تبیان، دستیار زندگی

افزایش خطر سکته مغزی با استرس‌های کاری

افرادی که در محیط کار تحت استرس زیادی می‌باشند، بیشترین قربانیان سکته‌ی مغزی هستند و خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض این خطر قرار دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 استرس

 نتایج یک پژوهش چینی که در مجله‌ی Neurology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد استرس‌های کاری، سلامت مغز را با خطرات جدی مواجه می‌سازند.

محققان روی اطلاعات بدست آمده از شش پژوهش که روی 138782 نفر و به مدت 3 تا 17 سال انجام شده بود، بررسی‌هایی انجام دادند.

محققان مشاهده کردند که صاحبان مشاغل مختلف، استرس‌های خاص خود را دارند و می‌توانند در معرض خطر سکته‌ی مغزی قرار بگیرند.

به عقیده‌ی محققان، کار کردن‌های طولانی مدت نیز خطرساز است و افرادی که در هفته بیش از 55 ساعت کار می‌کنند، در مقایسه با افرادی که 35 تا 40 ساعت سر کار هستند، به میزان 33 درصد بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند

 

استرس پرستارها بیش از پزشکان است

محققان مشاغل و میزان استرس آنها را اینگونه طبقه‌بندی کردند:

مشاغل منفعل (سرایه‌دار، کارگران یدی)، مشاغل کم استرس (معماری)، مشاغل فعال (پزشک، معلم و محقق)، مشاغل پراسترس (رستوران‌دار و هتل‌دار، پرستارها و کادر درمانی بیمارستان).

به عقیده‌ی متخصصان کارمندانی که دارای پست های استرس‌زا هستند، بیش از 22 درصد در معرض خطر سکته‌ی مغزی قرار دارند.

احتمال می‌رود افرادی که تحت استرس زیاد کار می‌کنند، عادت‌های نادرست دیگری مانند عادت‌های غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و کم تحرکی نیز داشته باشند که این‌ها خطر سکته را بیشتر افزایش می‌دهند.

خانم‌ها نسبت به استرس آسیب پذیرتر هستند

محققان مشاهده کردند که میزان خطر سکته مغزی بر حسب جنسیت نیز افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب که خانم‌ها به میزان 33 درصد در معرض سکته‌ی مغزی قرار می گیرند.

به عقیده‌ی محققان با داشتن مشاغل پراسترس، خطر بروز سکته‌ی مغزی ایسکمیک (در اثر کمبود اکسیژن در مغز) در هر دو جنس حتی به 58 درصد نیز می‌رسد.

از شغل‌تان استرس‌زدایی کنید

محققان با تکیه بر این داده ها، انجام اقدامات لازم برای استرس‌زدایی از مشاغل را با اهمیت می دانند.

این محققان به صاحبان مشاغل پراسترس توصیه می‌کنند که از روش های ریلکسیشن بهره بگیرند و در صورت لزوم با یک متخصص روانشناس مشورت کنند.

این افراد باید روش زندگی سالمی داشته باشند و تمام تلاش خود را برای استرس زدایی از خود به کار بگیرند.

به عقیده‌ی محققان، کار کردن طولانی مدت نیز خطرساز است و افرادی که در هفته بیش از 55 ساعت کار می‌کنند، در مقایسه با افرادی که 35 تا 40 ساعت سر کار هستند، به میزان 33 درصد بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.