تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه به بررسی افسردگی در گروه نمونه دانش آموزان و یافتن رابطه آن با مصرف کافئین پرداخته شده است. افسردگی در سنین مختلف ممکن است خصوصیات متفاوتی داشته باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 آیین روشن نور (تهران)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 آیین روشن نور (تهران)، مصرف کافئین و افسردگی

مقطع: دوره دوم
موضوع: بررسی رابطه میان مصرف کافئین و افسردگی در دانش آموزان دبیرستان آیین روشن نور
نام مدرسه: آیین روشن نور (تهران)
نام استاد: خانم سیده زهرا حجت زاده
دانش آموزان: سوگند نور، فاطمه سادات اکرامی، محدثه حاجی قاضی

چکیده:

در این پروژه به بررسی افسردگی در گروه نمونه دانش آموزان و یافتن رابطه آن با مصرف کافئین پرداخته شده است.


افسردگی در سنین مختلف ممکن است خصوصیات متفاوتی داشته باشد. در دوران پیش از بلوغ شکایات جسمی، توهمات شنوایی (شنیدن صداهای ناموجود)، اضطراب و انواع فوبی ها بیشتر دیده می شود.


در نوجوانی سوءمصرف مواد، رفتارهای ضداجتماعی، مسایل مربوط به مدرسه (فرار از مدرسه، مشکلات تحصیلی) و عدم رعایت بهداشت و در سالمندی آلزایمر (فراموشی)، حواس پرتی و نقص های شناختی (مانند اختلالات حافظه و گیجی) بیشتر مشاهده می شود.


ناراحتی های جسمانی نیز در بیماران بیشتر دیده می شود و ممکن است افسردگی را بپوشاند و بسیاری اوقات علل روانی دارد. سردرد، اختلالات گوارشی، یبوست، شکایات قلبی و ادراری- تناسلی از جمله آن ها هستند.


درمان های ضدافسردگی را می توان به دو دسته کلی دارویی و غیردارویی تقسیم کرد. اثربخشی هر دو این درمان ها در مطالعات فراوانی مشاهده شده  است. در موارد شدید استفاده از داروهای ضد افسردگی بهترین گزینه  است.


این داروها در دهه های اخیر از نظر کمی و کیفی رشد فراوانی داشته اند به شکلی که امروزه دیگر فاقد عوارض شدید و ناتوان کننده هستند.

کاردرمانی و روان درمانی های شناختی-رفتاری و در برخی موارد تحلیلی نیز در درمان افسردگی موثر هستند. در موارد خفیف تری که هنوز افسردگی در حد یک اختلال ظاهر نشده است.

انجام کارهایی برای کاهش فشار و استرس از جمله خرد کردن کارهای بزرگ به کارهای کوچک، حق تقدم برای برخی کارها قرار دادن و انجام دادن هرآنچه که می توانید به همان اندازه که می توانید، ورزش معتدل (ملایم)، رفتن به یک سینما، شرکت کردن در یک (مراسم) مذهبی، اجتماعی، یا سایر فعالیت هایی که ممکن است به شما کمک کنند، صحبت و همنشینی با دوستان و خانواده، خودداری از مصرف الکل، برخورداری از رژیم غذایی متعادل و کم چرب، مثبت اندیشی، تماشای فیلم های خنده دار و شاد، رفتن به مسافرت، سهیم شدن در فعالیت هایی که می تواند مفید باشد و احساس بهتری برای شما به وجود بیاورد

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید .

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی