تبیان، دستیار زندگی
فراق شوهر برای مادر قابل تحمل نبود. مادر داغدار در روز عاشورا ، علاوه بر شهادت یاران قرآن شاهد شهادت مظلومانه طفل معصوم و شیرخوار خویش و سپس پر پر شدن شوهر عزیزش بوده است؛ آن هم با جسمی مجروح و لبانی خشکیده و ترک بسته از فرط تشنگی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده ای از جنس عاشورا

فراق شوهر برای مادر قابل تحمل نبود. مادر داغدار در روز عاشورا ، علاوه بر شهادت یاران قرآن شاهد شهادت مظلومانه طفل معصوم و شیرخوار خویش و سپس پر پر شدن شوهر عزیزش بوده است؛ آن هم با جسمی مجروح و لبانی خشکیده و ترک بسته از فرط تشنگی.

فراوری:امیرحسین منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
خانواده در نهضت حسینی

کتاب «خانواده در نهضت حسینی» نوشته عبدالرحیم پورشجاعی به تحلیل روانشناسی روابط خانوادگی بر اساس معیارهای رفتاری امام سوم شیعیان اختصاص دارد. این کتاب که کوشش چهار ساله نویسنده است، در سه فصل سامان یافته و به تحلیل روانشناسی سه خانواده بنی هاشم، یاران امام حسین(علیه السلام) و دشمنان ایشان اختصاص دارد.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در نهضت شکوهمند حسینی خانواده هایی را می بینیم که نقش آفرین و معماران حماسه سترگ و شگفت آور عاشورا و شهدای کربلا پرورده و ساخته چنین خانواده هایی بوده اند

«حضور خانواده در صحنه های مختلف نهضت امام حسین ع جلوه ای خاص به آن بخشیده است. اهل بیت ع از ابتدای حرکت با امام و خویش همراه شدند و تحت هیچ شرایطی حاضر به جدایی از او نبودند. امام ع نیز نمی توانست اهل بیت (علیه السلام) را که امانت های رسول خدا ص بودند رها کند، لذا همه خانواده با او همراه شدند.»


در یادداشت دکتر محمدرضا سنگری درباره این کتاب آمده است

عاشورا و کربلای حسینی ظرفیتی کرانه ناپذیر دارد. چشم های جستجوگر در این گستره شکوهمند به مدد درنگ و تامل، درس ها ، پیام ها و نکته هایی می یابند که برای امروز، فردا و همیشه انسان ها راهگشا و راهنما است. یکی از مسائل کاویده ناشده که در ابهام و غبار غفلت مانده،تبیین و تحلیل جایگاه و نقش خانواده ها در نهضت شکوهمند حسینی است؛ خانواده هایی که نقش آفرین و معماران حماسه سترگ و شگفت آور عاشورا و شهدای کربلا پرورده و ساخته چنین خانواده هایی بوده اند.
شناخت خانواده در کربلا شناخت شکیب شجاعت و شرافت است شناخت همدلی بصیرت مندانه نهاد خانواده در پویاترین و پایا ترین و اسوه ترین نهضت تاریخ انسانی است؛ گواه و روشنگر تاثیر عنصر زن در تربیت و تکوین خانواده و برانگیختن فرزند و همسر در موقعیت های خطیر و تصمیمات بزرگ و سرنوشت ساز است.
دسته بندی مباحث انتظام و انسجام کتاب، مطالعه دقیق رخداد ها و گشودن منظر روان شناسانه به وقایع و حضور خانواده ها در کربلا این کتاب را خواندنی و جذاب ساخته است.
مطالعه این کتاب برای همه خانواده ها و علاقه مندان به حوزه معارف عاشورایی تصویری دیگر از نهضت حسینی به دست خواهد داد.
ابعاد روانی تشنگی، تعدی به حریم خانواده و تدبیر امام(علیه السلام) برای آرامش خانواده ها، از دیگر مطالبی محسوب می شوند که در این بخش بیان شده اند.

آنچه در این کتاب آمده است

اهل بیت علیه السلام از ابتدای حرکت با امام و خویش همراه شدند و تحت هیچ شرایطی حاضر به جدایی از او نبودند. امام ع نیز نمی توانست اهل بیت (علیه السلام) را که امانت های رسول خدا ص بودند رها کند

در ابتدای کتاب برخی ویژگی های نهضت امام حسین(علیه السلام) مطرح شده و با این عنوان مطالبی مانند حضور خانواده، جهانی بودن، جاودانگی، پیام نهضت، درخواست مردم و ثمره قیام آورده شده است.
در بخش بعدی کتاب نیز سه جریان بنی هاشم، یاران امام حسین(علیه السلام) و دشمنان ایشان معرفی شده اند.
در فصل نخست این کتاب به صورت کامل خانواده بنی هاشم معرفی شده است. خانواده امام حسین(علیه السلام)، خانواده امام حسن(علیه السلام)، همسران امام حسین(علیه السلام)، خانواده امام سجاد(علیه السلام)، خانواده حضرت زینب(علیه السلام)، خانواده مسلم بن عقیل و خانواده حضرت ام کلثوم، از جمله خانواده هایی هستند که در این فصل به مخاطب کتاب شناسانده می شوند.
در فصل دوم، خانواده یاران امام حسین(علیه السلام) به مخاطب معرفی شده اند و در ذیل این فصل مسلم بن عوسجه، جناده بن کعب بن حارث، زهیر بن قین، حبیب بن مظاهر، رویحه همسر هانی بن عروه، علی بن مظاهر اسدی، عبدالله بن عمیر عباس بن قیس بن علیم بن جناب کلبی و عبدالله بن عمیر کلبی به همراه خانواده هایشان معرفی شده اند.
فصل آخر کتاب نیز به معرفی خانواده های دشمنان اختصاص دارد. در این فصل علاوه بر مطرح شدن ویژگی های خانواده ناسالم و نامتعادل، به تضادهای رفتاری ناسالم و اعتقادات متضاد در خانواده پرداخته شده است.
در این فصل، خانواده متزلزل یزید، زنان و دختران بنی امیه، خانواده عبیدالله بن زیاد، خانواده خولی، خانواده مالک بن نسر کندی و خانواده کعیب بن جابر، به عنوان خانواده دشمنان معرفی شده اند.
کتاب «خانواده در نهضت حسینی» با شمارگان شش هزار نسخه، در ۳۲۶ صفحه و به قیمت یکصد و ۲۰ هزار ریال از سوی مجتمع فرهنگی عاشورا منتشر شده است.


منبع:
کتاب «خانواده در نهضت حسینی» نوشته عبدالرحیم پورشجاعی با تحلیل روانشناسی روابط خانوادگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.