تبیان، دستیار زندگی
ما در ساخت کوره خورشیدی مان ازصفحه و لوله آلومینیومی استفاده کرده ایم. اگرچه برخی معتقد هستند استفاده از مس بهتر است چرا که رسانایی بالاتر و ظرفیت گرمایی کمتری نسبت به آلومینیوم دارد و برای این کار مناسب تر است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه برهان
مصاحبه با دانش آموزان مدرسه برهان طراح مطلب کوره خورشیدی

برنده مسابقه کوره های خورشیدی تبیان
تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به دهمین دوره از جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:
با سلام و خسته نباشید من حمید سالمی هستم به همراه دوستانم از مدرسه برهان منطقه 2 تهران در بخش مسابقات جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: عنوان پروژه خود را بفرمایید:
ما در بخش مسابقات کوره خورشیدی شرکت کرده ایم. و یک آب گرمکن ساخته ایم.


تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:
ما در ساخت کوره خورشیدی مان ازصفحه و لوله آلومینیومی استفاده کرده ایم. اگرچه برخی معتقد هستند استفاده از مس بهتر است چرا که رسانایی بالاتر و ظرفیت گرمایی کمتری نسبت به آلومینیوم دارد و برای این کار مناسب تر است. ولی چگالی مس تقریبا سه برابر آلومینیوم است یعنی در اندازه یکسان مس و آلومینیوم، مس سه برابر آلومینیوم سنگین تر است و در نتیجه با استفاده از مس جرم دستگاه بالاتر می رود. حال سوال این است که چرا اندازه دستگاه را کوچک نکردیم و ضخامت کمتری استفاده نکردیم که جرم بالاتر نرود تا بشود از مس استفاده کرد؟


نکته این است که در این حالت دستگاه کوچک ما نمی تواند وزن لوله ها را تحمل کند.
ما برای گردش آب از لوله های هشت میلی متری آلومینیومی استفاده کردیم و با کمک فنر حالت مارپیچ به آن ها دادیم. به کمک بست و چوب یک و نیم متری، لوله ها را به سطح آلومینیومی وصل کردیم. کار دیگری که ما انجام داده ایم این است که از رنگ روغنی مات رقیق شده برای سطح کار استفاده شده تا هم از انعکاس نور جلوگیری شود و نیز لایه رنگی ضخیم نشود تا به صورت عایق عمل کند و در نتیجه نتوانیم دمای آب را بالاتر ببریم.


نکته برجسته و متفاوت کار ما استفاده از سیلیکات سدیم است. این ماده هم شفاف است و هم جذب گرمای بالایی دارد.
با استفاده از تمام این امکانات ما توانسته ایم دمای آب را تا 50 درجه سانتی گراد بالا ببریم البته با خورشید ساعت 5 عصرولی امیدواریم در مسابقه که خورشید ساعت 2 ظهر را داریم دما بالا تر هم برود.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه برهان طراح مطلب کوره خورشیدی

تبیان: تجربه ای که طی انجام پروژه خود با آن مواجه شدید چه بود؟
استفاده از انرژی خورشیدی با وسیله به این سادگی قابل استفاده در خانه ها هم است، دانستن این مطلب برای ما بسیار با ارزش بود.

تبیان: آیا برنامه خاصی از طرف مدرسه برای شما در نظر گرفته شده بود؟
بله مدرسه برای کار های پژوهشی برنامه دقیقی در نظر گرفته بود. ما معلم پژوهش داشتیم که در انجام این کار بسیار به ما کمک کردند.

تبیان: انجام کار پژوهشی در کنار دروس تئوری چه تاثیری بر شما داشته است؟
انجام کار عملی باعث می شود دروس تئوری را بهتر متوجه بشویم چون همه چیز را به چشم خود می بینیم.


تبیان: نظرتان راجع به نحوه برگزاری جشنواره تبیان چیست؟
جشنواره خوبی است ولی هر کاری برای پیشرفت نیاز دارد که هر سال عملکرد خود را بررسی کرده و آن را بهبود ببخشد. جشنواره دانش آموزی تبیان هم هر سال بهتر از سال های قبل خود عمل می کند و این خیلی خوب است.


تبیان: آشنایی شما با سایت تبیان چطور است؟ آیا برای پژوهش یا دروس خود از این سایت استفاده کرده اید؟
بله ما و دبیرمان از این سایت برای جمع آوری مطالب استفاده می کنیم.


تبیان: از شما برای شرکت در این گفتگو بسیار سپاسگزاریم و برای شما دانش آموزان خوب و دوست داشتنی آرزوی سلامت، سعادت و موفقیت داریم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان ، تهیه : سارا اولاد یعقوبیان

تنظیم: نیلوفر یاقوتی