تبیان، دستیار زندگی
برم یکی از عناصرشیمیائی جدول تناوبی است که دارای نشان Br و عدد اتمی 35 می باشد.برم که عنصری هالوژن است در حرارت اتاق به صورت مایع قرمز رنگ فراری می باشد که با کلر و ید واکنش پذیری دارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برم

برم یکی از عناصرشیمیائی جدول تناوبی است که دارای نشان Br و عدد اتمی 35 می باشد. برم که عنصری هالوژن است در حرارت اتاق به صورت مایع قرمز رنگ فراری می باشد که با کلر و ید واکنش پذیری دارد.این عنصر در حالت مایع برای بافت های بدن انسان مضر، و بخار آن چشم و گلو را تحریک می کند.

ویژگی های قابل توجه

برم تنها عنصر غیر فلز مایع در حرارت اتاق است. این عنصر، مایعی سنگین، سیال و قهوه ای متمایل به قرمز است که به راحتی در دما و فشار استاندارد تبخیرمی شود ( رنگ آن شبیه دی اکسید نیتروژن است) و بوی بسیار نا خوشا یندی دارد.

برم که هالوژن می باشد از نظر شیمیایی مثل کلر اما با فعالیتی کمتر است.( اما بهرحال از ید فعال تر است.) برم در آب یا دی سولفید کربن بسیار قابل حل بوده و تولید محلولی قرمز رنگ می کند. این عنصر به راحتی با عناصر زیادی پیوند برقرار کرده و از قدرت سفید کنندگی بالایی برخوردار است.

برم بسیار واکنشگر و عامل اکسید کننده قوی در حضور آب است. این عنصرعلاوه بر هیدروکربن های معطر، کتون ها و اسیدها (اینها با اضافه شدن و یا بوسیله جایگزینی با برم ترکیب می شوند) به شدت با آمین ها ، آلکین ها و فنل ها واکنش نشان می دهند. برم بی آب نسبت به برم همراه آب، با بسیاری از عناصر و فلزات کمتر واکنش انجام می دهد اما برم خشک به شدت با آلومینیوم، تیتانیوم، جیوه، فلزات قلیایی و قلیایی خاکی واکنش دارد.

برم

کاربردها

برم عنصری، برای تولید انواع گسترده ای از ترکیبات برم که در صنعت و کشاورزی کاربرد دارند مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر سنتی بیشترین کاربرد برم در تولید دی برمید اتیلین بود که بعنوان عامل محلول ضد ضربه در بنزین های سرب دار (که به سوخت اتومبیل می افزایند) استفاده می شد، اما در حال حاضر به دلیل ملاحظات زیست محیطی از رده خارج شده است.


به علاوه برم در ساخت fumigants (گازهای دودگر)، عوامل ضد آتش، ترکیبات تصفیه آب، رنگ مو، داروها، پاک کننده ها، برمیدهای معدنی برای عکاسی وغیره به کار می رود.

تاریخچه

برم ( bromos یونانی برای بوی گند) به وسیله Antoin Balard در سال 1826 کشف شد اما تا سال 1860 به مقدار زیاد تولید نشد.

پیدایش

برم در طبیعت بصورت نمک های برمید و صورت مقادیر بسیار پراکنده در سنگ های پوسته زمین وجود دارد. چون نمک های برمید شسته شده در آب دریاها انباشته می شوند(ppm 85 ) ممکن است به صورت اقتصادی تا ppm 5000 از چاه های آب شور و بحرالمیت بازیافت گردند.

تقریباً هر سال 500 میلیون کیلوگرم (350 میلیون USD  آمریکا) برم در جهان تولید می شود و آمریکا و اسرائیل تولید کنندگان عمده آن هستند.

هشدارها

برم عنصری به شدت سمی بوده و لمس یا استنشاق آن بیشتر از مقادیر بسیار کم(10ppm) می تواند موجب مشکلات سلامتی آنی و مرگ شود. برم باعث تحریک چشم و گلو شده و بعد از تماس با پوست منجر به سوزشهای دردناک می گردد. استفاده نابجا از این عنصر سلامتی را جداً به خطر انداخته لذا به حداکثر هشدارهای ایمنی نیاز است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مریم فروزان کیا