تبیان، دستیار زندگی
همه ساله مراسم عزاداری در ماه محرم در سراسر کشور برگزار می شود. هر ناحیه مراسم مخصوص به خود را دارد. در هر کدام از شهرها به شیوه مرسوم و باشکوهی این مراسم برگزار می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرهنگ آموزش (تهران)

در دهمین جشنواره دانش آموز تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 فرهنگ آموزش (تهران) ،فیلم مستند عاشورای یزد


مقطع: دوره دوم

موضوع: فیلم مستند عاشورای یزد
نام مدرسه: فرهنگ آموزش (تهران
نام استاد: لعیا پورنعمان
دانش آموزان: نازنین زهرا عامری، آیناز برادران اسکندانی، نیلوفر سرابی

چکیده:

همه ساله مراسم عزاداری در ماه محرم در سراسر کشور برگزار می شود. هر ناحیه مراسم مخصوص به خود را دارد. در هر کدام از شهرها به شیوه مرسوم و باشکوهی این مراسم برگزار می شود. در فیلم مستند عزاداری یزد سعی مولف بر این بوده است که شکوه عزاداری شهر یزد به تصویر کشیده شود.


فیلم نوعی سمفونی است که روایت آن با موسیقی مشخص می شود. قبل از رویدادنشهادت فضا، خبر از آرامش پیش از طوفان می دهد. سپس با اوج گرفتن موسیقی مراسم قتل امام حسین (ع) دیده می شود و پس از آن به کمک تلفیق موسیقی متن و صدای محیط و نوحه ها سعی شده است تشویش و عظمت این روز روایت شود.

در پایان با پایان گرفتن روز، موسیقی به پایان می رسد و آرامش به محیط و فضای فیلم بر می گردد. عظمت و شور عاشورا در یزد از دید مولف متفاوت از سایر شهرها بوده است و سعی بر این بوده که این تفاوت را به وسیله ی ریتم و تصاویر فیلم و موسیقی آن منتقل سازد.


سعی کارگردان بر این بوده که پیوند مردم و مذهب را در شهر یزد به تصویر بکشد. تصویری که مخاطب با آن رو به رو است شهری است با مردمی معتقد به باورهای دینی و مذهبی که مراسم عزاداری عاشورایشان بیانگر تمام ارادت آنان به امام حسین (ع) می باشد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم : نیلوفر یاقوتی