تبیان، دستیار زندگی
لویی بریل (Louis Braille) در روز چهارم ژانویه سال ۱۸۰۹ به دنیا آمد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لویی بریل (۱۸۰۹-۱۸۵۲)

لویی بریل


لویی بریل (Louis Braille) در روز چهارم ژانویه سال ۱۸۰۹ به دنیا آمد
بریل، نابغه فرانسوى، خط خود را بر پایه اشکال مختلفی بنا کرده که از ترکیب ۱ تا ۶ نقطه تشکیل مى شود.

لویی بریل چهارم ژانویه ۱۸۰۹ زاده شد و در پاریس رشد کرد. او که از همان اوان کودکى نابینا شده بود، بر خلاف معمول آن زمان که کمتر کسی به آموزش نابینایان توجه داشت، با بهره گیری از تلاش های پیشین، توانست خط عادی را به صورت برجسته بیاموزد و مانند هم سالانش بخواند و بنویسد.
پدر لویی در كارگاهش افسار و دهنه می ساخت و لویی كوچك سخت سعی می كرد از پدر تقلید كند. درفشی كه در دستش بود ناگهان لغزید و به چشمش فرو رفت. چشم لویی عفونت كرد و دو كره چشم را گرفت و به این ترتیب لویی كوچك بینایی خود را از دست داد.
به این ترتیب لویی احتیاج داشت شیوه های جدیدی را برای یاد گرفتن در پیش بگیرد ؛ عطش آموختن هیچگاه  در او فرو نكاست؛ چند سال به  یك مدرسه معمولی رفت اما نمی توانست همه چیز را فقط از راه گوش بیاموزد.
وقتی ده ساله شد، یك بورس تحصیلی از «موسسه سلطنتی نابینایان پاریس» راهی جدید را به روی او گشود. اما حتی در آنجا هم اكثر معلم ها با شاگردان  "سخن " می گفتند . در كتابخانه آنجا 14 جلد كتاب  بزرگ و حجیم با الفبای برجسته چاپ شده بود  كه مطالعه آنها بسیار مشكل بود. كم كم لویی شكیبایی خود را از دست می داد...
اما در یكی از روزهای سال 1821 كهنه سربازی به نام "شارل باربیه" از مدرسه دیدن كرد.  باربیه خطی را به نام " شب نویسی" اختراع كرده بود. خط او از 12 نقطه برجسته تشكیل می شد كه اطلاعات خط مقدم را در تاریكی شب بدون آنكه كلامی بین افراد رد و بدل شود در اختیار سربازان می گذارد. متاسفانه  خواندن این خط بسیار مشكل بود ، اما نه برای لویی 12 ساله!

لویی بریل

لویی 12 نقطه باربیه را به 6 نقطه تقلیل داد و اولین كتاب بریل هنگامی كه وی تنها 20 سال داشت منتشر شد. اما باز هم به تكمیل كار خود پرداخت . او در سال 1837، علامت های دیگری را در زمینه موسیقی و ریاضیات به خط  خود افزود، اما مدت مدیدی طول كشید تا جامعه خط بریل را بپذیرد؛ و دانش آموزان  نابینا مجبور بودند نزد خود به یادگیری این خط  بپردازند. حتی در موسسه سلطنتی نابینایان نیز كه لویی پس از فراغت از تحصیل در آنجا درس می داد،  تا زمان مرگ بریل، خط ابداعی وی  تدریس نمی شد.
چندی پس از مرگ لویی هنگامی كه یك گروه انگلیسی در سال 1868 -  از موسسه بازدید می كردند، متوجه ابتكار او شدند و آن را ترویج دادند.
هم اكنون، همه كشورهای جهان با خط بریل آشنا هستند  ؛ نشانه هایی كه او اختراع كرد نابینایان را در سراسر جهان وارد عرصه اجتماع نمود.
لویی بریل
 لویی بریل ثابت كرد كه اگر اراده و انگیزه ای قوی در كار باشد می توان بسیاری از غیرممكن ها را ممكن ساخت.

دویچه وله می گوید بریل در طول تحصیلات خود به این نتیجه رسید که خواندن و نوشتن به خط عادی برای نابینایان مشکل است. این بود که در تلاشی شبانه روزى، توانست در شانزده سالگی خطی اختراع کند که هم اکنون پایه سواد صدها هزار نابینا در سراسر جهان است.
بدین ترتیب الفبای هر خطی، اعم از لاتین یا عربی یا چینى، با قراردادهای مشخص هر خط، کدگذاری مىشود. مثلا ۵ نقطه که ۳ ضلع یک مستطیل را تشکیل میدهند، در خط فارسی صاد و در خط لاتین علامت  تجاری  & را معنی می دهد.
دریغا که تا لویی بریل زنده بود، دست اندرکاران آموزش نابینایان خط او را معتبر نشمردند و تنها ۳۰ سال پس از مرگ او بود که اختراع بی مانندش در سراسر جهان به رسمیت شناخته شد.

منبع: همشهری آنلاین
تنظیم: فهیمه امرالله

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.