تبیان، دستیار زندگی
سردار حسین همدانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و راوی سه کتاب «مهتاب خین»، «فاتحان خرمشهر» و«تکلیف است برادر» شب گذشته 16 مهرماه 1394 در سوریه به شهادت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه کتابی که از سردار همدانی به یادگار ماند

سردار حسین همدانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و راوی سه کتاب «مهتاب خین»، «فاتحان خرمشهر» و«تکلیف است برادر» شب گذشته 16 مهرماه 1394 در سوریه به شهادت رسید.


سردار همدانی یکی از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه غرب، به ویژه در استان های «همدان» و «کردستان» بود. پیشتر روزنامه "Wall Street Journal" درباره سردار همدانی نوشته بود: «ژنرال همدانی یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و او به عنوان افسر سپاه پاسداران اعلام خدمت داشته است. همدانی یک متخصص در نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه نظامیان است.»
شهید سردار همدانی در کتاب «مهتاب خیّن» به قلم حسین بهزاد، روایت هایی از دوران انقلاب و انجام خدمت در کردستان و جبهه های دفاع مقدس را بیان کرد. رخدادهای مربوط به سال های مبارزه علیه دیکتاتوری پهلوی، انقلاب اسلامی بهمن 57، استقرار نظام نوین، تاسیس سپاه پاسداران، نبردهای داخلی جبهه کردستان و ناگفته هایی از پیکارهای جبهه غرب و جنوب در مصاف با عراق متجاوز، از مهم ترین سرفصل های این کتاب است.

«مهتاب خین»، «فاتحان خرمشهر» و«تکلیف است برادر»


دومین کتاب سردار، سی و دومین کتاب از مجموعه «فاتحان خرمشهر» است. این روایت در دی ماه ۱۳۸۶ صورت گرفته است و سردار همدانی در آن به شرح ماوقع فتح خرمشهر از نگاه خود پرداخته است.
در این کتاب آمده است: «وقتی به سمت اروند می رفتیم، جلوتر از ما زنان و مردان خرمشهری بی سلاح بودند؛ با وانت های شخصی. ما داد می زدیم نروید، اما آنها می رفتند. اصلا دیگر آرایش نظامی نبود.» کتاب «مزد مقاومت» را بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس منتشر کرده است.

«مهتاب خین»، «فاتحان خرمشهر» و«تکلیف است برادر»


«تکلیف است برادر» نیز نام کتابی است که حاصل گفت وگویی با سردار حسین همدانی فرمانده سابق لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) که به اهتمام حسین بهزاد صورت گرفته است.
در مقدمه این کتاب که روایتی است از انقلاب، حوادث کردستان و جبهه غرب می خوانیم: تکلیف است برادر، روایت دست اول رخدادهای مربوط به سال های مبارزه علیه دیکتاتوری پهلوی، انقلاب اسلامی بهمن ۵۷، استقرار نظام نوین، تاسیس سپاه پاسداران، نبردهای داخلی جبهه کردستان و سرانجام ناگفته های پیکارهای جبهه غرب در مصاف با سپاه دوم ارتش متجاوز رژیم عراق است.

در بخش دیگری از این مقدمه آمده است: فرهنگسرای پایداری نشر این اثر را فتح بابی بر انتشار روایت تاریخ شفاهی رخدادهای دفاع مقدس دانسته، مطالعه آن را به تمام علاقه مندان ادب و هنر پایداری توصیه می کند.

«مهتاب خین»، «فاتحان خرمشهر» و«تکلیف است برادر»


گفتنی است سردار حسین همدانی یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که تجربه فرماندهی جنگ های ناهمتراز (اوایل جنگ تحمیلی در مبارزه با ضدانقلاب در کردستان) و تجربه جنگ تحمیلی در استان های غربی (کردستان، همدان و کرمانشاه)، فرماندهی سپاه محمد رسول الله (ص)، مشاور فرمانده کل سپاه و جانشینی قرارگاه امام حسین (ع) را در کارنامه داشت.

*** اینفوگرافی سرتیپ پاسدار حسین همدانی را از اینجا ببینید***

***شما میتوانید فایل صوتی آخرین مصاحبه سردار همدانی را از اینجا بشونید.***

*** فیلم خداحافظی با پیکر پاک شهید سردار همدانی را از اینجا ببینید.***

منبع: مشرق و ایبنا