تبیان، دستیار زندگی
امروزه به دلیل آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگی چون تهران، افراد علاقه ی زیادی به نگه داری گیاهان در فضای آپارتمان دارند، اما نگه داری این گیاهان در آپارتمان دارای محدودیت های مختلفی است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه ٢ فرزانگان ١ (تهران)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه ٢ فرزانگان ١ (تهران)،آبیاری هوشمند گیاهان آپارتمانی

مقطع: دوره دوم
موضوع: آبیاری هوشمند گیاهان آپارتمانی
نام مدرسه: فرزانگان 1 (تهران)

نام استاد: خانم شایسته سادات کریمی
دانش آموزان: سیده فاطمه تقی شکرگزار

چکیده:

امروزه به دلیل آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگی چون تهران، افراد علاقه زیادی به نگه داری گیاهان در فضای آپارتمان دارند، اما نگه داری این گیاهان در آپارتمان دارای محدودیت های مختلفی است که با مشغله امروزه افراد در خانه و بیرون از آن تطابق چندانی ندارد.

به همین دلیل اکثر گیاهان آپارتمانی که گران قیمت نیز تهیه می شوند، به دلیل آبیاری نامنظم و نامتعادل پژمرده شده و یا ریشه آن ها به واسطه ی آبیاری زیاد می گندد و در نهایت از بین می روند. در این طرح هدف آن بود تا بتوان با آبرسانی منظم و بهینه گیاه از آن به درستی در درون گلدان مراقبت کرد و خطر از بین رفتن آن به دلیل اشتباهات انسانی را منتفی ساخت.


در این طرح هدف بر آن بود تا بتوان با آبرسانی منظم و بهینه، از گیاه به درستی و درون گلدان مراقبت کرده و خطر گندیدگی و پژمردن آن را از بین ببریم کنیم.


تحقیقات ابتدا روی گیاهی خاص صورت گرفت، بر طبق نوع گیاه مورد نظر، اینکه به چه میزان رطوبت نیاز دارد و در نهایت توجه به این نکته که با افزایش رطوبت، به دلیل رسانا بودن خاک مقاومت آن کاهش می یابد.


 با استفاده از یک مدار رطوبت سنج که وظیفه ی آن واکنش به تغییرات مقاومت خاک بود این امکان فراهم گردید. به این ترتیب که به کمک رله ی متصل به این مدار، شیر آب پاشی طراحی گردید تا در مواقعی که رطوبت خاک کاهش پیدا می کند (افزایش مقاومت خاک) و گیاه نیاز به رطوبت بیشتری دارد، عملیات آبیاری با زمان بندی مشخص انجام گردد. با استفاده از این دستگاه می توان گیاهان آپارتمانی را از خطر خشک شدن محافظت کرد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان ،تنظیم : نیلوفر یاقوتی