تبیان، دستیار زندگی
پژوهش سرای ناحیه 3 آموزش وپرورش شیراز با هدف گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان دانش آموزان و هدایت استعداد ها و رشد و خلاقیت آنان فعالیت خود را از سال 1383 آغاز نموده است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی ناحیه 3 شیراز

محلی مناسب برای حضور دانش آموزان

پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی ناحیه 3 شیراز

اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به فعالیت های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی علاقمندید، اگر در مرحله ای از کار پژوهشی تان هستید که به دنبال محلی مناسب با امکانات کافی برای پیشبرد پژوهشتان هستید، اگر محل زندگی یا مدرسه تان در ناحیه 3 شیراز واقع است، حتماً به پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی سری بزنید و بعد از ثبت نام از امکانات این پژوهش سرا استفاده نمایید.
 
پژوهش سرای ناحیه 3 آموزش وپرورش شیراز با هدف گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان دانش آموزان و هدایت استعداد ها و رشد و خلاقیت آنان فعالیت خود را از سال 1383 آغاز نموده است. در این مدت با تجهیز این مرکز به آزمایشگاه های مختلف همچنین برگزاری کارگاه های با موضوعات جدید و ساخت وسایل کمک آموزشی،کتابخانه و سایت اینترنتی، دانش آموزان زیادی را جذب فعالیت های علمی مورد علاقه خود نموده است.

پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی ناحیه 3 شیراز

اهداف مهم پژوهش سرای اسد الله اسدی شیراز :

فراهم نمودن امكان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی
تشویق دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت های علمی و كاربردی
ترویج فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان
هدایت و راهنمایی دانش آموزان در جهت علایق و استعداد هایشان
ایجاد زمینه مشاركت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای
رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های آنان

امکانات پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی شامل:

1. آزمایشگاه های تخصصی: تجهیز این مرکز به آزمایشگاه های مختلف فیزیک،شیمی، زمین شناسی و زیست شناسی و دانش آموزان بسیاری را جذب فعالیت های علمی و پژوهشی مورد علاقه خود نموده است.
پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی ناحیه 3 شیراز

2. کارگاه های علمی : کارگاه های نجوم، رایانه، رباتیک، الکترونیک، اتاق خلاقیت، علوم نوین و هواپیماسازی به همراه مدرسین مجرب در خدمت دانش آموزان علاقمند و مستعد می باشد.
پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی ناحیه 3 شیراز

 3. سایت رایانه ای: وجود سایت مجهز به رایانه پیشرفه، اینترنت پر سرعت با قابلیت آموزش مجازی از امکانات این مرکز می باشد که دانش آموزان می توانند برای انجام پروژه های خود از آن استفاده نمایند.


4. کتابخانه:  با توجه به نیاز دانش آموزان در این پژوهش سرا کتابخانه ای همراه با سالن مطالعه راه اندازی شده است. در این کتابخانه بیش از 4000 جلد کتاب نگهداری می شود که شامل موضوعات مختلفی همچون ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، تاریخ، ادبیات، هنر، مهندسی و ... است. دانش آموزان همه روزه می توانند با مراجعه به این پژوهش سرا و عضویت در کتابخانه، کتاب های مورد نیاز خود را تهیه نمایند. خدمت دیگر این کتابخانه، راه اندازی نرم افزار مدیریت کتابخانه به صورت آن لاین است که باعث می شود دانش آموزان بتوانند در منزل یا هرجای دیگری لیست کتب را مشاهده نموده و در صورت لزوم با داشتن نام و کد آن به پژوهش سرا مراجعه نمایند.

پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی ناحیه 3 شیراز

هم چنین از فعالیت های پژوهش سرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. جشنواره ها، مسابقات و نمایشگاه ها: این مرکز در طول سال تحصیلی برای شناسایی استعداد و افزایش توان و خلاقیت فکری دانش آموزان مسابقات و جشنواره هایی برگزار می نماید. از جمله: مسابقات رباتیک و پل ماکارونی، المپیاد هوافضا و نانو تکنولوژی و جشنواره جوان خوارزمی.
2. انجمن های علمی: انجمن های علمی در این پژوهش سرا شامل رشته های های ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم، رباتیک، خلاقیت، شعر، داستان و بازی های فکری می باشد که به صورت هفتگی با حضور مدرسین مجرب جلسات خود را تشکیل می دهند و به بحث و تبادل نظر در زمینه های گوناگون می پردازند.
3. کارگاه آموزشی: کارگاه های آموزشی این مرکز در رشته های رباتیک، نجوم، الکترونیک، رایانه و نانو تکنولوژی می باشد.

کارگاه نجوم: با برخورداری از تلسکوپ استاندارد، آسمان شب و کتاب و نرم افزارهای نجومی در خدمت دانش آموزان عزیز می باشد . کلاس های نجوم مقدماتی و پیشرفته ، انجمن نجوم و بازدید از کارگاه نجوم از برنامه های این بخش از پژوهش سرا می باشد.
کارگاه رباتیک: دوره های آموزش مقدماتی و پیشرفته و همچنین دوره های آماده سازی تیم روباتیک ناحیه در این بخش انجام می شود . دانش آموزان طی چهار ترم به تمام مبانی آموزش و ساخت ربات آشنا می شوند. بر اساس برنامه پیش بینی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی نیز بزودی در این دوره ها شرکت خواهند کرد .
کارگاه فیزیک: در این کارگاه با حضور کارشناسان متخصص امر آموزش ساخت وسایل کمک آموزشی فیزیک ، دانش آموزان ضمن یادگیری مبانی واصول علم فیزیک با انجام آزمایش قادر خواهند بود برخی از وسایل را بسازند.
 کارگاه تعمیر وسایل آزمایشگاهی: جهت استفاده بهینه و صرفه جویی، در این بخش وسایل آزمایشگاهی مدارس مطابق برنامه زمانی اعلام شده توسط  کارشناسان تحویل و مورد تعمیر قرار می گیرند.
 اتاق تاریک: مباحث مربوط به فیزیک نور در این بخش به دانش آموزان آموزش داده می شود.
کارگاه زمین شناسی: برای اولین بار این مرکز اقدام به آماده سازی کارگاه زمین شناسی نموده است . اکنون بخشی از وسایل مورد نیاز برای این بخش آماده شده است و بخشی نیز بامساعدت مسئولین محترم در همین سال تحصیلی فراهم خواهد شد .
 کارگاه رایانه : سایت رایانه پژوهش سرا با داشتن یک شبکه شامل تجهیزات مورد نیاز ، ضمن برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی آماده پذیرش دانش آموزان پژوهش گر برای جستجوی اینترنتی و مقالات علمی می باشد . بر اساس برنامه های پیش بینی شده سیستم های قدیمی در شبکه به روز خواهد شد.
پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی ناحیه 3 شیراز

4. ارتباط با سایر مراکز علمی، تحقیقاتی: از جمله برنامه های مشخص این مرکز فراهم آوردن امکان ارتباط دانش پژوهان با حوزه های علمی و تحقیقاتی مورد نیاز فعالیت های پژوهشی می باشد.


شرایط ثبت نام و عضویت در پژوهش سرا برای دانش آموزان ناحیه 3 شیراز به این صورت است که کلیه دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه و هنرستان ها می توانند از طریق مدارس با مراجعه حضوری به پژوهش سرا در کارگاه ها و انجمن های علمی ثبت نام نمایند. تکمیل فرم ثبت نام تأیید شده توسط مدیر مدرسه و و الدین محترم می باشد.

شما دانش پژوهان علاقمند می توانید از طریق آدرس و شماره تماس زیر با این مجموعه در ارتباط باشید و برای ثبت نام اقدام نمایید.
آدرس: شیراز- بلوار سیبوبه - سه راه آستانه- پژوهش سرای دانش آموزی اسد الله اسدی
شماره تلفن: 37382318
آدرس سایت: http://www.pn3shiraz.org

مطلب مرتبط:

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:الهام گارسچی
  تنظیم:  مرجان سلیمانیان