استرس را در آن ها می توان دید. غذاهای فراوری شده شامل اکثر مواد غذایی صنعتی می باشد.


منابع:
مهر
ایسنا
آوای سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.