تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور خبر از رفع تحریم ها تا دو ماه آینده داد و گفت: دولت در بسته جدید اقتصادی به دنبال افزایش تقاضا است که یکی از ابزارهای آن ارائه تسهیلات طولانی مدت به مردم برای خرید کالاهای با دوام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفع تحریم تا دوماه آینده

رئیس جمهور خبر از رفع تحریم ها تا دو ماه آینده داد و گفت: دولت در بسته جدید اقتصادی به دنبال افزایش تقاضا است که یکی از ابزارهای آن ارائه تسهیلات طولانی مدت به مردم برای خرید کالاهای با دوام است.

بخش سیاست تبیان
روحانی

گفتگوی زنده تلویزیونی حجت الاسلام حسن روحانی با مردم دیشب  پس از خبر ساعت ۲۱ از شبکه اول سیما پخش شد.
رئیس جمهور در آغاز این گفتگوی تلویزیونی اظهارداشت: امسال بدلیل فاجعه منا مردم ما قبل از ماه محرم دلشان پر از غم و اندوه شد.
روحانی فاجعه منا را نشانه ای از بی تدبیری حاکمان کشور سعودی دانست و گفت: متاسفانه هزار نفر مرد و زن از سراسر دنیای اسلام در این حادثه از بین رفتند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ اجساد پاک جان باختگان ایرانی به خانواده هایشان بازگشته است ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر مفقودین نیز شناسایی شوند.
روحانی ضمن تسلیت به ملت ایران تصریح کرد: از همه آنهایی که برای تخفیف آلام مردم تلاش کردند تشکر می کنم. باید عاملان این حادثه دردناک شناسایی شوند.
همچنین رئیس جمهور با اشاره به زمان اجرایی شدن برجام گفت:  باید همه طرفها شروع به اجرایی شدن برجام کنند تا توافق اجرایی شود و آن زمان تحریم ها برداشته خواهد شد.
وی تاکید کرد: یک تا دو ماه دیگر پیش روی ما نیست تا تحریم ها برداشته شود و شرایط جدید بوجود آید.
رئیس جمهور گفت: در این توافق آنچه از آغاز اهمیت داشت، مسائل اقتصادی بود، چون حربه ای که دشمن در زمینه فشار به مردم در اختیار گرفته بود، حربه تحریم و فشار اقتصادی بود.
روحانی با بین اینکه تحریم تجاری، نفتی و تحریم هوشمند پیش از این در کشورهای عراق و لیبی سابقه داشت، عنوان کرد: تحریم بانکی از ایران آغاز شد و اولین تجربه قدرت های بزرگ در این زمینه بود.
وی در تحلیل این موضوع که چرا دشمن فکر می کرد با فشار اقتصادی می تواند به اهدافش در ایران دست یابد، توضیح داد: در سال هایی که وفور دلارهای نفتی در کشور ما وجود داشت، روند اقتصادی ما این گونه بود که نفت را می فروختیم و با دلار، آن کشور را اداره می کردیم.
رئیس جمهور افزود: شرایط اقتصادی کشور ما به دشمنان علامت می داد که از این طریق می توانید فشار وارد کنید، چون نیازمندی ما به نفت و دلارهای نفتی زیاد بود.
روحانی ادامه داد: در همین راستا دشمنان، فروش نفت را کاهش دادند و تحریم بانکی اعمال شد. درآمد ما در سال ۹۰ از فروش نفت ۱۱۹ میلیارد دلار بود و در سال ۹۱ به ۷۲ میلیارد دلار کاهش یافت.
وی با بیان اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ و اوایل ۹۳ هنوز قیمت نفت کاهش نیافته بود و تنها مقدار فروش کاهش یافته بود، خاطرنشان کرد: با افزایش تحریم ها استفاده از درآمدهای نفتی در سیستم بانکی دچار مشکل شد و کاهش درآمدهای نفتی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد.
رئیس جمهور کاهش رشد اقتصادی در سال ۹۱ به منفی ۶.۸ درصد را یکی از علامت های بد از اقتصاد ما به خارج از کشور دانست و اظهار کرد: در آغاز کار دولت، تورم، بالای ۴۰ درصد بود.
روحانی اضافه کرد: دولت تدبیر در اولین اقدام با کاهش نرخ تورم به دنیا پیام داد که در شرایط تحریم نیز می تواند اقتصاد را سامان دهد و کشور را از تورم و رکود خارج کرده و آرامش را به بازار بازگرداند.
وی ادامه داد: در سال ۹۲ و ۹۳ نرخ تورم بیش از آنچه دولت اعلام می کرد، کاهش یافت و در سال ۹۳ با اینکه گفته بودیم تورم به ۲۵ درصد می رسد، به ۱۵ درصد رسید.
رئیس جمهور اذعان کرد: در سال های بعد و امسال نیز علی رغم همه مشکلات این مسیر ثابت دولت است و ادامه می یابد.
روحانی گفت: در شهریور ماه تورم نقطه به نقطه به ۱۱.۷ درصد رسید و امسال تا پایان سال هم تورم نقطه به نقطه احتمالا یک رقمی خواهد شد.
وی با اشاره به تلاش های دولت برای خروج از رکود اعلام کرد: در سال ۹۳ از ۳ ماهه اول پیش بینی می کردیم که در مسیر خروج از رکود قرار داریم و در همین راستا رشد ۳ درصدی را تجربه کردیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کاهش تورم، رشد اقتصادی، ثبات بازار و همه شاخص های اقتصاد کلان توسط دولت کنترل شده و جلو رفتیم
روحانی گفت: در سال ۹۳ با ۲ مساله مواجه بودیم. ما به دنیا اعلام کردیم که از نظر اقتصادی به ثبات دست یافته ایم و طرف مقابل احساس کرد حربه تحریم، کارگر نیست و در اظهارنظرهایشان نیز اذعان داشتند که تحریم ها کارساز نبوده است


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کاهش تورم، رشد اقتصادی، ثبات بازار و همه شاخص های اقتصاد کلان توسط دولت کنترل شده و جلو رفتیم.
روحانی گفت: در سال ۹۳ با ۲ مساله مواجه بودیم. ما به دنیا اعلام کردیم که از نظر اقتصادی به ثبات دست یافته ایم و طرف مقابل احساس کرد حربه تحریم، کارگر نیست و در اظهارنظرهایشان نیز اذعان داشتند که تحریم ها کارساز نبوده است.
وی تصریح کرد: سامان دادن اقتصاد در شرایط تحریم اقتصادی به ما در مذاکرات کمک کرد و به طرف مقابل نشان داد که تحریم ها کارساز نیست.
رئیس جمهور تاکید کرد: اگر در اقتصاد درست عمل کنیم، تحریم ها بازنمی گردد. اگر اقتصاد در مسیری باشد که تحریم اثر نداشته باشد، دیگر به دنبال این حربه نخواهند رفت.
روحانی افزود: برای اینکه تحریم ها را از کشور دور کنیم، باید اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کرده و دشمن را مایوس کنیم.
آذرماه ۹۳ با کارشکنی و کاهش قیمت نفت، توافق هسته ای ۷ ماه به تاخیر افتاد
روحانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره روند طی شده برای کنترل تورم در سالهای اخیر و تاثیر آن بر افزایش رکود اظهار داشت: مسیری که طی می کردیم در تابستان ۹۳ با ۲ مشکل مواجه شد که البته آثار آنها اواخر ۹۳ و اوایل ۹۴ ظاهر شد.
رئیس جمهور افزود: نخستین مشکل این بود که قیمت نفت پائین آمد؛ البته این مسئله طبیعی نبود و به صورت حساب شده اتفاق افتاد که تفصیل آن را بعدها خواهم گفت، اما زمانی که در ژنو به توافق نهایی رسیدیم و ۲۴ ساعت بعد توافق می توانست امضا شود، با تحولاتی در سطح منطقه برای کاهش قیمت نفت، سعی کردند بر مذاکرات تاثیر بگذارند و بر روسیه نیز فشار آوردند.
وی گفت: در آذرماه ۹۳ به جای توافق، مذاکرات ۷ ماه تمدید شد و با این هدف این کار را کردند که در این ۷ ماه قیمت نفت را کاهش دهند و از ما امتیاز بگیرند که البته نتوانستند.
روحانی اظهار داشت: علت موفق نشدن آنها این بود که در این ۷ ماه چانه زنی های بهتری انجام شد و امتیازات بهتری گرفته شد.
رئیس جمهور با اشاره به تاثیر قیمت نفت در اقتصاد کشور و بویژه صنایع وابسته به نفت مانند پتروشیمی و فولاد عنوان کرد: آن زمان مصلحت نبود که به دلیل مذاکرات، برخی مسائل را بازگوکنیم، اما الان که عبور کرده ایم می توان برخی مسائل را برای مردم گفت که در چه شرایطی کشور را اداره کردیم.
وی ادامه داد: در برخی کشورها ارزش پول به خاطر کاهش قیمت نفت به نصف کاهش یافت و حتی برخی کشورهای ثروتمند که در این توطئه دخیل بودند نیز مجبور شدند از ذخایر گذشته خود استفاده کنند و یا اوراق قرضه بفروشند، اما در ایران توانستیم به همان نسبت روند کاهنده تورم و آرامش بازار را ادامه دهیم.
روحانی به دومین مشکل پیش آمده در تابستان ۹۳ اشاره کرد و اظهار داشت: انتظار مردم در رابطه با توافق هسته ای طولانی شده بود؛ مردم به درستی فکر می کردند که در آذر ۹۳ به توافق می رسیم و ما نیز آماده بودیم، اما طرف مقابل پس زد و تمدید ۷ ماهه مذاکرات نیز تاثیر گذاشت.
رئیس جمهور گفت: وقتی مردم فکر می کنند فردا وضعیت بهتر می شود، این بر اقتصاد تاثیر منفی می گذارد چرا که خریدار و تولید کننده به امید شرایطی می نشینند که نقل و انتقالات راحت تر شود و با بنگاههای جهانی راحت تر ارتباط کنند.
وی با اشاره به طولانی شدن مذاکرات هسته ای و روندهای آن عنوان کرد: تا یکی دو ماه آینده طول می کشد که تحریم ها برداشته شود و بعد از آن هم مدتی طول خواهد کشید تا تاثیر خود را نشان دهد.
درآمد نفتی امسال ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود/ کمترین درآمد نفتی در ۱۰ سال اخیر
روحانی با اشاره به پیش بینی درآمد نفتی در سال جاری گفت: امسال ۲۵ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت، در حالی که این رقم در سال ۹۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیام من به مردم ایران این است که باید برای جهش تولید و رشد اقتصادی و شرایط جدید پیش رو آماده باشیم، تصریح کرد: این فقط به خاطر رفع تحریم ها و اجرای اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه به خاطر امید ملت ایران و حضور آنها در اقتصاد است

وی تصریح کرد: درآمد نفتی امسال کمترین درآمد در ۱۰ سال اخیر است؛ بنابراین با یک مشکل بزرگ مواجه شدیم اما دولت با برنامه ریزی دقیق و نیز همراهی و همکاری مردم که لازم است از آنها تشکر کنم، به تلاش خود ادامه می دهد و شرایط جدیدی در شش ماهه دوم ۹۳ شروع می شود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به تعریف رکود مبنی بر اینکه سه ماه رشد اقتصادی و سه ماه بعد از آن عدم رشد وجود داشته باشد، گفت: مسیر رشد اقتصادی را ادامه خواهیم داد و پیش بینی ما این است که تا پایان سال رشد مناسبی داشته باشیم و تا سال آینده نیز رشد خیلی بهتری خواهیم داشت، چون فروش نفت محدودیت نخواهد داشت و تحریم های بانکی نیز رفع خواهد شد.
روحانی با اشاره به هجوم کمپانی های اقتصادی غربی به سوی کشور در ماههای اخیر اظهار داشت: همه خارجی ها می دانند که اقتصاد ایران به دلیل امنیت کشور و نیروی تحصیلکرده و امنیت انرژی و راههای دسترسی در شمال و جنوب و مرکزیت ایران در منطقه، در چه شرایطی قرار دارد. به همین دلیل همه به سمت ایران در حال حرکت هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه پیام من به مردم ایران این است که باید برای جهش تولید و رشد اقتصادی و شرایط جدید پیش رو آماده باشیم، تصریح کرد: این فقط به خاطر رفع تحریم ها و اجرای اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه به خاطر امید ملت ایران و حضور آنها در اقتصاد است.
روحانی خاطرنشان کرد: تحولات اقتصاد ایران در آینده عمدتا با مشارکت بخش خصوصی و بخش غیردولتی اتفاق خواهد افتاد.
رئیس جمهور درباره اینکه دولت توانست تورم را کاهش دهد آیا در سایه سیاست های انقباضی بود که منجر به رکود بیشتر شد یا نه، گفت: روشن است، اگر سیاست های ما، سیاست های انقباضی و رکودی بود، می بایست سال ۹۳ تورم ما  کاهش پیدا کرده و همزمان رشد منفی اقتصادداشته باشیم.
انضباط مالی دولت موجب کاهش نرخ تورم شد
وی افزود: در سال ۹۲ رشد اقتصاد ما منهای ۱.۹ بوده و در سال ۹۳، مثبت ۳ بوده است، بنابراین اینگونه نبوده است، اما اینکه توانستیم تورم را کاهش دهیم، به خاطر انضباط مالی و پولی بود.
روحانی با اشاره به اینکه من به این انضباط بسیار حساسیت دارم، ادامه داد: همه مسئولین بانک مرکزی می دانند که من با چه حساسیتی این انضباط را دنبال می کنم، ما رشد پایه پولی را کاملا مهار کردیم که این عامل اصلی است. البته امید، تحرک و حضور مردم در اقتصاد هم عامل بسیار مهمی است.
روند کاهش تورم در اقتصاد را ادامه خواهیم داد
رئیس جمهور خاطرنشان کراد: ما همین روند کاهش تورم در اقتصاد را ادامه خواهیم داد.

رشد پایه پولی ما زیاد نبوده است/کنترل پایه پولی توسط بانک مرکزی

روحانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه در آخر سال ۹۳ ما ۱۰.۶ درصد رشد پایه پولی داشتیم که این میزان در مرداد ماه با ۸.۴ رشد همراه بوده است، این خطر ممکن است ۶ ماه بعد اثر خود را بر روی تورم بگذارد، آیا نگران برگشت تورم نیستید؟ گفت: رشد پایه پولی ما زیاد نبوده است. البته رشد پولی وجود داشته در زمینه نقدینگی و این شتابی که وجود دارد با پایه پولی متفاوت است.

روحانی


وی افزود: در پایه پولی روندی را می بینید که کاملا کنترل شده است رشد محدودی است و ما این مسیر را در مساله رشد پایه پولی ادامه خواهیم داد، الان هم در سیاست های جدید باز این مساله را رعایت خواهیم کرد که بانک مرکزی توجه کامل را داشته باشد، البته خود بانک مرکزی در این زمینه تحرکات لازم را دارد.
رئیس قوه مجریه با اشاره به ضریب فزاینده ادامه داد: ضریب فزاینده نمی تواند عاملی برای تورم باشد، اما رشد پایه پولی بسیار حساس است و باید مراقبت کرد.

می خواهیم به سمت افزایش و تحریک تقاضا برویم

روحانی در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی که می خواهیم به سمت افزایش و تحریک تقاضا برویم، و از طرف دیگر شرکت های تولیدی و پیمانکاران را فعال خواهید کرد و در نهایت رونق اقتصادی در کشور ایجاد کنید، با چه سیاست هایی این روند را اجرا خواهید کرد که منجر به تورم نشود، عنوان کرد: سیاست هایی که برای عبور از رکود در سال ۹۲ و از ۹۳ دنبال کردیم و نیز برای رشد اقتصادی و رونق در کشور سیاست های مورد نظر وجود دارد، چه لایحه ای که به مجلس دادیم و آن را تصویب کرد و چه مصوباتی که دولت در سال های ۹۲ و ۹۳ و نیز آئین نامه های اجرایی این قوانین در حال اجرا شدن است و مسیر تغییر نخواهد کرد.

مراحل نهایی توافق در حال انجام است

وی افزود: سیاست جدیدی وجود ندارد که بخواهد سیاست های قبلی را کنار بزند، اما ما در یک دوران گذار هستیم، توافق انجام شده و مراحل نهایی آن در حال انجام است که بعد اجرایی خواهد شد. پس از آن تحریم برداشته شده و آثار برداشته شدن تحریم ها را در اقتصاد خواهیم دید.

نیاز به بسته ای داریم که رونق ما را سرعت بخشد

رئیس جمهور ادامه داد: ما در شرایط فعلی نیاز به بسته ای داریم که رونق ما را سرعت بخشد، برای این کار سیاست های کوتاه مدتی را تدوین کردیم که البته بیش از ۳۰ بند دارد و مسئولین اقتصادی دولت در هفته های آینده در مصاحبه هایی به بیان آن می پردازند.
روحانی با اشاره به برخی نکات مهم این سیاست ها عنوان کرد: وقتی سه ماهه اول سال را پشت سر گذاشتیم، احساس کردیم که نیاز داریم به یک تحول اساسی در رونق و از همان زمان بنده به تیم اقتصادی دستور دادم که در این زمینه مطالعه کرده و یک بسته مناسب آماده کنند.

بازار بورس مشکل دارد/دولت به بورس کمک می کند

وی اضافه کرد: در برخی بخش های اقتصاد مردم با مشکلاتی مواجه هستند، بازار بورس جزء آنهایی است که مشکل دارد که چند وزیر کابینه من هم در این باره ابراز نگرانی کردند. البته چون برای رسانه ها و مردم تازگی داشت، عجیب و غریب به نظر رسید، اما این مشکلات را هم دردولت و هم در دو جلسه اقتصادی که ما در هفته داریم به طور شفاهی بیان می کردند.
رئیس جمهور افزود: بورس مشکلاتی دارد که ما باید آنها را حل و فصل کنیم البته همه بخش های بورس در اختیار دولت نیست، به طور کلی اصلا بورس در اختیار دولت نیست، اما دولت می تواند به بورس کمک کند و این کمک را خواهد کرد.
روحانی با اشاره به اینکه آینده بورس آینده خوبی خواهد بود، خاطرنشان کرد: امشب فراز و نشیب و مشکلات بسیاری داشته، اما به هر حال باید از این فضا برای شرایط ماه های آینده عبور کنیم و امروز اقداماتی را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه دو مشکل اساسی پیش رو بوده که در این ماه های اخیر بسیار به آن اشاره شده است، عنوان کرد: مشکل اول این بود که تولیدکنندگان برای سرمایه در گردش به بانک مراجعه می کنند بانک ها منابع کافی در اختیار ندارند که ارائه دهند و یا گاهی منابعی که در اختیار تولیدکنندگان می گذارند، سود و تسهیلات بالایی دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه در این بسته پیشنهادی می خواهیم اقدامی انجام دهیم که بانک ها دستشان در این زمینه بازتر شود، گفت: می خواهیم کاری کنیم که بانک های منضبط هزینه کمتری برای بخش پولی خود داده و بتوانند ارزان تر این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می خواهیم مشکلات تولید کنندگان را رفع کنیم گفت: تولید کنندگان با انبارهای پر مواجه شدند و ما باید بتوانیم رشدی در تقاضا بوجود بیاوریم وقتی تقاضا کم باشد این جنس در انبار می ماند و زمانی که تولید متوقف شود مشکلات فراوانی بوجود می آورد. لذا ما باید تقاضا را تحریک کنیم و شرایطی را بوجود آوریم که مشکلات خرید مردم برطرف شود

روحانی ادامه داد: همه بانک ها پولی را که از مردم دریافت می کنند، باید ذخیره قانونی در بانک مرکزی داشته باشند، این ذخیره که به عنوان ذخیره قانونی باید گذاشته شود در شرایط فعلی حدود ۱۳ درصد است. البته حداقل آن ۱۰ درصد و حداکثر آن می تواند تا ۲۰ درصد هم باشد، اما در حال حاضر این رقم همان ۱۳ درصد است.
وی افزود: ما در این بسته سیاستی به بانک مرکزی اجازه می دهیم که نسبت به بانک هایی که خوب کار کرده و انضباط درستی دارند، تشویقاتی را در نظر بگیرد، تشویق از این طریق که این ذخیره قانونی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.
رئیس جمهور تصریح کرد: این مساله بسیار مهم است تا دست بانک ها را برای منابع بیشتر باز کند.
رئیس جمهور ادامه داد: بانکها پولی که از پس انداز مردم دریافت می کنند باید یک ذخیره قانونی در بانک مرکزی بگذارند.

کاهش ذخیره قانونی بانکها در بانک مرکزی در بسته جدید اقتصادی

وی با بیان اینکه این ذخیره قانونی الان حدود ۱۳ درصد است، گفت: ما در این بسته جدید اقتصادی به بانک مرکزی اجازه می دهیم که بانکهایی که خوب کار کرده اند و انضباط درستی دارند را تشویق کند و تشویقشان نیز بر این مبنا است که این ذخیره قانونی را بکنند ۸ تا ۱۰ درصد.
روحانی ادامه داد: ما تورم را کاهش داده ایم اما سود بانکی پشت کاهش تورم نیامده است در حالی که سود بانکی از سود تورم تبعیت می کند و در همه جای دنیا نیز این گونه است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما امروز تورم ۱۵ درصدی داریم تصریح کرد: سود تسهیلاتی که بانکها به بخش های تولیدی می دهند بالا است و متناسب با نرخ ۱۵ درصدی نیست که ما باید این سود را کاهش دهیم.
وی با اشاره به این مطلب که اگر هزینه بانکها کاهش یابد می توانند سود تسهیلات را نیز کاهش دهند گفت: کاهش سود بانکی یک قدمی است برای تولید کنندگان.
مجری پرسید شاید مهمترین قدم در این زمینه این باشد که دولت بدهی های خود را به بانکها پرداخت کند که رئیس جمهور نیز پاسخ داد این موضوع را بگذارید آخر و بگذارید این قسمت را کامل کنم.
روحانی افزود: از یک طرف بانک مرکزی نسبت به این ذخیره قانونی دستش باز شده است منتهی شرطش این است که بانک مرکزی هفته به هفته شرایط تورمی کشور را رصد کند و این اجازه مشروط به این است که در طول یک ماه تورم از یک درصد کمتر باشد یعنی ۹ دهم درصد باشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه از دی ماه تاکنون به طور متوسط تورم ماهانه نیم بوده است گفت: ما اجازه دادیم تا تورم ۹ دهم بانک مرکزی عمل کند و این سیاست برای این است که پایه پولی افزایش پیدا نکند و موجب تورم نشود.
وی ادامه داد: برخی از موسسات و صندوق هایی که امروز انضباط لازم را ندارند این اهرم در اختیار بانک مرکزی داده می شود که بتواند این انضباط را برقرار کند.
روحانی با اشاره به دیگر سیاست های این بسته جدید گفت: کار دیگری که به بانک مرکزی در این بسته داده شده است بازار بین بانکی است. بانکها در یک شرایطی از یکدیگر وامهای کوتاه مدت دریافت می کنند که نرم سود آن حدود ۲۹ درصد بود. بانک مرکزی وارد عمل شد. این نرخ سود به ۲۶ درصد رسیده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما می خواهیم مشکلات تولید کنندگان را رفع کنیم گفت: تولید کنندگان با انبارهای پر مواجه شدند و ما باید بتوانیم رشدی در تقاضا بوجود بیاوریم وقتی تقاضا کم باشد این جنس در انبار می ماند و زمانی که تولید متوقف شود مشکلات فراوانی بوجود می آورد. لذا ما باید تقاضا را تحریک کنیم و شرایطی را بوجود آوریم که مشکلات خرید مردم برطرف شود.
اختصاص ۷.۵ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی زودبازده
وی ادامه داد: از یک طرف ما داریم تقاضای دولت را زیاد می کنیم ۷.۵ هزار میلیارد تومان ظرف یکی دو هفته آینده از طریق بودجه برای طرح های عمرانی زودبازده و همچنین در زمینه یارانه در بعضی از بخشهای تولیدی  داریم اعمال می کنیم.
مجری پرسید مانند صنعت خودرو که رئیس جمهور نیز پاسخ داد بیشتر برای صادرات غیر نفتی این کار را انجام می دهیم چرا که وقتی می خواهیم انبارها خالی شود یک راهش صادرات و راه دیگرش خرید داخلی است.

ارائه وام های طولانی مدت به مردم برای افزایش تقاضا

وی با بیان اینکه برای آنکه مردم بتوانند کالاهای با دوام خریداری کنند بدنبال آن هستیم که تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار دهیم گفت: ۲۰ درصد منابع جدیدی را که می خواهیم بوجود آوریم به این موضوع اختصاص خواهیم داد تا مردم اجناسی که می خواهند خرید کنند و بانکها به آنها تسهیلات دهند.
روحانی با بیان اینکه اقساط این تسهیلات طولانی خواهد بود گفت: از طرف دیگر نیز یک تحریکی را انجام می دهیم در زمینه تقاضا و در نهایت تولید داخلی حرکت می کند چرا که یک پایه اقتصاد مقاومتی افزایش تولید است.
رئیس جمهور در خصوص ۷.۵ هزار میلیارد تومان نیز گفت: این پولها تا پایان هفته به خزانه واریز می شود و حرکتی ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده در تولید حاصل می شود.
وی گفت: پیمانکاران سالها است برای دولت کار می کنند اما نتوانسته اند از دولت پولشان را دریافت کنند.
روحانی تصریح کرد: از آغاز دولت بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران را پرداخت کرده ایم اما بدهی زنجیره واری میان پیمانکاران، بانکها و بانک مرکزی وجود دارد.
رئیس جمهور گفت: ۳ تا ۴ هفته است که به طور مداوم این بحث را بررسی می کنیم که چگونه سیکل بدهی ها را بشکنیم.
وی انتشار اوراق مشارکت و صکوک را یکی از راهکارهای حل این مشکل خواند و گفت: صکوک در کشور برای اولین بار منتشر می شود و از این طریق دولت بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کرده و پیمانکاران اوراق را به بانکها می دهند و بانکها این اوراق را به بانک مرکزی می دهند.
وی تاکید کرد: این بدهی هایی که به صورت زنجیره وار درست شده است باید از یک جا شکسته شود.
روحانی با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند برنامه بلند مدت هستیم گفت:  تمام وزارتخانه های اقتصادی طرح های خود را آماده کرده اند.
رئیس جمهور از همه بخشهای خصوصی تقاضا کرد که خودشان را برای شرایط جدید آماده کنند.
وی تصریح کرد: باید در این شرایط جدید حماسی اقتصادی جدیدی بیافرینیم زیرا شرایط برای سرمایه جدید فراهم می شود.
روحانی ادامه داد: پولهایی که آزاد شده مربوط به بانک مرکزی است البته قسمتی از آن نیز مربوط به خزانه است.

خط قرمز دولت، تورم ماهانه زیر یک درصد است

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست تک رقمی کردن نرخ تورم به جای خود باقی است و ادامه می یابد، اظهار داشت: تنها جایی که ممکن است شبهه بوجود بیاورد، این است که ممکن است بانک مرکزی ذخایر قانونی خود را کاهش دهد که این بانک را ملزم کرده ایم که تورم را مدام رصد کند، چراکه خط قرمز ما تورم ماهانه زیر یک درصد است.

تذکر در مورد ورود هیات های اقتصادی را به جان می خریم

روحانی با اشاره به تذکرهای داده شده به دلیل ورود هیات های اقتصادی خارجی و تاثیر آن بر تولید داخل عنوان کرد: این تذکر را به جان می خریم، لذا تمام کمپانی هایی که در شرایط پساتحریم به ایران می آیند شرطمان برای آنها این است که سرمایه را به ایران بیاورند و در زمینه فناوری به ویژه با شرکت های دانش بنیان ما که شرایط خوبی دارند، همکاری داشته باشند.
وی درباره خطر کاهش تقاضا برای شرکت های دانش بنیان داخلی پس از ورود شرکت های خارجی تصریح کرد: حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان داخلی ادامه می یابد و این شرکت ها در همکاری های بین المللی خیلی سود می برند و در یکسال اخیر نیز بسیاری از این شرکت ها با دانشمندان ایرانی مقیم خارج ارتباط داشته اند.

۳۰ نفر از نخبگان ایرانی که در خارج فعالیت داشتند به کشور بازگشته اند

رئیس جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: ۳۰ نفر از نخبگان ایرانی که تاکنون در خارج از کشور فعالیت های خوبی داشته اند، به کشور باز گشته اند و صدها نفر دیگر هم که هم اکنون در خارج از کشور هستند، با ما همکاری خوبی دارند.
روحانی با بیان اینکه در شرایط پساتحریم در همه زمینه ها از جمله فناوری وارد یک فضای رقابت بین المللی می شویم، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از پروژه ها وجود دارد که یک طرف آن ایران است؛ پس از این باید تلاش کنیم که بهره وری را در اقتصاد افزایش دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست تک رقمی کردن نرخ تورم به جای خود باقی است و ادامه می یابد، اظهار داشت: تنها جایی که ممکن است شبهه بوجود بیاورد، این است که ممکن است بانک مرکزی ذخایر قانونی خود را کاهش دهد که این بانک را ملزم کرده ایم که تورم را مدام رصد کند، چراکه خط قرمز ما تورم ماهانه زیر یک درصد است

وی اضافه کرد: معنای باز شدن دروازه ها این نیست که فناوری امکان رقابت نیابد؛ حمایت دولت از این شرکت ها در شرایط جدید حتما بیشتر می شود و این باید مطالبه همه رسانه ها از دولت باشد و از ما بخواهند که یکسال دیگر گزارش دهیم که شرکت های دانش بنیان سریعتر به اهداف خود رسیده اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از پروژه های علمی نیاز به رقابت خارجی و شراکت در «برند» دارند، تصریح کرد: برای کمپانی های خارجی که به ایرنا می آیند این شرط را گذاشته ایم که بخشی از بازار داخلی را به آنها بدهیم مشروط بر اینکه با هم بتوانیم بخشی از بازار جهانی و منطقه ای را به دست بیاوریم.

هدف ما از مذاکرات رشد اقتصادی داخلی بود

روحانی اظهار داشت: هدف ما از روز اول در مذاکرات هسته ای بر خلاف آنچه برخی ها سخن می گویند، رشد اقتصادی داخلی بوده و در بسیاری از زمینه ها که نیاز به سرمایه وجود دارد، باید جلو برویم.
وی در همین رابطه تصریح کرد: حتی اگر تمام امکانات کشور بسیج شود، باز این سرمایه کافی نیست؛ وقتی وزیر نفت اعلام می کند که ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش انرژی نیاز داریم و وزیر راه و شهرسازی ما می گوید که نیاز به توسعه بنادر و ناوگان حمل و نقل هوایی و دریایی داریم، یعنی کار عظیمی پیش روی ما است.
رئیس جمهور با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: در جلسات توسعه استان ها بسیاری از ایرانیان مقیم خارج یا خارجی ها می آیند و قرارداد امضا می کنند؛ این نشان می دهد که کشور ما جاذبه ها و ظرفیت های بسیاری دارد که باید از حالت بالقوه به فعلیت درآید.
روحانی همچنین به ۲ ویژگی اشتغال در شرایط جدید اشاره کرد و افزود: در حال حاضر افراد جویای شغل تحصیلکرده هستند و بخش عمده ای از افراد جویای شغل نیز از بانوان هستند؛ بنابراین وقتی ترکیب و تحصیلات افراد جویای شغل تغییر کرده، باید بتوانیم با فناوری های جدید و سرمایه گذاری شرایط اشتغال را برای کشور فراهم کنیم.
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: رشد اقتصادی در بخش هایی ممکن است اشتغال زا نباشد، اما دولت به تولید بیشتر توجه دارد، زیرا یکی از اهداف ما کاهش نرخ بیکاری است.

نرخ بیکاری ۰.۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

وی با بیان اینکه به هر استانی می روم، یکی از سوالاتم نرخ بیکاری در آن استان است، گفت: در استان مازندران اعلام کردند بیکاری ۰.۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
رئیس جمهور تاکید کرد: اشتغال، امر مهمی است و واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، یکی از اولویت های ما هستند.
روحانی با بیان اینکه بر اساس آمارها در بخش کشاورزی اشتغال رشد یافته است، توضیح داد: در زمینه کشاورزی طرحی را برای تجهیز زمین ها اجرا می کنیم که این امر در راستای اشتغال زایی است.

مشکلات فراوانی در بخش آب، حمل و نقل، اشتغال و رونق اقتصادی داریم

وی ادامه داد: مشکلات فراوانی در بخش آب، حمل و نقل، اشتغال و رونق اقتصادی داریم.
رئیس جمهور افزود: در پیام نوروزی ام اعلام کردم که تلاش دولت در راستای رونق اقتصادی و افزایش صادرات غیرنفتی است.

افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه

روحانی تصریح کرد: صادرات غیرنفتی ما به کشورهای همسایه در حال افزایش است. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور، روابط خوبی با همه همسایگان خود داشته باشیم که به غیر از یکی دو کشور، این روابط در حال شکل گیری است.
وی خطاب به کشورهای منطقه گفت: بیاییم برای ثبات، امنیت منطقه و توسعه با هم مشارکت کنیم.

امیدواریم شاهد منطقه ای امن تر باشیم

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای منطقه ما، کشورهای اسلامی هستند، عنوان کرد: باید برای رونق اقتصادی تلاش کنیم، زیرا رونق اقتصادی پایه ای برای مبارزه با تروریسم است. امیدواریم شاهد منطقه ای امن تر باشیم.
روحانی ادامه داد: در زمینه سلامت و امنیت قضایی به سیاست های خود پایبند هستیم و ادامه می دهیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: روزهای خوبی را برای ملت آرزو می کنم. مردم ما در انتخابات سال ۹۲ فقط پای صندوق نیامدند. رفتار مردم ما تا امروز رفتار حمایتی و مشارکتی بوده است. آرزوی من رفاه، خوشبختی و بهروزی ملت ایران است.


منبع :مهر