تبیان، دستیار زندگی
ما پژوهشی را ترتیب دادیم که در آن این پدیده ی طبیعی را بازسازی کنیم. یعنی املاح را از یک منشا طبیعی به صورت خاک سنگ گرفته و به خاک اضافه کردیم تا اثر آن را بر بهبود رشد گیاه بررسی کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 ضحی (تهران)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 ضحی (تهران)، استفاده از خاک سنگ برای بهبود رشد گیاهان

مقطع: دوره دوم
موضوع: استفاده از خاک سنگ برای بهبود رشد گیاهان
نام مدرسه: ضحی (تهران)
نام استاد: آقای پوریا کشاورز
دانش آموزان: هانا حمزه ای، ملینا مقدم

چکیده:

ما پژوهشی را ترتیب دادیم که در آن یک پدیده طبیعی را بازسازی کنیم. یعنی املاح را از یک منشا طبیعی به صورت خاک سنگ گرفته و به خاک اضافه کردیم تا اثر آن را بر بهبود رشد گیاه بررسی کنیم.

در طبیعت سنگ هایی که تحت فرسایش یخچال ها قرار می گیرند، آسیاب می شوند. بعد از ذوب شدن یخچال ها آنچه بر جای می ماند سنگ هایی آسیاب شده و مملو از املاح معدنی است که خاکی بسیار حاصل خیز را تشکیل می دهند.


زیرا گیاهان برای رشد به انواع املاح مثل آهن، مس و روی احتیاج دارند. خاک دارای منبع محدودی از این املاح است. بنابراین در مزارع با هربار کاشت و برداشت گیاهان، مقدار این املاح در خاک کمتر و کمتر می شود و آن خاک اصطلاحاً از نظر منابع غذایی "فقیر" می شود.


برای غنی کردن دوباره خاک لازم است این املاح دوباره به کمک روش هایی دوباره جایگزین شوند. یکی از این روش ها افزودن این مواد در قالب کودهای شیمیایی است. در حالی که ساخت کودهای شیمیایی گران تمام می شود و از نظر زیست محیطی هم مخرب می باشد، طبیعت غنی کردن خاک را به طور طبیعی با ذوب شدن یخچال های قطبی متحرک انجام می دهد.


ما پژوهشی را ترتیب دادیم که در آن این پدیده طبیعی را بازسازی کنیم. یعنی املاح را از یک منشا طبیعی به صورت خاک سنگ گرفته و به خاک اضافه کردیم تا اثر آن را بر بهبود رشد گیاه بررسی کنیم. خاک سنگ استفاده شده در واقع از جنس گرانیت آسیاب شده و پسماند مصالح ساختمانی بود. گرانیت جزء املاحی است که هم در ترکیب گدازه های آتشفشانی و هم در ترکیب یخچال های قطبی به وفور یافت می شود.

مواد و روش ها

روش کار به این صورت بود که یک گروه حاوی خاک سنگ و یک گروه شاهد فاقد خاک سنگ تهیه شد. به منظور واقعی تر شدن نتایج آزمایش از دو نوع بذر خیار و لوبیا استفاده شد.

هم چنین آزمایش ها هم به صورت کاملاً گلخانه ای و با استفاده از خاک پرلیت و هم به صورت طبیعی با استفاده از خاک معمولی انجام شد. بذر ها با اندازه های یکسان انتخاب شدند و به مدت دو روز برای تحریک جوانه زنی در آب خیسانده شدند.


سپس بذر های جوانه زده در 100 گرم پرلیت و 25 گرم خاک معمولی باغچه کاشته شدند. در یک گروه از گلدان ها به میزان یک گرم خاک سنگ افزوده شد. در حین مراحل داشت گیاهان، گلدان های حاوی پرلیت با محلول هوگلند و گلدان های حاوی خاک با آب مقطر آبیاری شدند.


نتیجه
 پس از گذشت دو هفته هر دو گروه از نظر کمیت هایی مثل طول ساقه، تعداد برگ ها و هم چنین وزن خشک گیاه بررسی شدند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی