تبیان، دستیار زندگی
مسابقات رباتیک در گرایش های مختلف برگزار می شود که نحوه ی برگزاری آن به تفکیک ارایه می گردد: مسیریاب ، نمایشی ، جنگجو ، امدادگر ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقات رباتیک

برترین های مسابقات رباتیک

مسابقات رباتیک در گرایش های مختلف برگزار می شود که نحوه ی برگزاری آن به تفکیک ارایه می گردد:

مسیریاب
نمایشی
جنگجو
امدادگر

گرایش مسیریاب

این گرایش در 2 مرحله مقدماتی و فینال برگزار می شود و به طور کلی ابعاد ربات نباید از یک مکعب به ابعاد 25×25×25 سانتی متر تجاوز کند. اما درصورتی که ابعاد ربات 15×15×15 یا کمتر باشد زمان رکورد به دست آمده تیم در 0/9 ضرب      می شود.


در مرحله مقدماتی
مسابقه در زمینی از جنس نئوپان به رنگ سفید برگزار می شود و مسیر حرکت روبات ها خطی به رنگ سیاه به عرض تقریبی 15 الی 18 میلی متر است.
در مرحله مقدماتی مسیر ها مستقیم و انحنا با حداقل شعاع 15 سانتی متر و یا بعضا با زاویه حداکثر 90 درجه می باشد.
ممکن است بریدگی هایی حداکثر به طول 5 سانتی متر در مسیر مستقیم وجود داشته باشد.

مرحله فینال
در مرحله ی فینال علاوه بر شرایط ذکر شده شرایط زیر نیز وجود دارند:
- مسیر خطی به رنگ سیاه و مستقیم بعضا به شكل مثلث، دایره یا نیم دایره است که حداکثر ابعاد مثلث به قاعده 10 سانتی متر و ارتفاع 15 سانتی متر و حداکثر قطر دایره 15سانتی متر خواهد بود.
 - در قسمت هایی از مسیر، خط سیاه در زمینه سفید به خط سفید در زمینه سیاه تبدیل می شود. در این قسمت فقط مسیر مستقیم و زاویه 90 درجه وجود دارد.

- در قسمت هایی از مسیر ممکن است مانعی به ابعاد 1×1 سانتی متر به صورت عمودی روی مسیر افتاده باشد که ربات باید از روی آن عبور کند.


گرایش جنگجو

برترین های مسابقات رباتیک
حداکثر وزن ربات های جنگجو می باید 30 کیلوگرم باشد.
ربات ها در ابتدای مسابقه باید در یک مربع 60 در 60 سانتی متری جا بگیرند. آن ها در طی مسابقه می توانند بازو هایی فراتر از این اندازه داشته باشند اما در ابتدای مسابقه باید به صورت جمع شده در مربع فوق الذکر قرار بگیرند.
حداکثر ولتاژ کاری ربات ها از 16 ولت بیشتر نمی تواند باشد. ربات ها می توانند از ولتاژهای بالاتر جهت ضربه به حریف استفاده نمایند.


کنترل ربات ها باید به صورت بی سیم باشد یا خود ربات با پردازش تصویر یا روش های دیگر به مبارزه بپردازد. هر گونه ارتباط مستقیم از طریق سیم و ... با ربات غیر مجاز است.
ربات ها نمی توانند از وسایل پرتابی، آتش زا، اسید،اسپری،گاز،مایعات و...  یا هر وسیله ای که به زمین مسابقه ضربه بزنند یا پرتاب شوند، استفاده نمایند.

گرایش امدادگر

در ربات امداد گر یک کلید باید بر روی ربات تعبیه شده باشد تا در هنگام صدمه زدن به زمین یا تخطی از قوانین، به راحتی توسط کاپیتان متوقف گردد. در ساختار ربات های امداد گر استفاده از هر گونه کیت رباتیکی، چه ساخته شده و چه آماده، مجاز است. استفاده از هر لیزر در ربات ها به منظور امنیت تیم ها و برگزار کنندگان ممنوع است.
استفاده از ماژول های ارتباطی بلوتوث مجاز است. اما استفاده از سنسورهای آماده ی تعقیب خط در مسابقه ممنوع است.
ربات باید کار خود را به طور کامل انجام دهد و استفاده از کنترل برای هدایت دستی ربات و انتقال اطلاعات به هر طریق غیر مجاز است.

ضمنا ربات ها در این گرایش نمی توانند بر مبنای نقشه فرضی و از پیش تعیین شده حرکت کنند. و استفاده از هر گونه پردازشگر در بیرون از پیست و یا هر گونه کنترل انسانی مطلقا مقدور نیست.

ربات نمایشی

چنانچه شرکت کنندگان مایل به حضور در هیچ یک از گرایش های ارایه شده نباشند، می توانند ربات ساخته ی شده ی خود که نتیجه ی خلاقیت و نوآوری در علم رباتیک است، در بخش ربات نمایشی شرکت دهند.
در این بخش هیچگونه محدویتی در اندازه و طراحی و ... برای ربات ها وجود ندارد.

برترین های گرایش های رباتیک دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی در جدول زیر معرفی می گردد.

مقطع

گرایش

مدرسه

دبیر راهنما

دانش آموزان

ابتداییربات مسیریابسروش هدایت (تهران)خانم زینب الماسیپارسا پارسیون، امیر علی افشار، بهراد شهپر افراشته
ابتداییربات نمایشیسروش هدایت (تهران)آقای حسن ایروانیپارسا زمانی، محمد سپاسگزار، محمد مهدی نیک خواه
دوره اول متوسطهربات مسیریابسرای دانش (تهران)آقای محمد رفیعیفاطمه غلامی، بهار بحری، پریسا نوروزی، درسا پیوندی
دوره اول متوسطهربات مسیریابپژوهشسرای پویا (تهران)آقای هادی رحمتیسجاد چهارمحالی، امیرحسین گلچین، احمدرضا عزیزآبادی، محمدصادق شمس
دوره اول متوسطهربات نمایشیشهید حقانی (گیلان)آقای عبداله مسافرمریم بیگی کلشتری، مریم خروجی کلشتری
دوره دوم متوسطهربات مسیریابابوریحان (تهران)آقای حسین فرج اللهیمحمد بخش آبادی، امین شریعتمداری
دوره دوم متوسطهربات جنگجومهرآیین (تهران)آقای حمیدرضا کندریتینا فلاح، نرگس حیدری نژاد، روژین نوفرستی، مریم شجاعی، صهبا عدالت فرد
دوره دوم متوسطهربات امداد گرآموزشگاه چیستا رباتیك صدراخانم اسماعیلیپویان رنجبر حامد ساسانی نژاد

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: یگانه داودی

تنظیم: مرجان سلیمانیان