تبیان، دستیار زندگی
ر اینجا ما جسم گلژی، ریبوزوم، سانتریول، کار هسته و میتوکندری را مورد بررسی قرار دادیم و شبیه سازی کردیم. به عنوان نمونه روش ساخت جسم گلژی را مورد کنکاش قرار دادیم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 9 (تهران)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش اموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 9 (تهران)، شبیه سازی متابولیسم درون سلولی

مقطع: دوره دوم

موضوع: شبیه سازی متابولیسم درون سلولی
نام مدرسه: فرزانگان 9 (تهران)
نام استاد: خانم حمیده تقی پور
دانش آموزان: شکیبا مملکت دوست، آتوسا بافنده میلانی

چکیده:

در اینجا ما جسم گلژی، ریبوزوم، سانتریول، کار هسته و میتوکندری را مورد بررسی قرار دادیم و شبیه سازی کردیم. به عنوان نمونه روش ساخت جسم گلژی را مورد کنکاش قرار دادیم.


15 گرم خمیر را به سه قسمت 5 گرمی تقسیم و با وردنه خمیرها صاف شدند. در مرحله بعد با محاسبه قطر لوله ای که محل عبور ماده فرضی ورودی است به خمیرها حالت لوله مانندی داده شد.

سه جسم سرسره مانند با ابعاد 12×2 ، 10×2 و 2×8 ساخته شده و سطح توسط چسب چوب پوشانده شد. برای درست کردن وزیکول ها در دو سر جسم گلژی، 9 گرم خمیر را به سه قسمت 3 گرمی تقسیم و با دسته ی هاون به شکل کروی در آورده و بعد از خشک شدن از وسط نصف شده تا به صورت دو نیم دایره در هر سر جسم گلژی چسبانده شود و بعد توسط گواش آبی و سبز (سبز آبی) رنگ شد.


برای ساخت ریبوزوم ابتدا 100 گرم یونولیت را در داخل ظرفی ریخته و روی آن را کاملاً با مرکب پوشاندیم. بعد از اینکه یونولیت ها کاملاً سیاه شد آن ها را در معرض نور خورشید قرار دادیم تا کملاً خشک بشوند.

بعد از آن یونولیت های خشک شده را برداشته و آن ها را از هم جدا کردیم. زیرا تمامی یونولیت ها به هم چسبیده بودند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید .

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم : نیلوفر یاقوتی