تبیان، دستیار زندگی
هدف اصلی این پژوهش بررسی و شناسایی اثر ضد میکروبی آبمیوه ها (لیمو) درمقابل باکتری های گرم مثبت و گرم منفی می باشد. همچنین بررسی اثر این آبمیوه ها برمیزان تاثیرآنتی بیوتیک های مختلف مورد مطالعه می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرهنگ آموزش (تهران)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر  متوسطه 2 فرهنگ آموزش (تهران)،بررسی تاثیر آبمیوه بر آنتی بیوتیک ها

 مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: بررسی تاثیر آبمیوه بر آنتی بیوتیک ها و اثر آنتی میکروبیال آبمیوه ها
نام مدرسه: فرهنگ آموزش (تهران)
نام استاد: خانم لعیا پورنعمان
دانش آموزان: نگار نقشه ای مست، شکیلا نادرزاده

چکیده:

هدف اصلی این پژوهش بررسی و شناسایی اثر ضد میکروبی آبمیوه ها (لیمو)  درمقابل باکتری های گرم مثبت و گرم منفی می باشد.

همچنین بررسی اثر این آبمیوه ها برمیزان تاثیرآنتی بیوتیک های مختلف مورد مطالعه می باشد. آنتی بیوتیک ها موادی هستند که موجب از بین رفتن و مهار رشد میکروب ها از قبیل باکتری ها، قارچ ها و... می شوند. امروزه مقاومت برخی باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها افزایش یافته، همچنین عوارض جانبی در استفاده از این داروها قابل مشاهده است.


ترکیبات بیولوژیکی موجود در گیاهان همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است . فرآورده های گیاهی در مقایسه با داروها عوارض جانبی کمتری دارند، همچنین استفاده از آن ها به دلیل دردسترس بودن و کم هزینه بودن مطلوب تر می باشد. آنتی بیوتیک های مورد استفاده شامل آمپی سیلین و جنتامایسین هستند.

دستاورد برتر  متوسطه 2 فرهنگ آموزش (تهران)،بررسی تاثیر آبمیوه بر آنتی بیوتیک ها

این آنتی بیوتیک ها به شکل دیسک می باشند که بعد از کشت دادن باکتری در محیط کشت روی سطح محیط قرار داده می شوند . در این بررسی تاثیر آبمیوه ها بر اثر این آنتی بیوتیک ها مورد مطالعه می باشد. نتایج حاکی از این است که همراهی آبمیوه و آنتی بیوتیک اثر ضد میکروبی آنتی بیوتیک را افزایش می دهد.

در این پژوهش فعالیت ضدمیکروبی در برابر باکتری با استفاده از روش انتشار در آگار مورد آزمایش قرار گرفته است. به این صورت که روی محیط کشت چاهک ایجاد شده و بعد از کشت باکتری مورد نظر، آبمیوه با استفاده از سرنگ استریل درون چاهک ریخته می شود. نتایج حاصله وجود فعالیت ضد باکتریایی در آبمیوه ها را تایید می کند.

در این پژوهش با استفاده از غلظت های مختلف آبمیوه، هاله ها عدم رشد باکتری در اطراف آبمیوه مشاهده شده است. غلظت های ٪ 100، ٪10  و  ٪5 آبمیوه مورد بررسی قرارگرفته است .

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی