تبیان، دستیار زندگی
کدوحلوایی انواع و اندازه های مختلفی دارد. این میوه ی نارنجی رنگ پرخاصیت با آمدن پاییز در بازار میوه و تره بار خودنمایی می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش به سوی کدو حلوایی

کدوحلوایی انواع و اندازه های مختلفی دارد. این میوه ی نارنجی رنگ پرخاصیت با آمدن پاییز در بازار میوه و تره بار خودنمایی می کند.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
کدو حلوایی

اگر می خواهید پاییز و زمستان را با سلامت و شادابی سپری کنید حتماً از این میوه بهره ببرید. در این مطلب به گوشه ای از خواص آن می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

کدوحلوایی سرشار از مواد مغذی

از کدو حلوایی برای تهیه ی مربا، دسر و انواع غذاهای فصلی استفاده می شود. این نوع کدو انواع مختلفی دارد و حاوی ویتامین A و ویتامین C فراوان است. حتماً می دانید که جذب ویتامین A فراوان برای سلامت چشم ها، پوست و مراقبت از مخاط ها (مجاری تنفسی و ادراری) در برابر عوامل بیماری زا مفید است. این ویتامین همچنین به سلامت درونی بدن کمک کرده و نقش مؤثری در رشد استخوان ها و احیای بافت ها دارد. ویتامین C نیز شهرت زیادی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد چون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این ویتامین همچنین به جذب بهتر آهن موجود در مواد غذایی کمک می کند. باید بدانید که این ویتامین به خانواده ی آنتی اکسیدان ها تعلق دارد و با آنتی اکسیدان های مخرب سلول ها مقابله می کند. در واقع آنتی اکسیدان ها باعث حفظ جوانی سلول ها می شوند و آن ها را از پیری زودهنگام دور می کنند.

کدوحلوایی مانند پرتقال، سیب زمینی شیرین و هویج حاوی میزان زیادی بتاکاروتن است. این آنتی اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد. شما می توانید با مصرف منظم این سبزیجات گام مؤثری در پیشگیری از این بیماری بردارید

کدو حلوایی برای تمام زمستان

کدو حلوایی حاوی مواد مغذی بی نظیری برای گذراندن زمستانی سالم است. این کدوی بزرگ و نارنجی رنگ حاوی 93 درصد آب است بنابراین برای تأمین آب بدن و مرطوب نگه داشتن آن فوق العاده است. رنگ نارنجی آن به دلیل وجود بتاکاروتن می باشد. این آنتی اکسیدان قوی نیز حافظ سلامت سلول ها و بدن است. به عقیده ی متخصصان برای جذب هر چه بیشتر بتاکاروتن به مقدار اندکی چربی نیاز هست. می توانید به روغن زیتون یا روغن گردو و به طور کلی روغن های گیاهی سالم متوسل شوید. شما می توانید از تخمه های داخل کدو نیز استفاده کنید. باید بدانید که این تخمه ها گنجینه های کوچکی هستند که شما را سالم تر نگه می دارند. این تخمه ها برای ارتقای سلامت هورمونی خانم ها و مقابله با سندرم پیش از قاعدگی مفید هستند. این تخمه ها باعث بهبود خلق و خوی می شوند؛ چون سرشار از اسید آمینه ی تریپتوفان هستند که برای تولید سروتونین مفید است؛ بنابراین می توانید از آن ها به جای هله هوله های معمولی و یا داخل سالاد استفاده کنید.

کدوحلوایی حاوی پتاسیم فراوان

به عقیده ی محققان دانشگاه مونترال کدوحلوایی حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم است. مواد غذایی حاوی پتاسیم به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و همچنین کنترل فشار خون کمک زیادی می کنند. این ماده ی معدنی همچنین برای انقباض های عضلات قلب لازم و ضروری است و قادر است برخی از مشکلات و بیماری های این ارگان حیاتی را دفع کند. شما می توانید در کنار غذای افرادی که قلب حساسی دارند و همچنین سالمندان مقداری پوره ی کدو حلوایی قرار دهید. این ماده ی غذایی برای افراد مسن، مبتلایان به دیابت و همچنین مبتلایان به پرفشاری خون بسیار مفید است. توجه داشته باشید که پتاسیم همچنین به بهبود عملکرد کلیه ها و غدد فوق کلیوی کمک می کند. البته افرادی که از نارسایی کلیوی رنج می برند باید در مصرف آن احتیاط کرده و دچار زیاده روی نشوند. پتاسیم به حفظ تناسب اسید و باز بدن کمک زیادی می کند. بهتر است بدانید که کمبود پتاسیم می تواند باعث افزایش کرامپ های عضلانی، دردهای شکمی و یبوست شود. اگر با گرفتن پوست کدو حلوایی مشکل دارید بهتر است ابتدا آن را به چند قسمت تقسیم کرده و در آب یا فر و یا به صورت بخارپز طبخ کنید. بعد از پخته شدن به راحتی می توانید پوست آن را بگیرید.

کدو حلوایی

کدوحلوایی حاوی فیبرهای غذایی

کدوحلوایی یک منبع خوب فیبر است که معمولاً نادیده گرفته می شود. این کدوی بزرگ کم کالری است و باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدتی می شود. مواد غذایی حاوی فیبر به ما کمک می کنند که از پرخوری دور بمانیم و به این ترتیب وزن کمک کنیم.

کدوحلوایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

کدوحلوایی مانند پرتقال، سیب زمینی شیرین و هویج حاوی میزان زیادی بتاکاروتن است. این آنتی اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد. شما می توانید با مصرف منظم این سبزیجات گام مؤثری در پیشگیری از این بیماری بردارید.

کدوحلوایی برای محافظت از پوست

کدو حلوایی به دلیل دارا بودن کاروتنوئیدها سلول های بدن را از سرطان دور نگه می دارند. علاوه بر این، این ترکیبات آنتی اکسیدان محافظ سلول های پوستی محسوب می شوند و از پیری زودرس سلول های پوستی پیشگیری می کنند.

کدوحلوایی مفید برای بعد از ورزش

مصرف یک فنجان کدوحلوایی پخته شده معادل 564 میلی گرم پتاسیم به بدن می رساند. همین میزان موز حدود 422 میلی گرم پتاسیم دارد. در نتیجه این ماده ی غذایی پرخاصیت برای ورزشکاران بسیار مفید است. شما می توانید بعد از جلسات ورزشی از این سبزی نارنجی پوش برای مقابله با گرفتگی عضلانی و داشتن قدرت عملکرد بالا استفاده کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.