تبیان، دستیار زندگی
تولیدکنندگان صابون های آنتی باکتریال ادعا می کنند خاصیت قوی میکروب کشی این صابون ها، سلامت شما را تضمین می کند، اما گروهی از متخصصان و پژوهشگران می گویند شری که صابون های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیادی تمیز نباشید

تولیدکنندگان صابون های آنتی باکتریال ادعا می کنند خاصیت قوی میکروب کشی این صابون ها، سلامت شما را تضمین می کند، اما گروهی از متخصصان و پژوهشگران می گویند شری که صابون های آنتی باکتریال به خاطر وجود ماده شیمیایی تریکلوزان در ترکیب های شان به بدن شما می رسانند، از خیرش بیشتر است.

بخش سلامت تبیان
شستن دست

از نظر متخصصان، خاصیت میکروب زدایی مواد آنتی باکتریال مثل شمشیر دولبه ای است که هم می تواند بهداشت شما را تامین کند و هم خطری برای سلامت تان محسوب شود.

در این مطلب شما را با تصورات غلط و خطرات احتمالی استفاده از این مواد ضدعفونی کننده که برای تان به همراه می آورد، آشنا می کنیم و به شما می گوییم که چرا نباید بیش از اندازه تمیز باشید.

آیا تابستان هم سرما می خورید؟

این صابون ها و مواد شوینده طوری طراحی شده اند تا برای تضمین سلامتی شما، تمام باکتری ها را نابود کنند، اما باکتری ها بر خلاف اسم شان آنقدرها هم خطرناک نیستند و همیشه شما را بیمار نمی کنند.

صابون های آنتی باکتریال با کشتن باکتری های طبیعی بدن، سیستم ایمنی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند و خطر ابتلا به آلرژی را در کودکان افزایش می دهند

از بین بردن کامل باکتری ها می تواند به کم شدن مقاومت طبیعی بدن در برابر بیماری ها و باکتری های مضر و بیماری زا بینجامد و به عبارت بهتر، گاهی وجود این باکتری ها می تواند از بدن شما در برابر بیماری های مختلف محافظت کند.

به باور محققان ممکن است شما از ترس بیمار شدن، چند بار در روز دست های تان را با آب و صابون بشویید، در حالی که بدن شما به طور طبیعی می تواند 10 درصد از میکروب ها را با آنتی باکتریال های طبیعی بدن نابود کند و اجازه دردسرساز شدن به آنها ندهد.

باکتری های مفید بدن هم از بین می روند

سازندگان مواد آنتی باکتریال از مزیتی که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد، برای فروش بیشتر محصولات شان استفاده می کنند و نه تنها با تولید این محصولات، خیری به بدن شما نمی رسانند، بلکه آن را هر روز تنبل تر و ضعیف تر می کنند.

آنها مدام تبلیغ می کنند تا از انواع مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید، اما به شما نمی گویند که استفاده از این محصولات می تواند به قیمت نابود کردن باکتری های مفید بدن تان تمام شود.

آلرژیک می شوید

تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده و صابون های آنتی باکتریال والدین را تشویق می کنند برای محافظت فرزندان شان در مقابل بیماری ها از انواع این محصولات استفاده کنند، در حالی که بررسی ها نشان داده، مصرف تریکلوزان موجود در این صابون ها خطر ابتلا به آلرژی را در کودکان افزایش می دهد. این مواد شیمیایی با کشتن باکتری های طبیعی بدن، سیستم ایمنی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند.

اگر نگران سلامتی فرزندتان هستید، مراقب باشید با مصرف زیاد این محصولات، کودک تان را دچار آلرژی نکنید. حتی اگر همه جا را از مواد ضدعفونی کننده پر کنید، باز هم نمی توانید سلامت کودک تان را تضمین کرده و از بیمار شدنش جلوگیری کنید؛ تنها نتیجه ای که استفاده زیاد از این شوینده ها عایدتان می کند این است که شرایط را برای ابتلای فرزندتان به آلرژی آماده تر می کند.

در بدن تان خانه می کنند

وقتی مدام دست های تان را با آنتی باکتریال ها می شویید، انگار حشره کش را در لیوان می ریزید و سر می کشید. تعجب نکنید؛ هنگامی که دست های تان را با مواد ضدعفونی کننده می شویید، از همان موادی استفاده می کنید که در آفت کش ها برای از بین بردن حشرات موذی استفاده می شود.

محققان درباره استفاده از این ماده آفت کش به شما هشدار می دهند و می گویند ماده تریکلوزان که در بسیاری از محصولات استفاده می شود، جزء اساسی آفت کش ها محسوب می شود و با مصرف مداوم این شوینده ها در بدن شما خانه می کند و آسان تر از آنچه تصورش را می کنید، جذب پوست تان می شود. بررسی ها نشان می دهد تریکلوزان به آسانی از راه دهان و پوست تان به بدن تان راه می یابد.

محققان می گویند استفاده از این ماده برای سلامتی خطراتی دارد و تحقیقات صورت گرفته در آمریکا سرطان زا بودن این ماده و آسیب رسانی آن به کبد را نشان می دهد.

بدن تان بی دفاع می شود

برخی از کارشناسان باور دارند که استفاده از مواد ضدعفونی کننده راه را برای ورود باکتری های جدیدی که به مواد آنتی باکتری و مواد ضدعفونی مقاوم هستند، به بدنتان باز می کند. مواد شیمیایی قابلیت مقابله با همه باکتری ها را ندارند و در مقابل باکتری های جدید هم کاملا بی دفاع هستند.

تصور نکنید با مصرف مداوم صابون های ضدباکتری می توانید از بیماری ها در امان باشید. علت بسیاری از سرماخوردگی ها و آنفلوآنزاها ویروس ها هستند که با مصرف مواد آنتی باکتریال نمی توان از تولید آنها جلوگیری کرد

از طرفی ما هم با از بین بردن آنتی باکتریال های مفید بدن مان شانس خود را برای مقابله با باکتری های جدید از دست می دهیم. هنگام ورود باکتری های جدید تنها باکتری های مفید بدن خودمان هستند که قابلیت ساخت آنتی باکتری را دارند و با ورود باکتری های جدید به بدن بی دفاع مان، به سادگی هرچه تمام تر در مقابل باکتری ها شکست می خورند.

بسیاری از محققان باور دارند شیوع این باکتری ها که بدن مان با ساخت آنتی باکتری قادر است در مقابل شان ایستادگی کند، ممکن است سلامت عمومی جامعه را به خطر بیندازد.

هورمون های تان به هم می ریزد

با ورود انواع برند های مواد آنتی باکتریال و استفاده هرچه بیشتر از آنها، بررسی های گسترده ای درباره مضرات استفاده از این مواد انجام شد. محققان می گویند این مواد شیمیایی علاوه بر همه آسیب هایی که به بدن شما می زنند، می توانند هورمون های شما را هم تحت تاثیر قرار دهند.

آزمایش های مختلفی که در ارتباط با تاثیر تریکلوزان بر حیوانات انجام شده هم این نتیجه را تایید می کند و بر خطر استفاده از شوینده های آنتی باکتریال مهر تایید می زند.

محققان معتقدند تریکلوزان می تواند بر سیستم غدد درون ریز و البته تولید هورمون ها تاثیر بگذارد و آنها را با اختلال مواجه کند. اگر زیاد از این مواد استفاده کنید، ممکن است با اختلالاتی در سطح هورمون های استروژن، تستوسترون و تیروئید مواجه شوید.

پژوهشگران معتقدند کودکان و زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند و تریکلوزان تاثیر بیشتری در به هم خوردن تعادل هورمونی بدنشان دارد.

شهرتان ناپاک می شود

درست است که مصرف تریکلوزان برای بدن ضرر دارد، اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و این خطرها تنها متوجه بدن آدم هایی که از آنها استفاده می کنند، نمی شود.

بررسی ها نشان داده است که این مواد در سطح گسترده تر محیط زیست را هم تخریب می کنند. هر روز آب زیادی در اثر شستشوی این مواد آلوده می شود و همین آب آلوده به چرخه طبیعت بازمی گردد.

حتی در کشورهای پیشرفته هم که فاضلاب را تصفیه می کنند، مقداری از تریکلوزان به جوی ها و آب های زیرزمینی باز می گردد و آلودگی که از این مسیر به محیط زیست بازمی گردد، به راحتی قابل برطرف شدن نیست.

ویروس ها را نمی کشد

تصور نکنید با مصرف مداوم صابون های ضدباکتری می توانید از بیماری ها در امان باشید. علت بسیاری از سرماخوردگی ها و آنفلوآنزاها ویروسی است که در طبیعت هستند و با مصرف مواد آنتی باکتریال نمی توان از تولید آنها جلوگیری کرد.

تبلیغات دروغ که ادعا می کنند با استفاده مداوم از مواد ضدعفونی کننده بیمار نمی شوید، تنها جنبه تبلیغاتی دارد. واقعیت این است که علت اکثر سرماخوردگی ها و آنفلوآنزاها ویروس است. ما نمی توانیم ویروس های موجود در طبیعت را نابود کنیم و با مصرف مواد ضدعفونی کننده، تنها آنتی باکتری های طبیعی بدن مان را از بین می بریم.


منبع : مجله سیب سبز - نیلوفر جامه بزرگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.