تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه، تعدادی دیتا به شکل طیف های به دست آمده از کوازارها در دست است. و هدف، بررسی این است که طیف ها ارتباطی به قرمز گرایی آن ها دارند. یا خیر. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان ١ (تهران)

در دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان ١ (تهران) ، بررسی رابطه بین طیف و قرمزگرایی کوازارها

مقطع: دوره ی دوم
موضوع: بررسی رابطه بین طیف و قرمزگرایی کوازارها (نامفهوم)
نام مدرسه: فرزانگان 1(تهران(
نام استاد: خانم مرضیه جعفری
دانش آموزان: زهرا فرهمند، ریحانه خوارزمی پور

چکیده:

در این پروژه، تعدادی دیتا به شکل طیف های به دست آمده از کوازارها در دست است. و هدف، بررسی این است که طیف ها ارتباطی به قرمز گرایی آن ها دارند. یا خیر.


قرمز گرایی پدیده ای است که در طیف اجرامی که در عالم از ما دور می شوند دیده می شود. اثر دوپلر ثابت می کند که هر چه جسم با سرعت بیشتری از ما (زمین) دور بشود، طیف نوری جسم گرایش بیشتری به رنگ قرمز پیدا می کند.


حال می شود با محاسباتی از داده های طیفی این مقدار جا به جایی را اندازه گرفت و سرعت دور یا نزدیک شدن جسم در راستای خط دید ناظر زمینی را پیدا کرد. با استفاده از این سرعت و قانون هابل می توان فاصله این جسم از زمین را اندازه گیری کرد.


در حقیقت با روشی بسیار ساده می توان با استفاده از قرمز گرایی فاصله را به دست آورد. حال با استفاده از این طیف ها می شود عناصر موجود در این کوازارها و اجرام را یافت. و چون این نورهایی که به ما از کوازارها می رسد از مرتبه دو میلیارد سال نوری است می شود نگاهی به گذشته ی عالم کرد، چون این پرتوها متعلق به 2 میلیارد سال پیش هستند و اکنون عمری که برای عالم تخمین زده شده 14 میلیارد است

بنابراین با نگاهی به کوازارها از فواصل 2 تا 14 میلیارد می توان سیر تکاملی کیهان جوان از ابتدا تا به امروز را با فرض این که کوازارها از ابتدای عالم به وجود آمده اند، مشخص کرد.

البته این مسئله هنوز فرضیه است که فواصل و طیف این اجرام با هم ارتباطی داشته باشند یا خیر.

برای مشاهده مجموعه فال های ضمیمه اینجا کلیک کنید .

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم : نیلوفر یاقوتی