تبیان، دستیار زندگی
شما به عنوان خانم و مادر خانه چه تصمیمی برای حال و هوای خانه و خانواده دارید؟ آیا دل تان می خواهد كار متفاوتی نسبت به محرم سال های گذشته انجام بدهید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این روزها خانه شما چه رنگی است؟

حال و روز خانه ها در این محرم

شما به عنوان خانم و مادر خانه چه تصمیمی برای حال و هوای خانه و خانواده دارید؟ آیا دل تان می خواهد كار متفاوتی نسبت به محرم سال های گذشته انجام بدهید؟

فراوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان

عزاداری محرم

محرم از راه می رسد و هرکسی می خواهد به اندازه توانایی و میزان عشق و ارادت خود به امام حسین (علیه السلام) در عزاداری او شریک باشد. آیا با خودتان فكر كرده اید كه با توجه به امكانات و شرایط شما و خانه تان چه برنامه ای می توانید داشته باشید؟ پیشنهادهای ما را بخوانید و كمی درباره اجرایی كردن آنها با خودتان فكر كنید.

كتیبه های سیاه

اولین چیزی كه خانه را برای محرم مهیا می كند و رنگ و بوی عزای امام حسین(علیه السلام) به آن می دهد كتیبه های چاپی و پرچم هایی است كه این روزها به وفور در مغازه های سطح شهر پیدا می شود. یك قسمت از خانه را به نصب این كتیبه ها اختصاص دهید. حتما لازم نیست كتیبه های ویژه بخرید و پولی صرف این كار كنید. گوشه و كنار خانه و طبقه های كمد را بگردید حتما پارچه سیاه پیدا می كنید. از همین پارچه های سیاه استفاده كنید. روی پرده های سفید حریر را می توانید با یك تكه پارچه سیاه بپوشانید. برای این كار فقط به چند عدد سوزن ته گرد نیاز دارید. گوشه های پارچه مشكی را به آرامی با سوزن ته گرد به پرده های خانه نصب كنید. در این صورت دیوارهای خانه هم آسیب نمی بیند. می توانید از اتاق فرزندانتان هم استفاده كنید و با كمك خودشان پرچمی را روی یكی از دیوارها نصب كنید. فضای بیرون از خانه را هم از دست ندهید. یك تكه پارچه مشكی یا پرچم را به وسیله یك چوب آماده كنید و به كمك طناب به میله های تراس یا بالكن آویزان كنید. اگر تراس ندارید پرچم را از پنجره آویزان كنید. می توانید بالای در ورودی حیاط هم آن را نصب كنید. با این كار فضای محله خود را هم محرمی می كنید.

بچه های فعال

شما به عنوان مادر خانه باید طوری برنامه های درون خانه را مدیریت كنید كه در ایام محرم روال عادی زندگی روزمره تان زیادی تغییر نكند. چون مدرسه ها به تازگی باز شده اند و این روزها برای بچه ها ایام مهمی است

نذری ها از قدیم پای ثابت عزاداری ها بوده اند. می توانید با موادی كه در آشپزخانه دارید نذری هایی مانند حلوا، شله زرد و آش درست كنید و از بچه ها بخواهید آنها را به در خانه همسایه ها ببرند. با همین كارهای ساده می توانید شور استقبال از محرم را در آنها زنده كنید. اما اگر كمی خلاقیت به خرج بدهید می بینید كه می شود بچه های خانه خود یا حتی فرزندان همسایه ها را بیشتر با فضای محرم درگیر كنید تا نتیجه اثرگذارتری بگیرید. می توانید از بچه ها بخواهید به كمك دوستان شان یك نذری ساده آماده كنند. مواد و وسایل اولیه نذری را برای بچه ها مهیا كنید و در اختیار آنها بگذارید. برای مثال ساندویچ نان و پنیر و سبزی، خرمایی كه با گردو پر شده یا حتی شیرگرم و شیركاكائو، نذری های خوبی هستند كه می توانید به كمك بچه ها آنها را تهیه و پخش كنید.

زیارت عاشورای خانوادگی

سعی كنید در ایام محرم برای خانواده خود برنامه ویژه ای داشته باشید. این برنامه ویژه می تواند یك كار هماهنگ خانوادگی باشد كه حداكثر روزی 15دقیقه وقت بگیرد اما مستمر بودن این برنامه اثرگذاری خاص خودش را دارد. چند دقیقه در روز را به خواندن زیارت عاشورا یا ذكر مصیبتی در خانه اختصاص بدهید. به عنوان مثال می توانید شب ها دور هم جمع شوید و از پدر خانواده بخواهید كه زیارت عاشورا را بخواند و بقیه او را همراهی كنند. یادتان باشد كه در این چند دقیقه، تماشای تلویزیون و آشپزی و موبایل بازی ممنوع است.

شام را آماده كنید

شما به عنوان مادر خانه باید طوری برنامه های درون خانه را مدیریت كنید كه در ایام محرم روال عادی زندگی روزمره تان زیادی تغییر نكند. چون مدرسه ها به تازگی باز شده اند و این روزها برای بچه ها ایام مهمی است بنابراین شما باید كمی بیشتر از قبل به برنامه ریزی پایبند باشید و حواس تان به همه چیز باشد. از ظهر و بعد از صرف ناهار به فكر شام باشید و مقدمات آن را مهیا كنید تا وقتی از هیئت برمی گردید زمان زیادی صرف آماده كردن شام نكنید. درس و مشق بچه ها را هم كنترل و مدیریت كنید كه زودتر تمام شود تا بدون استرس و دغدغه به هیئت بروید.

نذری های كوچك در ایام محرم

یك تكه پارچه مشكی یا پرچم را به وسیله یك چوب آماده كنید و به كمك طناب به میله های تراس یا بالكن آویزان كنید. اگر تراس ندارید پرچم را از پنجره آویزان كنید. می توانید بالای در ورودی حیاط هم آن را نصب كنید. با این كار فضای محله خود را هم محرمی می كنید

خرما، مرسوم ترین و راحت ترین خوراكی برای نذری دادن در ایام محرم است. در هیئت ها تعارف كردن یك خرمای مغزدار خوشمزه به خیلی ها می چسبد. هسته خرما را در بیاورید و درون آن یك تكه مغزگردو بگذارید. البته لازم نیست دوباره لای خرما را ببندید. می توانید از كاغذ شیرینی های كوچك كه به اصطلاح به آن كاغذ كپسول می گویند استفاده كنید؛ هر خرما را درون یك كاغذ بگذارید.

لقمه های كوچك نذری

برای درست كردن لقمه های تك نفره، می توانید از هر نانی استفاده كنید. از نان سنگك گرفته تا نان باگت های سایز كوچك. نان ها را حداقل به تكه های 25در 20سانتی متر برش بزنید. اگر از روز قبل سر راهتان بساط سبزی فروشی دیدید، دسته های كوچك سبزی را كه به راحتی قابل پاك كردن است، بخرید. حتما لقمه ها نذری را تا قبل از اذان مغرب آنها را آماده كنید، تا به موقع در مراسم پخش شود.
یادتان باشد ثواب خیرات تان را به روح همه پیامبران و معصومین و اموات هدیه كنید.



منبع: همشهری دو - مریم حدادی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.