تبیان، دستیار زندگی

آنتی‌بیوتیک‌ را کامل بخورید

آیا شما هم جزو افرادی هستید که آنتی‌بیوتیک‌ها را نوش دارو می‌دانند؟ آیا با خوردن آنتی‌بیوتیک‌ الزاما از شر تمام باکتری‌ها در امان می مانیم؟ اگر آنتی‌بیوتیک‌ها وجود نداشتند چه می‌شد؟ کم‌کم که هوا رو به سردی می‌رود، استقبال مردم از داروهای آنتی‌بیوتیک‌ افزایش پیدا می‌کند. در این مطلب بیشتر در خصوص این داروها صحبت می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوردن قرص

همه آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌ها را نابود می‌کنند ؟

همه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به نابودی باکتری‌ها نیستند. فقط انواع باکتریسایدها یا همان باکتری کُش‌ها مانند پنی‌سیلین‌ها قادر به کشتن باکتری‌ها هستند.

برخی آنتی‌بیوتیک‌‌ها، باکتریواستاتیک یا مهارگر باکتری‌ها هستند، یعنی اینکه باکتری‌ها را نابود نمی‌کنند و فقط مکانیسم تهاجمی آنها را خنثی می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن بتواند آنها را دفع کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقابله با ویروس‌ها نیز موثر عمل می‌کنند ؟

صرفا برخی داروها قادر به نابودی ویروس‌ها هستند. این داروها نیز می توانند در چهارچوب آنتی‌بیوتیک‌ها باشند، اما در حقیقت به آنها داروهای ضدویروس اطلاق می‌شود.

واقعیت این است که اکثر ویروس ها نسبت به تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها حساس نیستند. بنابراین اگر پزشک برای درمان برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی یا برونشیت، آنتی‌بیوتیک‌ تجویز نمی‌کند متعجب نباشید، چون آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقابله با بیماری‌های ویروسی کار چندانی از پیش نمی‌برند.

چنانچه آنتی‌بیوتیک‌ها به طور کامل مصرف نشوند، بدن بیمار دوز کافی را دریافت نکرده و بنابراین عفونت به طور کامل دفع نمی‌شود

 

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بدن را ضعیف کنند؟

بله. این روزها در خصوص نقش فلور طبیعی روده بیش از پیش مطالعه می‌شود و اطلاعات زیادی نیز حاصل شده است. فلور روده (باکتری‌های مفید روده) باعث بازسازی مخاط واقع در آخرین قسمت لوله ی گوارشی می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها این قدرت را دارند که در ترکیب این فلور تغییراتی ایجاد کنند. به این ترتیب نیز برخی مواد مغذی (ویتامین‌ها و مواد معدنی) به درستی جذب بدن نمی‌شوند، چون باکتری‌های مفید نیز توسط آنتی‌بیوتیک‌ها نابود می‌شوند. بنابراین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب باعث بروز خستگی یا اسهال می‌شود.

نتایج اکثر پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک ها رواج بیشتری پیدا کرده است، مانند ماست‌های پروبیوتیک. مصرف این محصولات غذایی به بازسازی فلور روده و تقویت بدن کمک می‌کند.

لازم است که طول درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها به طور کامل رعایت شود؟

اکثر افرادی که تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌ هستند، به محض مشاهده ی نخستین علائم بهبودی، مصرف دارو را قطع می‌کنند. اما این کار باعث آسیب به فرد مبتلا و حتی اطرافیان وی می‌شود.

چنانچه آنتی‌بیوتیک‌ها به طور کامل مصرف نشوند، بدن بیمار دوز کافی را دریافت نکرده و بنابراین عفونت به طور کامل دفع نمیشود.

از طرف دیگر در زمان شروع مصرف آنتی‌بیوتیک‌‌ها، باکتری‌هایی که مورد حمله قرار گرفته اند تلاش به ایمن سازی خود در برابر دارو می‌کنند. بنابراین هر باکتری که در معرض آنتی‌بیوتیک‌ قرار گرفته، اما به طورکامل نابود نشده باشد، مقاوم شده و با کوچکترین عفونت و مشکل دیگر شروع به رشد مجدد می‌کند. به این ترتیب برای فرد و اطرافیانش دردسرساز می‌شود. در این صورت مصرف دوباره و چند باره ی آنتی‌بیوتیک‌ها موثر واقع نمی‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌ خوراکی یا تزریقی؟

با توجه به اینکه میزان جذب آنتی‌بیوتیک‌‌های خوراکی توسط بدن و عوارض جانبی آنها توسط پزشک در نظر گرفته می‌شود، امروزه از انواع تزریقی این داروها کمتر استفاده می‌شود.

با این حال در موارد خاص که نیاز به سرعت عمل بالایی برای مقابله با عامل بیماری زا وجود دارد، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌‌های تزریقی موثرتر است.

واقعیت این است که اکثر ویروس‌ها نسبت به تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها حساس نیستند. بنابراین اگر پزشک برای درمان برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی یا برونشیت، آنتی‌بیوتیک‌ تجویز نمی‌کند متعجب نباشید، چون آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقابله با بیماری‌های ویروسی کار چندانی از پیش نمی‌برند

 

آنتی‌بیوتیک‌ها در خصوص تب موثر عمل می‌کنند ؟

خیر. فراموش نکنید که دلیل تب می تواند ناشی از عوامل عفونی و یا غیرعفونی (عوامل روماتولوژیکی، سرطانی و غیره) باشد. در بین عوامل عفونی در اکثر موارد پای یک ویروس در میان است که آنتی‌بیوتیک‌ها موثر نیستند.

زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند ، پزشک معالج در پی علائمی مانند عفونت گوش و غیره می گردد که مجوز لازم برای تجویز آنتی‌بیوتیک‌ را به وی بدهد.

علاوه بر این آزمایش هایی نیز وجود دارند که در عرض چند دقیقه نشان می‌دهند بیماری عامل ویروسی دارد یا باکتریایی.

آیا لازم است که همیشه از آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار قوی استفاده شود؟

آنتی‌بیوتیک‌‌هایی که چندین باکتری را هدف قرار می‌دهند، آنتی‌بیوتیک‌‌های وسیع الطیف نامیده می‌شوند. تعداد کمی از این آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس است و این نوع آنتی‌بیوتیک‌ها باید برای بیماری‌ها و عفونت هایی استفاده شوند که هیچ نوع داروی دیگری کارساز نبوده است و یا باکتری‌ها و میکروب‌ها به انواع آنتی‌بیوتیک‌‌های دیگر مقاوم شده‌اند.

در نتیجه نیازی نیست که با فرض قوی بودن، این آنتی‌بیوتیک‌ها را برگزید. برای مقابله با باکتری‌های ضعیف استفاده از آنتی‌بیوتیک‌‌های معمولی کافیست.

نوشیدنی‌های الکلی و آنتی‌بیوتیک‌‌ها؛ ترکیبی خطرساز

مصرف نوشیدنی‌های الکلی همیشه منع شده است، اما مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها به همراه داروها خطرات جدی به بار می آورد که آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند.

مصرف هم زمان آنتی‌بیوتیک‌ و نوشیدنی‌های الکلی عوارض خطرناکی برای سلامتی دارد که نباید از نظر دور داشت. به طور کلی نوشیدنی‌های الکلی خیری برای بدن ندارند و مصرف آنها با داروها اکیداً ممنوع است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.