تبیان، دستیار زندگی
شاید همسر شما از آن دست از افرادی است که به دلایل مختلف تربیتی تا شبهه های فکری و عقیدتی، حضور در این ضیافت و رحمت الهی را کمتر تجربه کرده و از طعم عزاداری حسینی بهره مند نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور ویزای دو نفره  تا بهشت بگیرید؟

ترغیب همسر برای حضور در مراسم عزاداری

شاید همسر شما از آن دست از افرادی است که  به دلایل مختلف تربیتی تا شبهه های فکری و عقیدتی، حضور در این ضیافت و رحمت الهی را کمتر تجربه کرده و از طعم عزاداری حسینی بهره مند نشده است.

فراوری:ه. منفرد -بخش خانواده ایرانی تبیان
همراهی همسر

شاید شما همیشه در دلتان آرزو دارید كه همسرتان را با این فضا آشنا و همراه كنید، این اتفاق با رفتارهای با استراتژی شما قابل انجام است اما این نکته را فراموش نکنید، اینكه فردی به امید تغییر دادن همسرش به او «بله» بگوید كار درستی نیست. تغییر پیداكردن به دست خود فرد است و نمی شود به زور، اخلاق و رفتارهای یك فرد بالغ را تغییر داد اما از طرفی همسران از معدود افرادی هستند كه می توانند ناخودآگاه اثر مهمی در رفتارها، علاقه ها و سبك زندگی یكدیگر داشته باشند. پس نکات زیر را در زندگی تان پیاده کنید تا یک سفر دو نفره تا بهشت داشته باشد.

انتقال یك فضای دینی و مذهبی و آشنا كردن همسرتان با چنین فضایی نیاز به برقراری ادبیات مشترك و راه افتادن خط ارتباطی بین شما و همسرتان دارد. هیچ چیز بیشتر از محبت و ابراز عاطفه نمی تواند به برقراری این خط ارتباطی و ادبیات مشترك كمك كند

دوپینگ محبت

خاصیت سفره محبت اباعبدالله(علیه السلام) این است كه بركت و معجزه ای در آن وجود دارد كه برای جذب انسان ها به آن معمولا مقاومتی وجود ندارد. اگر هم كسی از این سفره دور مانده، عموما از روی بی اطلاعی و غفلت بوده، نه لجاجت و عناد. بنابراین كاری كه شما باید انجام دهید این است كه موقعیت ها و زمینه هایی را ایجاد كنید كه همسرتان در معرض اطلاعات و فضای مربوط به محرم و امام حسین(علیه السلام) قرار بگیرد. از روش های در دسترس و ساده شروع كنید. این روزها سریال مختارنامه هم به صورت الكترونیك در فروشگاه های فرهنگی وجود دارد و هم به مناسبت آغاز محرم احتمالا از شبكه های مختلف سیما پخش می شود.
سعی كنید حتما به گونه ای برنامه ریزی كنید كه در حضور همسرتان و در موقعیتی كه او هم در كنار شماست این سریال را ببینید؛ مثلا می توانید ساعت خوردن شام را با زمان پخش یا دیدن این سریال هماهنگ كنید تا همسرتان ناخودآگاه در معرض صحنه های آن قرار بگیرد. تهیه كتاب هایی با موضوع عاشورا و قیام امام حسین و قرار دادن آنها در دسترس همسرتان هم از دیگر راه هایی است كه می توانید از آن استفاده كنید. همچنین می توانید روایت های زیبا و تأثیرگذار از حادثه عاشورا را با مطالعه آثار مربوطه پیدا كنید و در مواقعی كه با همسرتان هم صحبت می شوید این داستان ها و روایت ها را تعریف كنید؛ مثلا هنگامی كه شما و همسرتان در كنار هم هستید و كودك شما تشنه می شود، بعد از دادن آب و لذتی كه كودكتان از سیراب شدن می برد، با اشاره ای به روز عاشورا  بگویید:«ای جان، تشنه بودی عزیزم، چی كشید امام حسین(علیه السلام) با علی اصغرش».
انتقال یك فضای دینی و مذهبی و آشنا كردن همسرتان با چنین فضایی نیاز به برقراری ادبیات مشترك و راه افتادن خط ارتباطی بین شما و همسرتان دارد. هیچ چیز بیشتر از محبت و ابراز عاطفه نمی تواند به برقراری این خط ارتباطی و ادبیات مشترك كمك كند. سعی كنید رابطه تان را با همسرتان بهتر از قبل كنید.

هیئت مناسب انتخاب کنید

از همسرتان بخواهید همراه شما به هیئت بیاید. این درخواست را به صورت دستوری یا با اجبار بیان نكنید؛ مثلا می توانید به او بگویید: «همیشه جزو آرزوهای من بوده كه با هم هیئت بریم، كاش می شد تو هم با من بیای» یا مثلا «دیشب كه رفته بودم هیئت و زن و شوهرها را می دیدم كه با هم اومدن، احساس تنهایی كردم و همش دلم می خواست پیشم باشی». استفاده از چنین جملاتی باعث می شود كه همسر شما حتی اگر علاقه ای به مباحث مطرح شده در هیئت ندارد به خاطر محبت به شما چند باری به مجلس بیاید و همین چندبار، برای نمك گیر شدن اغلب افراد كافی است.
البته انتخاب مجلسی هم كه همراه همسرتان به آن می روید دقت و سلیقه زیادی را می طلبد. سعی كنید از میان این انتخاب ها بهترین و نزدیك ترین آنها به سلیقه همسرتان را بیابید؛ مثلا ممكن است همسر شما به تئاتر و سینما علاقه زیادی داشته باشد، خب در اینصورت یك تعزیه  مناسب را پیدا كنید و با هم به دیدن آن بروید یا مثلا با توجه به شناختی كه از همسرتان دارید دقت كنید كه مجالسی كه سخنرانی پرمحتواتری دارند بیشتر برای او جذاب است یا مداحی و سینه زنی بیشتر توجه او را جلب می كند و این را در انتخاب خود درنظر بگیرید.

سرنوشت ساز باشید

دلهم همسر زهیر یكی از شهدای كربلاست كه با یادآوری دعوت مهم امام حسین و فكر كردن بیشتر به پیشنهاد یاری امام، بالاخره همسرش را از یك فرد عادی یا حتی شقی تبدیل به یار امام كرد. بنابراین شهادت در ركاب امام حسین(ع) روزی زهیر شد. برای اثر گذار بودن بر همسرتان می توانید از این شیوه ها كمك بگیرید:
- تأیید رفتار مثبت  و درست را جایگزین انتقاد دائم، سرزنش، مقایسه، توهین، پیش داوری و... كنید.
- حواستان باشد كه همسر شما كودك نیست. پس به موازات توجه به هدفتان باید مراقب غرور و احترام ایشان باشید.
- نقش یك دانای كل را بازی نكنید. بهترین راه اثرگذاری درست و بدون افراط و تفریط عمل كردن خودتان است.
- مومن نسبت به دیگران بی تفاوت نیست و قطعا این احساس مسئولیت نسبت به همسر خیلی بیشتر می شود اما هدف نهایی برای كمك به همسرتان را به چند مرحله آسان تبدیل و یكی یكی آن مراحل را دنبال كنید.

از همسرتان بخواهید همراه شما به هیئت بیاید. این درخواست را به صورت دستوری یا با اجبار بیان نكنید؛ مثلا می توانید به او بگویید: «همیشه جزو آرزوهای من بوده كه با هم هیئت بریم، كاش می شد تو هم با من بیای»

چرا تغییر كند؟

رابطه همسران اگرچه در نگاه روانشناسی دو سویه است اما اسلام عزیز با بیان نقش خدا در این روابط، این رابطه را سه سویه می داند. پس اگر دنبال اثرگذاری برهمسرتان هستید و راهكارهای دینی را هم دنبال می كنید، می توانید خوش بین باشید كه كمك های خدا هم در راه است. شرط این كمك رسانی این است كه علت كمك، چشم و هم چشمی، مقایسه آدم ها با یكدیگر و حرف مردم و... نباشد بلكه موضوع تغییر اخلاق و رفتار، مسئله ای باشد كه خدا هم تأیید كند، استعداد همسرتان را در آن دیده باشید و خلاف واقعیت نباشد؛ مثلا نخواهید قد همسرتان بلند شود. بنابراین برای اینكه همسرخود را آماده تغییر كنید به این پیشنهادها فكر كنید: می شود بدون آنكه هدفتان را مطرح كنید مرحله به مرحله غیرمستقیم پیش بروید. یا برعكس، موضوع را به او بگویید اما قبل از آن تاكید كنید كه او را دوست دارید. هیچ وقت كمك به همسرتان را موضوع حرف های روزمره تان با دیگران نكنید.

بزرگ ترها را دریابید

در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) در كنار توجه به خانواده و همسرتان، توجه جدی هم به پدر و مادرتان و بزرگ ترهای فامیل داشته باشید. بسیاری از این عزیزان هستند كه روزگاری تمام ایام محرم را در هیئات و مجالس می گذراندند و حالا دست روزگار حسرت یك شب شركت در مجلس عزاداری را به دل آنها گذاشته. از این بزرگ ترها غافل نشوید. سراغ این عزیزان بروید و آنها را با خود به مجالس عزاداری ببرید. ممكن است این كار كمی سخت باشد، ممكن است مجبور شوید برای چند شب از دوستان و اطرافیان ویلچری را امانت بگیرید. یا حتی اگر نمی توانند حضور داشته باشند برایشان غذایی از هیئت ببرید.


منابع:
همشهری دو - محمدعلی شاطری/ فاطمه محمد صالحی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.