تبیان، دستیار زندگی
عنوان پروژه ما بررسی اثر گیاه شنبلیله در درمان بیماری دیابت است. متاسفانه حدودا 12% از مردم جامعه ما گرفتار بیماری دیابت هستند و برای درمان خود دچار مشکلات زیادی هستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان رضوان

طراح مطلب گیاه شنبلیله، درمان دیابت

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان رضوان طراح مطلب گیاه شنبلیله ، درمان دیابت

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به دهمین دوره از جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:
به نام خدا و با سلام خدمت شما. من کوثر غلامعلی پور هستم به همراه دوستانم فاطمه معظمی، سارا پارسا فر، فرزانه غلامی و فاطمه عرفانی از دبیرستان نمونه دولتی رضوان از شهر مانه و سملقان در این جشنواره شرکت کرده ایم.

تبیان: عنوان پروژه خود را بفرمایید و علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
عنوان پروژه ما بررسی اثر گیاه شنبلیله در درمان بیماری دیابت است. متاسفانه حدودا 12% از مردم جامعه ما گرفتار بیماری دیابت هستند و برای درمان خود دچار مشکلات زیادی هستند. از طرفی استفاده از داروهای شیمیایی عوارض دارد و از سوی دیگر هم هزینه بالایی دارد. بنابر این ما به فکر یافتن راه حلی برای رفع این مشکل شدیم.


تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:
ابتدا تحقیق کردیم چه گیاهانی برای درمان این بیماری می توانند مفید باشند. چند گیاه را یافتیم و از بین آن ها ما شنبلیله را انتخاب کردیم و برای بررسی اثر این گیاه، موش های آزمایشگاهی را با تزریق سم استرپتو ستوزین، دیابتی کردیم. در شرایط یکسان تغذیه ای و محیطی، به دسته ای این داروی ساخته شده از عصاره شنبلیله را دادیم و گروه دوم را بدون دارو نگه داشتیم. پس از مدتی از این دو گروه موش آزمایشی خون گرفتیم و مشاهده کردیم که قند خون گروه اول به مقدار قابل ملاحظه ای در مقایسه با موش های گروه دوم کاهش یافته است.


گیاه شنبلیله ماده ای به نام نیاسین دارد که باعث گشاد شدن عروق و در نتیجه خون رسانی بالایی به اعضا می شود. بافت ها در این شرایط بدون انسولین می توانند از قند گلوکوز این مقدار خون بیشتر استفاده کنند.


تبیان: این گیاه در مورد افراد مبتلا به دیابت هم آزمایش شده است؟
نه، ما این آزمایش را انجام نداده ایم ولی امیدواریم این دارو در انسان نیز اثر مثبت داشته باشد.


تبیان: تجربه ای که طی انجام پروژه خود با آن مواجه شدید چه بود؟
اطلاعات ما در این زمینه زیاد شده است و هم چنین نکته جالب برای ما این بود که این اولین کار ما با جوندگان بود که بسیار جالب و آموزنده بود. از طرفی این حس در ما تقویت شده است که وقتی هم نوع ما از این بیماری رنج می برد ما باید کاری بکنیم و این بیماران را یاری کنیم. به نطر ما انجام این کار پژوهشی تجربه کم نظیری در زندگی همه ما بود.


تبیان: آیا برنامه خاصی از طرف مدرسه برای شما در نظر گرفته شده بود؟
مدرسه ما شرایط را برای کار در پژوهش سرای شهرمان فراهم کرد. هم از نظر مالی و هم از نظر برنامه درسی به ما بسیار کمک کردند ولی داخل مدرسه کلاسی نداشتیم.

تبیان: انجام کار پژوهشی در کنار مطالعه دروس تئوری چه تاثیری بر شما داشته است؟
انجام این دو کار به برنامه ریزی دقیق تری نیاز دارد. ما کارهای آزمایشگاهی خود را روزهایی انجام می دادیم که برنامه درسی سبک تری داشتیم.
از طرفی درس خواندن به همراه انجام کار تحقیقاتی، شیرین تر و جذاب تر است.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان رضوان طراح مطلب گیاه شنبلیله ، درمان دیابت

تبیان: فعالیت های خارج از مدرسه شما در چه زمینه ای است؟
ما از کلاس های انجمن اسلامی استفاده می کنیم و کلاس زبان می رویم. من در رشته دو و والیبال هم فعالیت دارم.

تبیان: نظرتان راجع به نحوه برگزاری جشنواره تبیان چیست؟
نکته برجسته این جشنواره حضور دانش آموزان از سراسر ایران است و حتی مناطق محروم هم می توانند بیایند و ایده های خود را به نمایش در آورند. این برای همه دانش آموزان ایجاد انگیزه می کند.

تبیان: از شما برای شرکت در این گفتگو بسیار سپاسگزاریم و برای شما دانش آموزان خوب و دوست داشتنی آرزوی سلامت، سعادت و موفقیت داریم.

بخش پژوهش های دانش آموزان تبیان،تهیه: سارا اولاد یعقوبیان

تنظیم: نیلوفر یاقوتی